Salut

Salut estudia oferir “algún incentiu” als joves perquè es vacunin

Cabezas no descarta ara implantar el certificat Covid per accedir a la restauració o la cultura i demana al govern espanyol que ho reguli

La secretària de Salut Pública veu difícil arribar al 90% de vacunats perquè suposaria que ho està el 100% de la població major de 10 anys

Salut estu­dia amb altres depar­ta­ments de la Gene­ra­li­tat ofe­rir alguna mena d’“incen­tiu” als joves per ani­mar-los a què es vacu­nin con­tra la Covid-19.

La secre­ta­ria de Salut Pública de la Gene­ra­li­tat, Car­men Cabe­zas, ha expli­cat aquest dimarts en una entre­vista amb Cata­lu­nya Ràdio que al vol­tant d’un milió de per­so­nes que es poden vacu­nar a Cata­lu­nya encara no ho han fet. Per esten­dre la immu­nit­zació a aques­tes per­so­nes, sobre­tot als més joves, el seu depar­ta­ment reforçarà les cam­pa­nyes de cons­ci­en­ci­ació a les xar­xes soci­als i acci­ons com tru­ca­des telefòniques a per­so­nes pen­dents de vacu­nar-se, els punts vacu­nals sense cita prèvia o a llocs estratègics com els cam­pus de les uni­ver­si­tats, com el que es posarà en marxa demà dime­cres a la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona.

A Cata­lu­nya, el 69,1% dels ciu­ta­dans ja ha com­ple­tat la pauta i el 72,6% té la pri­mera dosi posada i hi ha 1,5 mili­ons de vacu­nes a la nevera. En el grup de 20 a 39 anys, un terç encara no s’ha vacu­nat, mal­grat que fa dos mesos que poden fer-ho i que tenen risc també de patir una Covid greu. En aques­tes edats hi va haver durant la cin­quena onada 2.500 ingres­sos, 319 a l’UCI i 9 morts, ha avi­sat Cabe­zas. 

Per arri­bar al sec­tor més jove de la població que encara no s’ha vacu­nat Salut estu­dia ofe­rir “algun incen­tiu a les per­so­nes” que ho fan, com podrien ser des­comp­tes per anar al tea­tre, con­certs o als albergs juve­nils. Cabe­zas ha pre­ci­sat que bus­quen una fórmula “que sigui justa” i de la qual no se’n bene­ficiïn només els qui encara s’han d’immu­nit­zar que no suposi l’incen­tiu només per al que es vacuna ara sinó també per al que ja ho està.

Pre­gun­tada per l’objec­tiu d’asso­lir el 90% de població immu­nit­zada, Cabe­zas ha reco­ne­gut que aquest és “molt ambiciós”. Cabe­zas ha garan­tit que “ho inten­ta­rem al màxim” però ha esti­mat que “el sos­tre vacu­nal està entre el 85% i el 90%”, ja que cal tenir en compte que al vol­tant d’un 10% de la població té menys de 10 anys i arri­bar al 90% supo­sa­ria asso­lir el 100% de tota la resta.


Implan­tar el cer­ti­fi­cat
La res­pon­sa­ble de Salut Pública ha apun­tat que ara que tota la població major de 12 anys a vacu­nar ja té accés als antídots es plan­te­gen implan­tar el cer­ti­fi­cat Covid per acce­dir a esta­bli­ments o esde­ve­ni­ments cul­tu­rals. No obs­tant això, ha admès que aquesta mesura ha de venir d’una estratègia esta­tal en vista que els governs autonòmics que han inten­tat implan­tar-la han vist com la tom­ba­ven els seus res­pec­tius tri­bu­nals supe­ri­ors de justícia. És per això que dema­na­ran al govern espa­nyol que reguli el pas­sa­port sani­tari.


La pri­o­ri­tat, l’inici de curs
Cabe­zas ha valo­rat posi­ti­va­ment la millora de la situ­ació epi­de­miològica que apun­ten a la sor­tida de la cin­quena onada. No obs­tant això, ha adver­tit que la xifra d’ingres­sats en llits de crítics encara és molt alta (316)i ha cos­tat prop de deu dies reduir res­tar 100 paci­ents crítics al total. La secretària de Salut Pública ha situat en el cen­te­nar ingres­sats a les UCI el llin­dar per sota del qual la Covid pas­sa­ria de ser “la malal­tia” a “una malal­tia més”.

En relació amb la reo­ber­tura de l’oci noc­turn, ha avi­sat que en aquests moments l’objec­tiu és ampliar la vacu­nació i “obrir bé” el curs esco­lar i uni­ver­si­tari. “Tots els esforços estan posats en la vacu­nació per obrir bé les esco­les el dia 13”, ha dit.

En aquest sen­tit, ha indi­cat que pri­mer caldrà veure què passa en aquest prin­cipi de setem­bre i “la reper­cussió de l’inici de curs en les dades epi­de­miològiques. Pre­gun­tada per si es podria reo­brir les dis­co­te­ques abans de l’inici de la Festa de la Mercè la secretària de Salut Pública tam­poc no ha vol­gut con­cre­tar cap data. Sí que ha expli­cat que Salut es va reu­nir ahir amb la patro­nal d’oci noc­turn Feca­sarm i no es va arri­bar a cap acord.

L’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona i la patro­nal d’oci noc­turn defen­sen que la reo­ber­tura de l’oci noc­turn redui­ria les entrom­pa­des al car­rer dels caps de set­mana, on mol­tes per­so­nes no por­ten mas­ca­re­tes ni res­pec­ten les distàncies de segu­re­tat, però la secretària de Salut Pública ha asse­nya­lat que aques­tes aglo­me­ra­ci­ons no han tin­gut una reper­cussió directa en la corba epi­de­miològica perquè en aquest cas ja s’hau­rien d’obser­var els cele­brats a la segona mei­tat d’agost i, en canvi, la incidència de l’epidèmia con­ti­nua a la baixa.