El valor econòmic i social del comerç de proximitat
El que passa en economia és la suma del que fem entre tots, i el consumidor és clau
A Barcelona ja han tancat més de 3.000 comerços, que representen un 5,5% del total
El comerç és un sector clau a Catalunya. Els principals subsectors són l’alimentari, el d’equipament de la persona, el de parament de la llar, el quotidià no alimentari (farmàcies, perruqueries, òptiques...), el de l’automoció, el de l’oci i el de la cultura. Dona feina a 299.587 persones, a través de 91.141 establiments i, per tant, contribueix a la millora de l’economia local. Com que paguen impostos i Seguretat Social, contribueix al finançament de l’estat del benestar. També representa el 13,5% del PIB, que és més que l’11% de la Unió Europea. Un altre aspecte destacable és que els comerços augmenten el valor dels habitatges que hi ha a la vora. A part del vessant econòmic, el comerç té importants impactes socials. Entre aquests impactes, podem destacar temes relacionats amb la sostenibilitat, com ara la contribució a la millora de l’urbanisme, ja que donen vida a pobles i barris, i a la seguretat i la il·luminació de carrers. També millora la qualitat del servei, per l’atenció personalitzada que ofereix i per l’opció de provar abans de comprar. Per motius com els esmentats, molts països, regions i municipis tenen plans especials de protecció del comerç. Aquí, tot i que hi ha molt marge de millora, també n’hi ha, de plans, tant per al comerç en general, com per a establiments tradicionals i emblemàtics.
Ara, amb la crisi de la covid, els confinaments i les diverses restriccions que es van posant en marxa a mesura que hi ha rebrots, molts comerços de proximitat estan patint i ja són milers els que han tancat. Només a Barcelona, segons dades de Barcelona Comerç, ja han tancat definitivament més de 3.000 comerços, que representen un 5,5% del total. Es calcula que en els propers mesos acabaran tancant el 20% dels comerços. I en el cas del centre de Barcelona, a causa de l’absència de turisme, ja n’han tancat el 30%. A la vista d’aquestes dades, hem de seguir insistint que les administracions han de rescatar urgentment i de manera contundent les parts febles de l’economia.
Ara bé, a part de reclamar actuació urgent als governants, és fonamental el paper dels consumidors. Per no haver de lamentar el tancament d’empreses que volem que segueixin funcionant, cal que hi posem de la nostra part. Això vol dir comprar els seus productes o targetes regal. També podem fer-ne difusió a les xarxes socials. Ara que ve la campanya de Nadal i de Reis, és un bon moment per recordar-ho. No hem d’oblidar que el que passa en economia és la suma del que fem entre tots, i que els consumidors tenim un poder decisiu. Si no hi posem de la nostra part, serem els principals perjudicats. No oblidem que som més que clients, som veïns.