Els casals d’estiu aproven amb nota
Considerats un assaig del retorn a l’escola, destaquen el bon funcionament de les mesures
El sector de l’educació en el lleure demana més celeritat en els tests, que comporten aïllaments preventius
Els protocols han funcionat i la coordinació, també. Els responsables de l’educació en el lleure a les comarques gironines consultats per aquest diari fan un balanç molt positiu del desenvolupament de les activitats en un juliol diferent i en el qual remarquen que han estat a l’altura. Al juny assenyalaven que als casals se’ls atribuïa la responsabilitat de ser “ un espai d’assaig per a la tornada a l’escola ”.
Sergi Font, de l’associació Cultura S/N , que ofereix casals de l’Ajuntament de Girona, destaca la complexitat d’un protocol molt estricte, però efectiu: “Els monitors no han abaixat la guàrdia en cap moment i els equips directius estaven en alerta; han estat cinc setmanes amb un punt extra d’atenció, però ha valgut la pena.” L’aplicació dels protocols, amb aïllaments preventius cada vegada que es detectava un cas amb simptomatologia compatible amb la Covid-19, ha comportat que gairebé cada dia de juliol hi hagués un grup tancat. “Els casals funcionaven en grups de deu i cada grup tenia un monitor. Només coincidien per horari a la zona del menjador i estaven en espais separats.” Agraeix la comprensió de les famílies davant d’aquests aïllaments preventius, per la incertesa i perquè obligava el nen i el seu grup, monitor inclòs, a quedar-se a casa, amb la reorganització laboral consegüent. Han fet una dotzena de proves, totes negatives. “Quan tothom treballa en la mateixa direcció, les coses són més fàcils”, remarca Font.
Higiene interioritzada
Anna Cazorla, responsable de l’empresa Plagesport , amb 20 anys d’experiència al Gironès en serveis de monitoratge i extraescolars, i que enguany organitza el casal municipal de Sant Gregori, també posa èmfasi en el fet d’“anar tots a l’una, des dels pares fins als equips de monitors i la coordinació amb el CAP”. Cazorla indica que, dels 80 nens que tenien de mitjana els mesos de juliol anteriors, enguany han arribat als 130 inscrits. Si bé al principi recorda que hi havia cert temor d’inscriure els infants a les activitats de lleure, “els pares han vist com s’actuava, el control..., i han agraït la informació constant”. Han hagut d’engegar el protocol dos cops, amb dos monitors que van resultar negatius. Les famílies els han fet notar que caldria agilitzar més l’espera de 48 hores, “que se’ls fa llarga”, per a les proves.
Destaca la consciència i adaptabilitat dels nens a l’hora d’aplicar les mesures d’higiene: “Les tenen molt interioritzades.” Després de tres mesos tancats a casa, recorda, “els casals han estat una sortida, una oportunitat per socialitzar-se”. Considera que el sector de l’educació en el lleure ha estat a l’altura i amb nota. I, en aquest sentit, no s’ha de tenir por d’obrir les escoles: “S’ha de tenir respecte, sí, però cal seguir el dia a dia, amb aquesta nova normalitat, al més aviat possible.”
Glòria Esteve, coordinadora de la Fundació Esplai Girona , coincideix a destacar aquesta resposta positiva i unànime, tant de les famílies com dels monitors, així com l’assessorament constant dels sanitaris, “que ha fet que tothom actués amb serenitat”. Recorda, però, que el més complicat, des del punt de vista de l’organització, han estat els aïllaments preventius.
LES FRASES
Reivindicar l’educació en el lleure no només a l’estiu
“Cal reivindicar l’esforç que s’ha fet des de l’àmbit del lleure per dignificar unes activitats que enguany han estat més complicades de fer que mai”, destaca Glòria Esteve, coordinadora de la Fundació Esplai Girona, que gestiona centres d’esplai, és escola de formació d’educadors en el lleure i també ofereix servei de cases de colònies. Recorda que, a l’estiu, en molts casos, s’interpreten els casals com una “extraescolar” i “un lloc on els infants es diverteixen”. Esteve considera que s’hauria de valorar que han estat al peu del canó gestionant grups grans i amb activitats de molta envergadura: “Hi hem sigut i amb molt bona nota, i és bo que se’n faci ressò, perquè tots n’hem d’aprendre, d’aquest estiu tan diferent.”
Destaca que l’educació en el lleure no és un “bolet d’estiu” i que cal tenir-ho en compte. Així, es posa a disposició de qui ho necessiti per ser un suport en l’àmbit educatiu. La coordinadora de la Fundació Esplai Girona remarca que s’hauria de comptar “al llarg del curs escolar” amb l’educació en el lleure des d’un vessant educatiu, ja que “forma part de l’educació de l’infant”. “No és un moment puntual a l’estiu en què els nens se’n van de colònies”, hi afegeix. Així, Esteve destaca que hi ha diverses maneres de socialitzar l’educació en el lleure i fer-la accessible per a tothom, com ara “potenciar les colònies escolars i les activitats de temps lliure durant el menjador dinamitzades amb un sentit educatiu i amb un equip educatiu al darrere”.