Digitalitzar-se i no morir en l’intent
Els experts recomanen algunes pautes per poder transitar amb èxit en el procés de canvi tecnològic en què som
Col·laborar, córrer, canviar, créixer i ser de confiança són les claus per al canvi
Liderar és la responsabilitat de servir i no de servir-se
Hem sortit reconnectant en la part més social i col·laborativa
Les organitzacions amb més futur són les que transmeten confiança
Ens han de guiar els valors de transparència i actitud de canvi
Cada cop hi ha més adeptes que se sumen a la teoria de la sortida de la crisi de la pandèmia en forma de K, és a dir desigual, segons la seva capacitat d’adaptació però també depenent de quin era l’origen del qual venien, és a dir la polarització econòmica s’accentua. No sembla gaire nou que de les crisis emergeixi més desigualtat però la diferència respecte a d’altres tsunamis és que aquesta crisi té un tarannà digital disruptiu.
Genís Roca, especialista en processos de transformació empresarial, desenvolupament de negoci i cultura digital, va participar en un acte organitzat per la Fundació Factor Humà (una comunitat de professionals de recursos humans) en què donava eines perquè la polarització a què ens impulsen aquesta crisi i el nou entorn digital no sigui tan marcada. Roca considera que ens trobem en un moment de revolució, que recorda les èpoques de lluita social, i que cal canviar la manera de fer les coses i de manera contundent. “S’ha de créixer, perquè l’economia digital ens ho demana, no es pot sortir endavant si no”, va proposar. Però no només creu que cal créixer per no esfumar-se en el nou paradigma digital, sinó que cal actuar ràpidament: “Som una societat que fa la transició d’una revolució industrial a una de digital, ens trobem en un moment amb un model que no funciona bé amb un model que encara no funciona”, va descriure Roca.
Per a l’expert en transformació, la col·laboració es torna imprescindible: “Les organitzacions han de ser més multiculturals, que incitin la col·laboració entre les diferents especialitats i que s’obrin als canvis de disciplines.”
Així mateix, Genís Roca va indicar que, en aquest entorn de digitalització, les organitzacions han de ser ètiques: “La matèria primera de la nova economia és la informació i només s’aconsegueix si es dona la confiança per adquirir-la. Les organitzacions amb més futur són les de confiança, les que tindran capacitat per canviar, créixer i col·laborar i ser el suficientment àgils”, va remarcar Roca.
El factor humà a dintre de les organitzacions es converteix, però, en el punt crític per acompanyar-les en aquesta transformació digital. “Necessitem equips capaços d’incorporar les noves tecnologies en el seu dia a dia”, va explicar l’expert. I en aquest sentit la directora de la Fundació Factor Humà, Anna Fornés, va destacar que en aquest procés de transformació les organitzacions han de tenir present que no es pot quedar cap col·lectiu enrere. “És important reconèixer la tasca que han fet els departaments de recursos humans en aquest any de pandèmia”, va dir Fornés, qui hi va afegir que han de fer un pas més en el rol dels departaments de recursos humans.
Olga Rodríguez, adjunta en la direcció de persones d’MC Mutual, va explicar en la jornada de Factor Humà que la crisi de la pandèmia els va posar al límit i els ha fet redefinir alguns aspectes del seu model de gestió de persones: “No disposàvem de comitè de crisi i vam haver de digitalitzar tràmits en un temps rècord. D’aquesta crisi hem sortit reconnectant en la part més social de la nostra organització i en el treball més col·laboratiu. I ens ha fet veure que necessitem un lideratge més humà que mai”, va assegurar Rodríguez.
La digitalització o el treball en remot, que havia estat abans de la pandèmia lligat a mesures de conciliació, és des de l’any passat un factor més lligat a la productivitat i a l’organització. La sòcia de Digital Strategy & Technology, de la consultora tecnològica Everis, va explicar en la jornada de Factor Humà que en només tres dies el 98% de les 16.000 persones que treballaven a Everis a l’Estat espanyol van passar a teletreballar. “En tot el procés ens han guiat els valors de transparència, actitud oberta al canvi, i amb la voluntat de comunicar de manera constant”, va detallar Sousa.
En aquest sentit, el consultor en estratègia i innovació Xavier Marcet va alertar en la jornada de la Fundació Factor Humà que la innovació a les empreses té molt a veure amb tecnologia però sobretot amb el fet de saber gestionar bé l’encaix de les persones en tots els sentits: “Liderar és la responsabilitat de servir i no de servir-se”, hi va afegir.