‘Start-ups’ que són referents
Les dificultats amb què es troba qualsevol tecnològica a l’inici no han estat un fre per a Glovo, Holaluz i Housfy, tres emergents que s’han fet un lloc destacat en els seus sectors en un tancar i obrir d’ulls . Les persones, implicades i amb passió, són l’ingredient principal per assolir l’èxit del negoci
Es compleixen set anys des que L’Econòmic va decidir reunir un cop a l’any un grup d’experts per descobrir quines són les deu start-up que han de destacar en un futur pròxim, que han d’esdevenir empreses d’èxit. D’entre les setanta empreses emergents que han ocupat les primeres pàgines de L’Econòmic des del 2013 -la penúltima setmana de juny quan la publicació tenia una cadència setmanal, i cada mes de juliol quan la seva periodicitat va passar a ser mensual-, la gran majoria han respost amb escreix les previsions vaticinades pels experts. Moltes d’aquestes start-ups podrien aparèixer avui en aquestes pàgines amb què L’Econòmic celebra el seu desè aniversari, perquè en pocs anys s’han sabut fer un lloc en el mercat, sovint molt destacat. I de totes, n’hi ha tres que poden ser tingudes com a exemple de com una idea desenvolupada en el moment oportú, amb talent i també amb seny, amb equips excel·lents i amb visió de futur, pot conquerir el mercat a una velocitat de vertigen. Glovo, Holaluz i Housfy han fet el pas d’start-up a empresa en un temps rècord i han esdevingut negocis referents en els seus respectius sectors.
L’atreviment de Housfy.
La start-up ha digitalitzat el 80% del procés de compravenda, fet que li ha permès reduir al mínim la comissió i augmentar al màxim l’eficàcia en la transacció. Bosch assegura que el factor d’èxit del negoci ha estat i és “la integració de tot el procés: compravenda, hipoteca, reformes i, des de fa poc més d’un mes, també la gestió del lloguer”: “Ens fem càrrec de tota la paperassa del procés, de tot allò que resulta pesat i farragós per a qui vol vendre o comprar, aportant rapidesa al procés i tot absolutament de manera transparent.”
Per a Bosch, és fonamental que el fundador de la start-up estigui extremadament motivat per tirar endavant la idea. “Sempre et trobes molts entrebancs en el camí i sense aquest plus de motivació, es fa difícil continuar.” També és essencial, segons ell, “veure el negoci amb un prisma diferent de la resta”, perquè l’èxit arriba només “si defineixes un producte que vol el mercat i que ningú ha estat capaç d’oferir abans, i si crees un equip amb talent que cregui fermament i apassionadament en allò que vols fer”.
Destaca les dificultats de l’inici. “Quan comences a treure el cap en el mercat, has de lluitar contra l’statu quo”, perquè tothom està situat en la seva zona de confort i a ningú li agrada que sigui sacsejada. Recorda com va ser de gran ajut el suport de l’Institut Català de Finances (ICF), “que quan no ets ningú, et dona suport”, i d’Acció,l’agència per a la competitivitat de l’empresa del govern, “que t’ajuda en un escenari nou per a tu”.
La perseverança de Glovo.
Quan decideixes portar endavant una idea, “comences fent més amb menys, i amb el repte de convèncer els inversors i guanyar-te la seva confiança”, explica Michaud. I ho han sabut fer perquè els que van apostar per Glovo en les primeres rondes, ho han continuat fent en les següents.
“El finançament és un peix que es mossega la cua”, comenta. Davant d’això, demana “més visió de l’administració pública.” Assegura que “estem immersos en una revolució tecnològica i el fet que les empreses es creïn al país fa guanyar molt a la societat. Si hi ha suport de l’administració pública i es percep Barcelona com un indret on és possible crear i fer créixer start-ups, vindran grans inversors i sorgiran molts casos d’èxit, que atrauran més diners.”
L’autorització del govern central de poder fer entrega de comandes, sobretot d’alimentació, durant el confinament per la pandèmia, va donar oxigen a molts establiments i va fer créixer el negoci de Glovo. “Es van donar d’alta molts comerços que mai havien estat amb nosaltres.” Ara estan enfocats a fer rendible la companyia. “Això implica expandir-nos i créixer en mercats on ja operem, però també potenciar noves categories, com els supermercats, en què ja estem operant però volem ampliar els serveis que oferim, i en botigues d’alimentació específica, de les quals accelerarem la digitalització.” Glovo ha posat ara el focus de l’expansió a l’Estat espanyol, on ja és present en 80 ciutats, i a Polònia, Ucraïna i Romania.
A l’hora de crear una start-up, és important “envoltar-te de bones persones i amb molt de talent, que complementin els perfils dels fundadors”, aconsella Michaud. També alerta que cal “posar el focus en una sola cosa i no intentar-ne diverses al mateix temps”. I per acarar amb èxit la qüestió econòmica, segons ell, “has de començar per arreglar casa teva; un cop fet això, després ja pots convèncer els inversors i optar a finançament.”
Els valors d’Holaluz.
A l’inici, diu Pi, “quan et disposes a crear una empresa, l’ingredient principal són les persones. Has de mirar que estiguin alineades al cent per cent amb els valors que vols que tingui l’empresa. Això ens ajuda a evolucionar cap al segon ingredient imprescindible: la cultura empresarial, que és la posada en pràctica d’aquests valors, que cada dia es proven en cadascuna de les accions que fem, des d’una trucada de telèfon fins al llançament d’un nou producte.”
