Educació

Els casals d’estiu, prova de foc per al retorn a l’escola

Les entitats de l’educació en el lleure s’adapten i prioritzen els espais a l’aire lliure

Remarquen que no són un substitutiu de l’escola

Es crea la figura d’un vigilant de seguretat del protocol Covid-19

Es prendrà la temperatura cada dia en entrar –hi haurà el registre diari de cada nen– i tots els monitors aniran sempre amb mascareta quan no es pugui garantir l’espai exterior i la distància de seguretat. Quant als nens, portaran mascareta per anar al casal, i durant les activitats, que es prioritzaran a l’exterior i mantenint la distància, no la portaran. Així ho recull el protocol que l’Ajuntament de Girona ha facilitat a les entitats que organitzen els casals d’estiu del programa De vacances .

“És un espai d’assaig per a la tornada a l’escola de cara al setembre”, explica Sergi Font, de l’associació Cultura SN , que ofereix cinc casals del programa d’estiu del consistori gironí. Font remarca, però, que “aquesta responsabilitat no hauria de recaure en entitats amb un punt de voluntarisme”. Cultura SN, que va organitzar el primer casal el 2011, es dedica a fer activitats de lleure per a infants i joves per a la promoció de la cultura popular. Per altra banda, també fa a l’estiu tallers lingüístics per als alumnes d’aula d’acollida. És del mateix parer Anna Cazorla, responsable de l’empresa Plagesport , amb vint anys d’experiència al Gironès en serveis de monitoratge i extraescolars. Aquest estiu s’encarrega del casal municipal de Sant Gregori. “Som la prova de foc”, reconeix Cazorla, que explica la problemàtica de planificar el projecte educatiu en menys de quinze dies, amb les inscripcions que arriben amb la reformulació de grups. Cazorla destaca la problemàtica dels espais i dels grups de convivència: “Si un espai ha estat ocupat per un grup, per poder-hi accedir s’ha de desinfectar i ventilar-lo. Has de tenir més espai i, per tant, has de donar preferència a les activitats a l’aire lliure.” Tant Sergi Font com Anna Cazorla destaquen que les inscripcions són similars a les d’altres estius. Tots dos coincideixen en la necessitat del casal per a la socialització. “No és un substitutiu de l’escola. Això s’ha de tenir clar. Faran de casal, d’educació en el lleure”, recorda Font.

En canvi, des de la Fundació Esplai Girona , la coordinadora de l’entitat, Glòria Esteve, considera que les activitats d’estiu, com totes, s’han d’adaptar a la nova normalitat: “És una activitat més per als nens que es fa durant l’any i que s’ha hagut d’adaptar; no considero que s’hagi d’utilitzar com a prova per com serà l’escola al setembre.” Reivindica que d’educació en el lleure també se’n fa a l’hivern i que s’ha de treballar perquè així continuï. “Les activitats d’estiu han de continuar sent educatives i de lleure per als infants sigui o no sigui amb mascareta, no penso que sigui una prova de com els infants s’han de relacionar”, assenyala. En relació amb la responsabilitat dels equips de voluntaris, assenyala que n’hi ha amb més preocupació que d’altres en funció de com s’ha viscut i gestionat la crisi: “S’han deixat de fer activitats no tant per la por com per la dificultat en la gestió, haver d’assegurar les distàncies, i és molta feina que ens ha vingut d’avui per demà.” La Fundació Esplai Girona du a terme també activitats del programa De vacances de l’Ajuntament de Girona, a més de casals municipals a demanda.

Traçabilitat

“Són molt exigents pel contagi en els grups de convivència però hem de ser molt realistes; si fora aquest context les mesures són diferents, alguna cosa estem fent malament”, assenyala Anna Cazorla, de Plagesport, que recorda que els nens volen el contacte. “Ens hem d’adaptar monitors, nens i famílies; hem d’anar tots a l’una”, rebla. Sergi Font recorda que no hi pot haver coincidència entre els grups, amb entrades i sortides diferents, i amb especial atenció en els patis i menjadors amb eines d’un sol ús. S’insistirà a sensibilitzar els nens sobre la importància de la higiene. Adaptar-se a la Covid-19 ha comportat també despeses en personal, en gel hidrològic i mascaretes, però també la figura d’un vigilant de seguretat del protocol Covid-19, segons el decret de la Generalitat.

LES FRASES

No penso que sigui una prova de com els infants s’han de relacionar; tots ens hem d’adaptar
Glòria Esteve
FUNDACIÓ ESPLAI GIRONA
Serà un assaig per a la tornada a l’escola; aquest pes no hauria de recaure en entitats de voluntariat
Sergi Font
CULTURA SN
Són molt exigents pel contagi i cal ser realistes si fora aquest context les mesures són diferents
Anna Cazorla
Plagesport

Educació emocional

Dipsalut, l’organisme de salut pública de la Diputació de Girona , ofereix una proposta d’educació emocional als casals d’estiu municipals. Es tracta d’un recurs pedagògic enfocat a treballar les emocions amb els infants. Esquitxa emocions amb la Bleda consta de deu vídeos i una obra de teatre (que es durà a terme al lloc on es desenvolupi cada casal) pensats per abordar la identificació, el reconeixement i la gestió de les emocions, tant les pròpies com les dels altres, a fi de poder regular-les de manera adequada i assolir un bon equilibri emocional. El fil conductor és la pallassa Bleda, que, en clau d’humor, ens trasllada a diferents situacions i estats d’ànim. La proposta pedagògica inclou una formació inicial per als monitors i monitores en què se’ls donarà pautes i recursos pràctics per desenvolupar-la i per poder acompanyar emocionalment els infants en el context actual. També incorpora sessions per a les famílies amb l’objectiu d’implicar-les en el projecte.

Cases de colònies a punt per al lleure en família

G. Busquets Ros

La Fundació Esplai Girona coordina centres d’esplai, és escola de formació d’educadors en el lleure i també ofereix servei de cases de colònies. La coordinadora de l’entitat, Glòria Esteve, explica que ja han adequat les instal·lacions seguint el reglament de distàncies “entre lliteres, i al menjador, amb tots els protocols de neteja i ventilació de les habitacions, els espais comunitaris i els seus usos”. També han fet formació específica al personal de neteja i cuina propi de la fundació que els atendrà a les cases de colònies. Enguany, a la formació específica que es fa cada estiu sobre temàtiques concretes als monitors, s’hi ha afegit la formació en seguretat i protocols Covid-19. També han implementat una formació sobre acompanyament emocional plantejada a dos nivells: per als infants i per als equips de monitors.

Des de la Fundació han fet, però, una proposta pensada per a les famílies. “Són activitats d’educació en el lleure en l’àmbit familiar pensades per a nanos l’esplai dels quals aquest any no fa colònies o casals perquè hi ha hagut pocs inscrits”, explica Glòria Esteve. Es tracta d’una proposta per a famílies d’una estada de cinc o deu dies i en la qual la Fundació facilita activitats puntuals. En la situació actual, “hem cregut oportú donar a les famílies una alternativa que no deixa de ser educació en el lleure amb activitats que fa molt temps que fem en les colònies escolars”, destaca Esteve. Entre aquestes activitats, per exemple, esmenta l’acompanyament que es fa a la fageda en una sortida a la Garrotxa sobre el vulcanisme. Així, la Fundació Esplai Girona ofereix aquesta proposta de lleure en família en dues cases de colònies de la Garrotxa –Els Arcs i La Cot a Santa Pau– i la casa de Sant Martí a Sant Martí de Llémena.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.