Ampliació llesta el 2030
La indefinició sobre l’afectació del projecte als espais naturals protegits del delta del Llobregat aixeca reticències
Les entitats ecologistes i ciutadanes que s’hi oposen han convocat una manifestació el 19 de setembre
Si fins ara l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat suscitava posicions a favor i en contra, des que dilluns es va anunciar l’acord inicial per tirar endavant l’obra, les tibantors s’han accentuat. Detractors i partidaris s’han enrocat en els arguments per justificar la posada en marxa d’una obra que podria trinxar l’espai natural de la Ricarda. De fet, l’acord entre la Generalitat i l’Estat és, a hores d’ara, una declaració d’intencions per garantir que no es perdin els 1.700 milions consignats, però no s’ha concretat ni el què ni el com.
Ahir el president de la Generalitat, Pere Aragonès, insistia que l’acord és “un punt de partida” sobre el qual es treballarà “amb criteris tècnics”. Va ser a través de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, que se’n van començar a saber alguns detalls, com el fet que l’ampliació de l’aeroport del Prat hauria de ser una realitat el 2030. En una entrevista a RAC1, la ministra va concretar que els primers anys després de l’acord seran de planificació i de redacció d’informes mediambientals. Va detallar també que el proper pas després de l’acord de dilluns que ella mateixa va assolir amb el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, serà l’aprovació del Document d’Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026 en el Consell de Ministres aquest setembre i a partir d’aleshores es treballarà amb el pla director. Prèviament, però, s’haurà d’haver reunit la comissió de Coordinació Aeroportuària. Sánchez està convençuda que és compatible combinar creixement econòmic i sostenibilitat i ha comentat que caldrà ser “molt exigents” amb les afectacions mediambientals. És per això que també hi entrarà en joc el Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic, que de moment no s’ha manifestat sobre el projecte d’ampliació i les derivades ambientals que pot tenir.
L’aeroport “més verd”
Del mateix parer que Raquel Sánchez és Jordi Puigneró. Ahir, en una entrevista a Catalunya Ràdio, va declarar que la lluita contra el canvi climàtic “és una lluita de tots; si no assolim els objectius, serà un fracàs”, i va recordar que qualsevol actuació al Prat haurà de rebre el vistiplau de la Comissió Europea. D’altra banda, el vicepresident del govern va fer una crida als que s’oposen al projecte per “treballar junts”, i va remarcar la “importància” que suposa l’ampliació de l’aeroport per al conjunt de l’economia catalana. Va anar més enllà i va dir que l’aeroport del Prat serà “el més verd d’Europa”, una afirmació que li va valdre una sonora repulsa de partits polítics i entitats ecologistes.
La diputada de la CUP Mireia Vehí va assegurar que això és “impossible” i va convidar les “veus dissidents” dins del govern, especialment d’ERC, però també de JxCat, a oposar-s’hi. El seu grup va registrar al Parlament de Catalunya la sol·licitud de compareixença d’Aragonès i Puigneró per explicar l’acord. Des de Guanyem Catalunya van expressar en un comunicat que “ampliar l’aeroport del Prat és destruir el territori, i pactar amb l’Estat espanyol és sotmetre’s a l’estat repressor al qual diuen voler deixar de pertànyer”.
“Incoherència climàtica”
L’organització ecologista Greenpeace va criticar la “incoherència climàtica” dels governs espanyol i català després de l’acord per ampliar l’aeroport del Prat. El responsable de Mobilització de l’organització, Adrián Fernández, va respondre al vicepresident que “cap aeroport és verd”, ja que el sector aeri depèn completament de combustibles fòssils. Fernández va criticar que mentre els dos governs “presumeixen” de la voluntat de lluitar contra l’emergència climàtica, acorden ampliar aeroports que incrementen les emissions. Greenpeace va qualificar l’acord d’“atac mediambiental”, perquè no concreta els detalls sobre els treballs a fer ni l’impacte sobre els espais protegits. L’organització també va denunciar la falta de compromís amb el clima i el medi ambient mostrada per les dues administracions, que plantegen una inversió de 1.700 milions d’euros per a una infraestructura que potencia l’ús de combustibles fòssils i, a més, l’Estat va anunciar 1.600 milions més per ampliar l’aeroport de Barajas. Ecologistes en Acció considera que l’acord és una “gravíssima irresponsabilitat” que no té en compte “l’emergència climàtica en què ens trobem i que hi ha més evidències científiques que mai del col·lapse al qual està sotmès el planeta”.
