La incorporació de la dona a les TIC segueix sent un desig
‘Womanwashing’. Impulsar el talent femení en ciència i tecnologia guanya adeptes però no s’avança en resultats
En els darrers anys han sorgit nombroses iniciatives, tant dels de l’administració com des del món privat, dirigides a impulsar una major incorporació de la dona al món tècnic i científic. També són moltes les empreses que han incorporat polítiques en aquest sentit en les seves estratègies Tot i això, les xifres continuen ridículament baixes, amb avenços més que minsos. Tot i no posar en dubte les bones intencions de la majoria d’accions que es duen a terme, des del món femení es percep també una bona dosi de womanwashing en moltes campanyes.
Algunes dades actuals: a la Unió Europea, només un de cada sis especialistes en TIC són dones; només el 19% dels emprenedors TIC són dones, i només un de cada tres graduats en STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, en les seves sigles en anglès) són dones. A Catalunya, les dones representen tan sols el 30% dels treballadors del sector TIC, tot i ser un dels pocs sectors que ha crescut en oferta d’ocupació; i malgrat que el 55,2% dels alumnes matriculats a les universitat són dones, en un grau com informàtica no arriben al 13%.
“Els resultats no només no avancen, sinó que són pitjors enguany que l’any passat perquè la pandèmia ha afectat negativament en la dona”, afirma Meritxell Bautista, cofundadora i CEO de l’operadora de telecomunicacions Fibracat i guanyadora del Premi DonaTIC 2020 i del guardó internacional de la Fundació International Women’s Entrepreneurial Challenge (IWEC) pel seu treball per fer visibles les dones en aquest sector i el seu empoderament en posicions de responsabilitat.
Sentit comú.
Tenir referents on emmirallar-se és un reclam d’alerta compartit. “N’hi ha, però són invisibles”, diu Bautista, i explica com des de Fibracat, una empresa formada per una plantilla en què el 60% són dones, es prioritza l’empoderament femení en tots els camps. “El món de l’empresa ha de fer moltes coses en aquest sentit, però també cal des de l’educació, l’administració, la família i els mitjans de comunicació. Hi ha d’haver un canvi cultural complet, perquè és tracta d’una qüestió de sentit comú”, rebla.
Tanmateix, el micromasclisme segueix present. Com explica Marta Guardiola, enginyera en telecomunicacions i fundadora i presidenta de la start-up Miwendo –creadora d’un dispositiu mèdic que revolucionarà l’actual colonoscòpia–, “quan hi penses, t’adones que durant l’època de formació has hagut de suportar micromasclismes més sovint del que imaginaves”.
Assenyala –i dona esperança– que com a emprenedora, “el fet de tenir molta relació amb gent jove, fa que les diferències de gènere no tinguin rellevància”. A Miwendo, més de la meitat de l’equip està format per dones.
Projectes innovadors.
Aquest és tan sols una de les moltes accions que sorgeixen des de SokoTech, un hub situat al barri barceloní de la Sagrera, que aglutina tecnologia i talent. Aquí es desenvolupen projectes per a empreses i també d’altres carregats de valors socials. “Ajudem les tecnòlogues a trobar feina de qualitat i a trencar el sostre de vidre”, diu Cíller.
La pota de la inversió.
“Les xifres ja ho diuen: tan sols el 2% de les start-up liderades per dones aconsegueixen rebre finançament. Aquí rau la importància de WERock”, explica. Assegura que s’accepta més el fet que les dones liderin projectes d’economia circular o amb propòsits socials que no pas mèdics o tecnològics”, per tant, “és necessària una discriminació positiva, com ja es fa en països com Noruega o França, perquè la diferència no es faci eterna”.
Per a Ariadna Sunyol, presidenta de la comissió d’Organització i Sistemes d’Informació del Col·legi d’Economistes de Catalunya, “és cert que hi ha moltes iniciatives però, en la meva opinió, des d’un punt de vista publicitari i no pràctic”. Destaca que en els pròxims cinc anys, gran part de les ocupacions estaran relacionades amb les TIC, i afegeix: “Si no donem eines a les dones perquè hi puguin accedir i ajuts a les empreses perquè les formin, el panorama s’albira ben fosc.”
STEM Women Day
Eva Díaz, CEO de STEM Women Congress i Cooking Communication, agència organitzadora del congrés, és l’ànima lluitadora que no perd ocasió per donar visibilitat al talent femení. L’STEM Women Day (https://stemwomen.eu/), una prèvia del que serà el congrés anual que se celebrarà a l’octubre, és una de les iniciatives que es duen a terme des de l’àmbit privat, en un intent de fer créixer la complicitat i les oportunitats envers les dones. La jornada va oferir un ventall d’exemples de referents de talent TIC en femení.