Economia

Montero assegura que el govern espanyol ja ha entregat 7.230 milions d’euros dels fons europeus

La ministra desaprova que la Generalitat plantegi la gestió dels recursos a la bilateral

La minis­tra Hisenda, María Jesús Mon­tero, ha asse­gu­rat que el govern espa­nyol ja ha entre­gat 7.230 mili­ons d’euros dels fons euro­peus dels 10.500 mili­ons que el govern espa­nyol es va com­pro­me­tre a trans­fe­rir a les comu­ni­tats. A aquests 7.230 mili­ons, ha expli­cat la minis­tra després de la Con­ferència Sec­to­rial del Pla de Recu­pe­ració, Trans­for­mació i Resiliència, caldrà afe­gir-hi 200 mili­ons més a repar­tir “en els pròxims dies”.

Espa­nya rebrà aquest any, en total, 19.000 mili­ons de les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees, dels quals 9.000 mili­ons en els pròxims dies i 10.000 mili­ons abans d’aca­bar l’any. Mon­tero con­si­dera que la Gene­ra­li­tat no ha de plan­te­jar a la bila­te­ral la gestió dels fons euro­peus perquè es tracta d’un debat “mul­ti­la­te­ral” i que no només afecta Cata­lu­nya.

En la roda de premsa, Mon­tero ha avançat algu­nes de les par­ti­des on s’han des­ti­nat els fons. Per exem­ple, ha comen­tat que 1.631 mili­ons d’euros s’han trans­fe­rit a la Con­ferència de Trans­ports i Habi­tatge; 1.410 mili­ons d’euros per a moder­nit­zació de l’FP i la reducció de la bretxa digi­tal; 1.087 mili­ons d’euros a la Con­ferència de Tran­sició Ecològica en nor­ma­tiva de resi­dus, la millora de sane­ja­ments o la res­tau­ració d’eco­sis­te­mes, entre d’altes; 731 mili­ons d’euros per a polítiques d’Igual­tat i Inclusió Social, 688 mili­ons d’euros per a política acti­ves d’Ocu­pació o 399 mili­ons d’euros per a Sani­tat per a la com­pra dels equips d’alta tec­no­lo­gia. A més, també s’han des­ti­nat, a cada una, 90 mili­ons d’euros a les con­ferències d’Igual­tat, Cul­tura i Justícia.

A banda, la minis­tra també ha citat les trans­ferències a les comu­ni­tats autònomes –tot i que també poden anar des­ti­na­des a enti­tats locals– apro­va­des o que s’apro­va­ran aviat pel Con­sell de Minis­tres, com 118 mili­ons d’euros a les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques o 1.230 mili­ons d’euros, entre els quals hi ha els 400 mili­ons del pla Move, i 600 mili­ons per a incen­tius d’auto­con­sum i emma­gat­ze­matge d’ener­gia.

María Jesús Mon­tero ha recor­dat que les comu­ni­tats ges­ti­o­na­ran en total el 55% dels fons euro­peus i ha garan­tit que els ter­ri­to­ris tenen poder de decisió sobre aquests recur­sos, mal­grat les rei­vin­di­ca­ci­ons d’alguns governs autonòmics. En aquest sen­tit, ha dife­ren­ciat el sis­tema de repar­ti­ment dels fons del pla de recu­pe­ració amb els del React o de cohesió.

En el cas dels fons React, que van en paral·lel als del pla de Recu­pe­ració, ha subrat­llat que les comu­ni­tats són les qui deci­dei­xen a què es des­ti­nen els 10.000 dels 12.000 mili­ons que aca­ba­ran rebent i que elles matei­xes ho repor­ta­ran a Brus­sel·les sense la inter­venció del govern espa­nyol. En canvi, en el pla de Recu­pe­ració es pri­o­rit­zen les polítiques palanca esta­bler­tes prèvia­ment per Europa per sobre dels ter­ri­to­ris, ha afir­mat.

Sobre la bila­te­ral d’aquesta tarda entre la Gene­ra­li­tat i el govern de l’Estat a Madrid, Mon­tero ha comen­tat que no com­par­teix la intenció del Govern català de posar sobre la taula la gestió dels fons, ja que es tracta d’una cimera bila­te­ral i els recur­sos són una qüestió mul­ti­la­te­ral. “El que es veurà són matèries que tenen a veure només i exclu­si­va­ment amb Cata­lu­nya, res del que formi part el debat mul­ti­la­te­ral”, ha comen­tat Mon­tero.

En la Con­ferència Sec­to­rial del Pla de Recu­pe­ració, Trans­for­mació i Resiliència d’aquest dilluns hi ha par­ti­ci­pat la secretària d’Eco­no­mia i Fons Euro­peus, Matilde Villar­roya, en repre­sen­tació de la Gene­ra­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.