Manifestació al setembre
Les plataformes Zeroport i Xarxa per la Justícia Climàtica han convocat una manifestació el dia 19 de setembre per mostrar el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport del Prat, tal com ja van anunciar que farien tan bon punt es va conèixer l’acord. Els col·lectius opositors a l’ampliació de l’aeroport qualifiquen l’ampliació d’“il·legal i innecessària”, i asseguren que és un projecte que respon “als interessos privats d’Aena, dels grans capitals immobilitzats i del turisme massiu”. “Ells donen per fet que hi haurà ampliació; nosaltres, que ens trobaran en peu de lluita”, avisen.
La manifestació, per a la qual encara no s’ha concretat el lloc, preveu ser una marxa simultània des de diversos indrets per confluir en una gran protesta final. L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, va confirmar ahir en declaracions a aquest diari que dona suport a la mobilització, però que en cap cas l’Ajuntament liderarà una protesta, perquè considera que són les entitats les que han d’encapçalar la manifestació.
Veus favorables
L’Ajuntament de Gavà es va afegir ahir als que celebren l’acord per a l’ampliació del Prat. L’alcaldessa, Gemma Badia, destaca que blindi l’ús de pistes segregades. Segons assegura en un comunicat, el funcionament del futur hub intercontinental no només evitarà un empitjorament del soroll, sinó que preveu que el reduirà.
Foment del Treball també va aplaudir l’acord. “És una gran proposta per a Barcelona, perquè dona visibilitat mundial. Qui no té un aeroport de primera magnitud no juga en la Champions League europea i mundial”, va dir el secretari general adjunt de Foment del Treball, Salvador Guillermo. Pimec, per la seva banda, veu el got “mig ple”. El secretari general de la patronal, Josep Ginesta, creu que es tracta d’una bona notícia perquè s’activarà una inversió de 1.700 milions. “No hi ha un acord ferm sobre el Prat, però sí un inici del diàleg”, va assegurar.
Esperant encara les compensacions de la tercera pista
El projecte d’ampliació ha de tenir obligatòriament el vistiplau de la Comissió Europea, ja que l’espai natural de la Ricarda té el màxim de protecció ambiental. És imprescindible demostrar que no existeix cap solució alternativa i que el projecte “es considera necessari per raons imperioses d’interès públic de primer ordre”, segons l’article 6 de la directiva d’hàbitats. A més, per aconseguir un dictamen favorable de la Comissió Europea, la normativa exigeix adoptar mesures compensatòries per protegir la coherència de l’ecosistema. De fet, aquesta és exactament l’exigència que la CE va demanar amb la darrera ampliació, la de la construcció de la tercera pista. Però a hores d’ara aquestes compensacions encara han d’arribar i, al febrer, Europa va haver de tornar a demanar a l’Estat que compleixi la seva obligació de protegir el delta del Llobregat i que prengui mesures addicionals per protegir i gestionar la Xarxa Natura 2000.
Ahir la portaveu comunitària, Vivian Loonela, va tornar a recordar –amb relació al Prat– que la legislació de la Unió Europea obliga a dur a terme estudis d’impacte ambiental “en relació amb els projectes que puguin tenir un impacte sobre les aigües, la terra o els hàbitats naturals”. A més, va subratllar que és sobretot responsabilitat de les autoritats nacionals assegurar-se de la “correcta aplicació de la legislació europea en aquests casos”. “Estem veient quina és la situació”, va concloure.