Emprenedors

Un joc fet per amics acaba sent empresa

Dos joves adapten un passatemps anglosaxó a l’humor local i triomfen

República Bananera és un joc de taula per a adults que va néixer per divertir una colla d’amics de Terrassa i s’ha acabat convertint en el leitmotiv d’una nova empresa.

Xavier Bardají, gran aficionant als jocs de taula, quan va tornar a Catalunya després de vuit anys treballant al Regne Unit va portar a una trobada amb companys Cards Against Humanity. Es tracta d’un joc sobre frases políticament incorrectes que s’han de completar de la manera més divertida possible i que és número 1 en vendes al món anglosaxó. El resultat, de vegades surrealista de vegades sarcàstic, atreu els amants dels jocs de taula arreu del món. Quan Bardají el va compartir entre els amics, no hi havia cap traducció ni al castellà ni al català.

Veient l’èxit que havia despertat entre la colla, ell mateix, de manera rudimentària, va adaptar la versió anglesa al castellà i a l’humor local i va despertar l’entusiasme dels col·legues.

Amb l’esclat de la pandèmia, l’estat d’alarma i el confinament total, Bardají, com tothom a Catalunya, va haver de renunciar a totes les trobades socials. Així que per saciar les ganes de jugar, juntament amb Eduard Rivera, amic d’estiueig a Palamós, van crear un compte a Instagram. Van anar penjant frases que havia fet servir en el seu joc rudimentari. En poques setmanes van sumar 1.000 seguidors que participaven de manera activa. “Aquella resposta ens va servir de testatge per adonar-nos que hi havia mercat per a una adaptació del joc nord-americà”, explica Xavier Bardají.

A mesura que avançava la desescalada, el desig d’emprendre de Bardají i Rivera va anar prenent forma i en ple agost van crear l’empresa per produir i comercialitzar República Bananera, referència clara en toc sarcàstic al país on vivim.

Tots dos van completar i dissenyar el joc i es van llançar a l’aventura.

Una de les primeres decisions com a model d’empresa va ser escollir on produir el joc. “La Xina era molt competitiva econòmicament, però volíem tenir més proximitat i qualitat i vam escollir la producció a Europa, en una companyia polonesa”, explica un dels fundadors.

La primera comanda de 2.000 unitats la van pagar amb fons propis i la van començar a distribuir a través d’una plataforma en línia. Les comandes van començar a arribar abans del que estava previst. Un mes després van fer el salt a la venda en botigues físiques i les dues principals cadenes de jocs de taula els van comprar unitats, però també petits establiments especialitzats, fins a sumar presència en setanta punts de tot l’Estat espanyol. Així que amb la campanya de Nadal i acompanyats del moment dolç que està vivint el sector dels jocs de taula -com a conseqüència de la pandèmia i de les limitacions a la mobilitat-, la nova firma va superar totes les expectatives i va esgotar tota la producció.

Els plans dels emprenedors no es limiten a seguir venent més unitats de República Bananera, sinó que es volen convertir en una companyia de producció i distribució de diferents tipus de jocs. De moment, estan negociant amb firmes japoneses per importar-ne més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.