Transferir curiositat
A Catalunya ja s’ha desplegat el programa internacional Demola, que ajunta empreses i estudiants per analitzar possibilitats d’innovació en economia circular, transformació digital i salut
La reunió amb estudiants pot generar moltes idees fresques
L’empresa es renova sempre amarant-se de les noves idees i tendències que aporta la curiositat de les noves generacions. Aquesta podria ser una de les divises del programa Demola, una iniciativa originària de Finlàndia que fomenta el bescanvi d’idees innovadores entre empreses i estudiants universitaris.
L’experiència ha arribat a Catalunya, i en el seu programa pilot per al curs 2020/21 hi ha implicats el Tecnocampus de Mataró i empreses i administracions públiques com l’Ajuntament de Mataró, Som Mobilitat, Unisport, Torrent i Fills, Girbau, Picvisa, Simon i Fede Switch&Ligt, entre d’altres. En l’experiència catalana, el Demola Catalunya, hi participaran seixanta estudiants de trenta-quatre universitats de tretze països. Els reptes que es plantejaran, al llarg de deu setmanes i als quals els estudiants dedicaran entre deu i quinze hores setmanals, giraran al voltant de l’economia circular, lligada a la gestió de residus, a l’optimització de recursos i a la sostenibilitat, a la transformació digital, a la gestió de dades, a la salut i a la qualitat de vida de les persones.
Obrir la ment.
En funcionament des del 2008, Demola ha constituït 4.000 equips durant tots aquests anys, tot involucrant cinquanta universitats d’arreu del món, 750.000 estudiants, divuit països i cent empreses que són referents en els seus sectors d’activitat.
Torrent i Fills, empresa de Mataró fundada el 1939 com a escorxador d’aus, es dedica a l’elaboració de productes carnis de qualitat: aus, vedella, porc, xai i conill. Ha estat una empresa pionera en el desenvolupament de productes avícoles ecològics. A través del projecte de recerca multidisciplinari de Demola, Torrent i Fills es vol endinsar en el camp de les proteïnes vegetals i sostenibles. Com explica Sara Torrent, responsable d’R+D de l’empresa, “de les reunions d’aquest equip multidisciplinari i multicultural esperen que surtin idees disruptives”. A partir del repte plantejat, en relació amb la tendència de la proteïna vegetal, afegeix: “Volem que els estudiants rumiïn sobre quina és la situació actual del nostre mercat, tot reflexionant sobre el concepte de la proteïna sostenible, i fent recerca al voltant de les tendències de consum, dels nous hàbits del consumidor, què desitja i com podem resoldre el repte.” Es tracta que la reflexió es faci sense que estigui contaminada pels prejudicis, així que no parteixen de cap premissa. O potser sí, del fet que “una empresa familiar del 1939, dedicada a la producció avícola, que amb els anys s’ha anat diversificant, ara vol veure cap a on es pot anar amb la proteïna vegetal”. Ningú no pot evitar de constatar, tal com reconeix Sara Torrent, que “cada vegada hi ha més vegetarians i vegans”, així que, afegeix: “En la nostra oferta volem oferir un equilibri. No volem ser productors de proteïna vegetal com a tals, però volem oferir coses a aquests consumidors.” Tanmateix, com adverteix Sara Torrent: “La proteïna sostenible ja és una realitat en el mercat des de fa temps, així que el que volem és que els estudiants vagin molt més enllà, que ens diguin què ens reserva el futur, que voldrà el consumidor demà, perquè potser des de dins del sector és difícil adonar-se’n.” Així mateix, també compten que es generin suggeriments per innovar en processos i confien que, de l’aplec entre empresa i estudiants, “en surtin idees fresques, que d’aquí no sortirien”. Per acabar, Torrent diu: “De la tasca de recerca que duguin a terme els estudiants, també en sortiran exemples d’altres empreses, similars o no, però de les quals podrem aprendre coses.”
Molts territoris que es poden explorar
A Demola, cada empresa té el seu territori d’exploració, i l’Ajuntament de Mataró vol explorar amb els partners de Demola quins són els serveis públics que demanarà la ciutadania en el futur. El grup d’il·luminació Simon es planteja com a repte què pot significar la modularitat, construir amb mòduls intercanviables, per al seu sector. El desafiament de Som Mobilitat és si es pot plantejar un futur en què la mobilitat sigui fonamentalment compartida, en vehicle autònom i elèctric. Unisport Management School vol saber si en el futur s’imposaran en els estudis universitaris models d’aprenentatge en què els estudiants no coincideixen en una mateixa aula, i tenen llibertat per fixar horaris i fins i tot per enfocar els seus estudis. Picvisa, especialitzat en tecnologies de separació i classificació, vol veure com la indústria del reciclatge integra la robòtica. Girbau, de maquinària per rentar, s’interessa per la reutilització de teixits. Fede Switch & Ligth, dedicada a la il·luminació més de disseny, vol saber quin és el futur digital de les marques de luxe.