La cultura empresarial d’Holaluz es basa en cinc valors: dir sempre les coses com són, sentir-te connectat amb la feina que fas, posar sempre en primer lloc les persones, tenir un equip que rema en la mateixa direcció i creure que allò per què t’esforces és possible. “Al principi, sembla que ho tens tot molt clar, però la cultura empresarial es va fent dia a dia.” Explica que en el camí s’han trobat “molta gent” que els deia que allò que volien crear “no era possible”: “Això, però, no desanima, sinó que ha estat un aprenentatge de les pròpies pors i de les dels altres.”
A Holaluz no els preocupa la competència: “Anem executant a mesura que ho decidim. Sabem que som petits en comparació amb les grans energètiques, però hem establert les regles de joc en el sector pel que fa a l’energia verda.” Pi no percep el finançament com un problema a l’hora de crear i fer créixer una start-up, perquè “avui dia, el capital és global”. Tot i això, assegura que “aniria bé una revisió de la política fiscal”, per poder oferir algunes excepcions a les empreses emergents.
I sobre el moment provocat per la covid-19, Pi explica que s’han correlacionat “de manera positiva amb la crisi i hem guanyat posicions.” Ja tenien integrat el teletreball a la companyia, on “no compten dies de vacances ni horaris”, perquè treballen “per objectius”.
Passar de la idea a ser un unicorn en només cinc anys
Com a business angel a qui li agrada arriscar, Sacha Michaud sol invertir en rondes pre-seed, tot i que de vegades també participa en segones rondes. El seu bon olfacte inversor l’ha dut a participar en el creixement de diverses empreses de renom. La seva última aposta ha estat Glovo.
Fundada el setembre del 2014, tot i que no va començar a operar fins al 2015, Glovo va néixer gràcies a la visió emprenedora de Michaud, David Tomas, Rubén Ferreiro i Carlos Blanco, que van assistir a la presentació que va fer Oscar Pierre a la Startup Day Conector, quan només comptava amb 22 anys. Els quatre mentors de Conector van confiar en el projecte de Pierre i Michaud, a més, s’hi va implicar com a cofundador. En les tres primeres rondes de finançament va aixecar 120.000 euros, 1,5 milions i 5 milions d’euros més. Petites xifres comparades amb les que va aconseguir el 2018, quan va aixecar 134 milions en una ronda liderada per Seaya Ventures, Cathay Innovation i Rakuten Capital. I l’última, el desembre passat, de més de 150 milions d’euros, destinats a reforçar l’equip tecnològic i l’expansió internacional, liderada pel fons d’Abu Dhabi Mubadala Investments, màxim accionista de la petroliera Cepsa. En resum: més de 284 milions d’euros de finançament aconseguits en tan sols quatre anys de vida.
Aquesta última inversió va situar la valoració de Glovo en més de 1.000 milions d’euros, una xifra que la va convertir en la segona start-up de l’Estat que entrava en el club dels unicorns, després de Cabify.
Capgirar de dalt a baix un sector fet a l’antiga
La digitalització de la gestió de les transaccions immobiliàries i la implementació d’una comissió fixa en els processo s de compravenda són els trets diferencials que han fet que Housfy, nascuda el 2017 en l’ecosistema innovador de Barcelona, estigui capgirant un sector que encara és lluny de la seva transformació digital. Housfy va ser fundada per Albert Bosch, Miquel A. Moray i Carlos Blanco, sota el paraigua de Nuclio Venture Builder. Fins ara, ha aixecat rondes de finançament per valor de 700.000 euros, 3 milions i 6 milions d’euros, i entre els seus inversors hi ha Seaya Ventures, DN Capital, Torch Capital i Cathay Capital.
Amb una comissió fixa que s’abona quan finalitza la compravenda, Housfy ha fet estalviar als seus clients una mitjana de 15.000 euros per operació i en tanca al voltant de 150 al mes. La mitjana de compravendes és alta: ven 60 pisos de cada 100 que té en cartera, amb una mitjana de 60 dies per operació. El 2019 el va tancar amb 2.000 habitatges venuts. La covid-19 i la frenada de l’activitat econòmica va suposar una caiguda de les vendes en aquest sector que va arribar fins a un 75%. Housfy també es va ressentir del confinament obligat, tot i que el maig passat ja va anotar una reactivació de les operacions i,malgrat que les previsions continuen sent incertes, la firma espera assolir aquest 2020 els mateixos resultats que va aconseguir l’any passat, com a mínim.
Energia verda a un preu just per a pimes i famílies
Després de vuit anys i mig en el mercat, Holaluz es va estrenar a finals del novembre passat en el Mercat Alternatiu Borsari (MAB) amb la idea de captar 30 milions d’euros que li permetran acomplir l’objectiu d’arribar el 2023 al milió de clients, les 50.000 instal·lacions fotovoltaiques i facturar 1.000 milions d’euros. Comercialitza energia 100% verda, només per a pimes i famílies, i assegura que ofereix el preu més just possible gràcies a la tecnologia big data que aplica als comptadors intel·ligents. Això suposa per als seus clients una mitjana d’estalvi de 100 euros a l’any.
Pi i dos amics també enginyers, Oriol Vila i Ferran Nogué, van cofundar l’start-up que té com a productes estrella la tarifa plana il·limitada, personalitzada per a cada client, i les plaques fotovoltaiques que situa a les teulades. “Les estem transformant i aquest és el nostre camí”, assegura Pi.
La comercialitzadora, que té una plantilla de 187 treballadors, avança a un ritme creixent de 400 clients al dia i 50 noves instal·lacions fotovoltaiques a la setmana. A hores d’ara, ja han arribat als 239.000 clients a l’Estat, on no hi ha cap ciutat on no tinguin presència, i superen les 1.500 instal·lacions d’autoconsum solar.
L’entrada en el MAB reforçarà la firma i la farà créixer més ràpid. Fins ara, ha realitzat dues rondes de finançament: el 2016 i el 2019, en què ha aixecat 4 i 10 milions d’euros, respectivament.