Opinió

Pros i contres de Twitter

Davant d’un fet important, Twitter és, normalment, la font que dona primer la notícia

Vaig crear un compte a Twit­ter fa deu anys. Per això, pot­ser és un bon moment per fer balanç dels avan­tat­ges i incon­ve­ni­ents que veig en aquesta xarxa social. Abans, però, com­par­teixo algu­nes dades. Twit­ter va fer la seva estrena l’any 2006, i actu­al­ment fac­tura 3.720 mili­ons de dòlars, tot i que genera unes pèrdues anu­als de 1.140 mili­ons. És una de les xar­xes més con­so­li­da­des, ja que, segons Sta­tista, té 353 mili­ons d’usu­a­ris. És una xifra impor­tant, tot i que està lluny dels 2.740 mili­ons d’usu­a­ris de Face­book, els 2.291 mili­ons de You­Tube i els 1.721 mili­ons d’Ins­ta­gram. Cada dia s’escri­uen uns 65 mili­ons de mis­sat­ges, que com a màxim poden tenir 280 caràcters.

Entre els avan­tat­ges de Twit­ter podem dir que per­met estar infor­mat i de pri­mera mà de la per­sona que emet la notícia. Quan es pro­du­ei­xen fets impor­tants, Twit­ter és, nor­mal­ment, la font que dona pri­mer la infor­mació. I per­met estar en con­tacte directe amb qual­se­vol usu­ari, ja siguin gover­nants, espor­tis­tes, artis­tes, etc. També per­met com­par­tir infor­mació i opi­ni­ons. Com diu Ari­ana Huff, del Huf­fing­ton Post: “No es tracta només de con­su­mir con­tin­gut, sinó de com­par­tir-lo, trans­me­tre’l i afe­gir-ne.” També per­met conèixer què pensa la gent del con­tin­gut que comu­ni­ques a la xarxa o de les enques­tes, que es poden fer molt fàcil­ment. En aquest sen­tit, és remar­ca­ble que per­met interac­tuar amb per­so­nes molt dife­rents. A les empre­ses els dona la pos­si­bi­li­tat de fer pro­moció dels seus pro­duc­tes, ser­veis i esde­ve­ni­ments. I tots aquests ser­veis són gratuïts.

Tan­ma­teix, també hi ha incon­ve­ni­ents impor­tants. Això explica que, dar­re­ra­ment, hi ha hagut per­so­na­li­tats que han fet públic que aban­do­nen Twit­ter. Els motius més citats per jus­ti­fi­car l’aban­do­na­ment de la xarxa són la gran quan­ti­tat de temps que con­su­meix i també l’excés d’insults. Aquest és un dels aspec­tes més nega­tius, ja que hi ha per­so­nes que, sovint camu­fla­des amb per­fils fal­sos, ano­me­nats trols, es dedi­quen a publi­car mis­sat­ges ofen­sius. Malau­ra­da­ment, a Twit­ter, com en altres àmbits de la vida, hi ha poca-sol­tes, és a dir, per­so­nes que actuen amb molt poc seny. Brian Solis, de Future Works, diu sobre això: “Les xar­xes soci­als par­len de soci­o­lo­gia i psi­co­lo­gia més que de tec­no­lo­gia.” Amb els mis­sat­ges ofen­sius, pos­si­ble­ment la millor estratègia és no fer-ne cas i també hi ha l’opció de blo­que­jar-los perquè no puguin seguir el nos­tre per­fil. Un altre incon­ve­ni­ent és que es pot caure en l’addicció i dedi­car-hi un excés de temps. Una bona estratègia, en aquest sen­tit, és dedi­car-hi uns minuts al matí i a la nit. I en esto­nes en què sobra temps, com quan s’està a la sala d’espera d’un aero­port o del metge, pot anar bé con­sul­tar Twit­ter per estar infor­mat. També hi ha qui s’obses­si­ona per mirar d’acon­se­guir més segui­dors. Com es va comen­tar fa poc en una tertúlia radiofònica: “A Twit­ter ens emo­ci­ona si algú ens segueix. A la vida real, ens espan­tem molt i fugim.” En resum, si podem apro­fi­tar els avan­tat­ges, limi­tar els incon­ve­ni­ents i fugir dels poca-sol­tes, és una xarxa que pot ser d’uti­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.