Salut

Universitat en pandèmia: torns per anar a classe, passadissos buits i noves formes d’ensenyar

La Facultat de Biologia de la UB s’organitza perquè alumnes de tots els cursos vagin presencialment un dia a la setmana

En l’ima­gi­nari col·lec­tiu les facul­tats uni­ver­sitàries són un lloc de movi­ment i de vida estu­di­an­til. La pandèmia va tallar en sec aquesta manera de fer i ser del món uni­ver­si­tari, que ara s’ha adap­tat a com­pa­gi­nar la docència vir­tual amb la pre­sen­cial. El vice­degà acadèmic de la Facul­tat de Bio­lo­gia de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona (UB), el doc­tor Albert Martínez, té molt clar que l’objec­tiu és “fomen­tar la màxima pre­sen­ci­a­li­tat” i per això van deci­dir apli­car el 30% d’afo­ra­ment permès a les clas­ses teòriques de tal manera que els estu­di­ants de tots els graus hi puguin anar un dia a la set­mana. Mal­grat això, el silenci i el poc movi­ment es fan evi­dent als pas­sa­dis­sos de la facul­tat, on també s’han ins­tau­rat noves for­mes d’ense­nyar.

A la Facul­tat de Bio­lo­gia van estu­diar cada aula per garan­tir les distàncies entre els alum­nes i apli­car així el 30% d’afo­ra­ment en les clas­ses teòriques. On això no es podia com­plir amb els seients habi­tu­als, se n’han ins­tal·lat d’addi­ci­o­nals. Paral·lela­ment, han cal­cu­lat el per­cen­tatge d’alum­nes que hi poden haver a la vegada a la facul­tat per com­plir també el 30% glo­bal. Això es tra­du­eix entre uns 300 i 400 alum­nes simultània­ment.

D’altra banda, abans que s’obrís aquest 30% el que ja es feia pre­sen­cial eren les clas­ses pràcti­ques, tot i que també s’han hagut d’adap­tar. En con­cret, els labo­ra­to­ris tenen capa­ci­tat per a 25 alum­nes però s’han fet grups de com a màxim 12, fet que ha obli­gat a adap­tar la docència inten­tant sem­pre ofe­rir també la màxima pre­sen­ci­a­li­tat.

“Els alum­nes volen pre­sen­ci­a­li­tat, per a ells el millor seria el 100%”, valora Martínez. Afe­geix però que no són només els estu­di­ants els que vol­drien recu­pe­rar com­ple­ta­ment les clas­ses pre­sen­ci­als sinó que també ho anhe­len els pro­fes­sors. “No és el mateix fer classe amb la interacció dels alum­nes que estar expli­cant a una pan­ta­lla, on no veus als alum­nes, on la interacció és menor”, explica. “També tenim ganes de pre­sen­ci­a­li­tat”, insis­teix.

Reco­neix també que els pro­fes­sors han hagut d’adap­tar-se a les noves for­mes d’ense­nyar: “Hem hagut d’apren­dre noves for­mes de fer classe, a les que no hi estàvem acos­tu­mats”. Així, han après a donar classe amb un micro ambi­ent, amb una càmera gra­vant-los a ells i a la pis­sarra, a fer vídeos expli­ca­tius i a com­pa­gi­nar el con­tacte amb l’alumne a l’aula amb el con­tacte vir­tual.

A més, la mas­ca­reta ha pas­sat a ser ele­ment obli­ga­tori i essen­cial a l’aula, a on els alum­nes arri­ben a través d’uns iti­ne­ra­ris mar­cats per evi­tar al màxim el con­tacte simul­tani entre per­so­nes. Ja a dins de l’aula, gel hidro­al­cohòlic, ele­ments per desin­fec­tar les tau­les si els estu­di­ants així ho volen i cadi­res mar­ca­des indi­cant on es pot seure i on no.

Pel que fa a les ava­lu­a­ci­ons, Martínez també defensa la pre­sen­ci­a­li­tat. De fet, durant el pri­mer semes­tre, quan no hi havia clas­ses pre­sen­ci­als, van donar l’opció a totes les assig­na­tu­res de fer les ava­lu­a­ci­ons pre­sen­ci­als. La major part van ser així, tot i que hi van haver també exàmens vir­tu­als. El vice­degà explica que per poder-ho fer van haver d’habi­li­tar mol­tes més aules i pro­fes­sors però creu que és la forma més justa. Afe­geix que, tot i la polèmica glo­bal que es va fer palesa per un sec­tor que dema­nava exàmens vir­tu­als, també n’hi havia que defen­sa­ven que els exàmens havien de ser pre­sen­ci­als perquè “era més just”.

50 posi­tius però de con­ta­gis externs

El ges­tor covid de la Facul­tat de Bio­lo­gia de la UB ha rebut la comu­ni­cació de 50 posi­tius entre alum­nes, pro­fes­sors o per­so­nal del cen­tre, tot i que Martínez apunta que cap con­tagi s’ha produït a la facul­tat. “Estem fent bé les coses”, asse­gura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.