Medi ambient

Greenpeace critica la incoherència climàtica dels governs espanyol i català

L’entitat respon Puigneró que cap aeroport és verd

DEPANA avisa que la CE no ho permetrà si abans no es reparen els danys pendents al Delta

Gre­en­pe­ace ha cri­ti­cat la “inco­herència climàtica” dels governs espa­nyol i català després de l’acord per ampliar l’aero­port del Prat. A més, el res­pon­sa­ble de Mobi­lit­zació de l’orga­nit­zació, Adrián Fernández, ha res­post al vice­pre­si­dent del Govern, Jordi Puig­neró, que “cap aero­port és verd” ja que el sec­tor aeri depèn com­ple­ta­ment de com­bus­ti­bles fòssils. Fernández ha dit que men­tre els dos governs “pre­su­mei­xen” de la volun­tat de llui­tar con­tra l’emergència climàtica, acor­den ampliar aero­ports que incre­men­ten les emis­si­ons. L’orga­nit­zació ha afe­git que l’acord d’aquest dilluns no con­creta els detalls sobre els tre­balls a fer ni els impac­tes sobre els espais pro­tegís. Segons Gre­en­pe­ace, es tracta d’un “atac medi­am­bi­en­tal”.

L’orga­nit­zació ha denun­ciat també la manca de com­promís amb el clima i el medi ambi­ent mos­trada per les dues admi­nis­tra­ci­ons. En con­cret, ha afir­mat que els 1.700 mili­ons per a una infra­es­truc­tura que poten­cia l’ús de com­bus­ti­bles fòssils i els 1.600 per ampliar també l’aero­port de Bara­jas demos­tren la falta de com­promís del govern espa­nyol en el desen­vo­lu­pa­ment d’un model de trans­port net i efi­ci­ent.

Avís de DEPANA

DEPANA (Lliga per a la Defensa del Patri­moni Natu­ral) s’ha mos­trat escèptica davant l’acord de la Gene­ra­li­tat i l’Estat per ampliar l’aero­port del Prat. En un comu­ni­cat, adver­teix que l’expansió de les ins­tal·laci­ons estarà con­di­ci­o­nada al vis­ti­plau de la Comissió Euro­pea, que, al seu torn, està pen­dent que es repa­rin els danys cau­sats al Delta del Llo­bre­gat arran de la dar­rera ampli­ació de l’aero­port. DEPANA recorda la carta que la CE va enviar a les admi­nis­tra­ci­ons al febrer, avi­sant de l’inici d’un procés d’infracció per no haver com­pen­sat l’afec­tació de les últi­mes obres. A parer de DEPANA, Aena ha bus­cat ara el suport del Govern a corre-cuita per lluir con­sens davant Europa per defen­sar la neces­si­tat de tor­nar a ampliar l’aero­port.

L’enti­tat con­si­dera que l’acord d’aquest dilluns entre el Govern i la Mon­cloa s’ha sig­nat “amb noc­tur­ni­tat i traïdoria”, però matisa que l’entesa no ha supo­sat una “victòria” com­pleta per a Aena. En aquest sen­tit, recalca que la carta de la CE del pas­sat mes de febrer va pro­vo­car el “pànic” del ges­tor aero­por­tu­ari per l’afec­tació que l’adver­ti­ment podria tenir en el pro­jecte d’expansió de l’aero­port.

Així, apunta l’enti­tat, Aena “va acti­var tota l’acció mediàtica” per acon­se­guir una una­ni­mi­tat que “pres­sionés” les ins­ti­tu­ci­ons euro­pees i que aques­tes fes­sin marxa enrere amb la carta d’adver­ti­ments. A parer de DEPANA, ara Aena ha bus­cat un “acord de mínims” amb la Gene­ra­li­tat per demos­trar que hi ha con­sens ter­ri­to­rial i poder “sal­var els mobles” davant d’Europa.

L’enti­tat eco­lo­gista insis­teix, però, que la CE té oberts dos pro­ces­sos d’infracció vin­cu­lats a l’aero­port i l’afec­tació a espais natu­rals i, un cop es tan­quin, serà quan es pro­nun­ciarà sobre la nova ampli­ació de les ins­tal·laci­ons del Prat.

En aquest sen­tit, DEPANA recorda la inves­ti­gació sobre la cons­trucció dels apar­ca­ments de la T1, tot acu­sant Aena d’haver actuat de forma “pre­po­tent” per haver “afec­tat greu­ment” un cor­re­dor biològic. Segons l’enti­tat, la CE podria dur la cons­trucció d’aquests apar­ca­ments als tri­bu­nals per haver vul­ne­rat la Direc­tiva Euro­pea sobre els Hàbitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.