Empreses que sortiran reforçades de la covid-19
Nehru deia:“Les crisis tenen aquest avantatge: ens obliguen a pensar”
En totes les crisis, a moltes empreses els va malament i augmenten força les que tanquen. Però enmig de la crisi de la covid-19 ja es comença a veure que també hi ha empreses que en sortiran reforçades. En aquest article apuntem alguns dels trets diferencials d’aquestes empreses.
En primer lloc, el sector activitat ajuda. Així, els està anant bé a empreses que actuen en àmbits com ara el de la salut, el farmacèutic, la biotecnologia, la sostenibilitat, el comerç electrònic, la logística, els serveis digitals, els productes per al teletreball, les videoconferències, els vídeos en streaming... I passa el contrari amb el comerç tradicional, els centres comercials, els hotels, els restaurants, la cultura, els museus, el cine, els esports, els gimnasos, les aerolínies, els creuers, l’automòbil...
Un altre tipus d’empreses que estan augmentant la facturació són les que estaven molt digitalitzades quan va arribar la covid. És el cas de serveis en línia com poden ser la formació, l’assessorament, etc. Un altre tipus d’empreses guanyadores són les que estan apostant pel teletreball i redueixen costos de lloguer d’oficines, desplaçaments i despeses de viatge i augmenten la motivació de la plantilla.
També guanyen les empreses que tenien recursos financers al principi de la covid i aprofiten els preus baixos per comprar actius i empreses. En l’article de L’Econòmic del 8 de març apuntava que després de l’enfonsament de les borses hi havia una oportunitat clara de compra. Tres mesos més tard l’índex Euro Stoxx havia crescut un 38%. El 18 de juny a Twitter vaig piular que era el moment de replantejar aquestes inversions, ja que, un cop produïda la forta pujada, i mentre no es resolgui el tema sanitari, als mercats hi haurà molta inestabilitat. El problema d’aquest tipus d’oportunitat és que no està a l’abast de la majoria d’empreses, que prou feina estan tenint per atendre les obligacions de pagament amb molts menys ingressos. Malauradament, això és el que passa en les crisis, en què els rics s’enriqueixen més i els pobres acaben més pobres.
És un bon moment també per a les organitzacions, com les de l’economia social, que aposten per la sostenibilitat, el comerç just i la responsabilitat social, ja que des de la crisi del 2008 està augmentant molt l’interès dels consumidors i inversors pel consum i la inversió responsables.
En resum, la covid canviarà molt el panorama empresarial, ja que a més va combinat amb el fenomen de la quarta revolució industrial. Quan es resolgui la crisi sanitària, veurem empreses que en sortiran guanyant i d’altres que s’hauran quedat pel camí. Les guanyadores seran les que estaven millor situades al principi de la crisi i les que innoven i es transformen per aprofitar l’onada de la digitalització i dels temes d’interès creixent per als consumidors. Com deia el que va ser primer ministre de l’Índia, Jawaharlal Nehru (1889-1964): “Les crisis tenen aquest avantatge: ens obliguen a pensar.” Acabo amb un missatge clar: com que estan canviant molt ràpid els hàbits de compra i consum, els anirà millor als que es dediquin a pensar en línies de creixement, en lloc de dedicar-se només a reduir costos i personal.