La Wash inicia un pla d’expansió internacional
La bugaderia, iniciada el 2011 al Clot, preveu arribar als 1.000 punts en 15 països en 5 anys Volen fer-se grans oferint estalvi energètic
Rentar la roba a La Wash suposa un estalvi d’aigua i energia d’un 30%, diu Javier Llacuna
La Wash, una cadena d’autobugaderia nascuda el 2011, ha iniciat un procés d’expansió internacional de la mà de la propietària britànica Fhoto-Me –que la va adquirir el 2018-, amb l’objectiu de passar dels 300 punts d’autorentat actual fins al miler.
El pla consisteix a obrir els nous establiments en una quinzena de països els propers cinc o sis anys. “Ho farem conjuntament amb un soci local. Nosaltres hi posarem el saber fer i el soci se centrarà en l’expansió, ja que coneix millor aquell mercat”, explica Javier Llacuna, el fundador i responsable d’estratègia d’expansió. Ara, ja hi ha dos països molt madurs per iniciar-hi la presència: Mèxic i Malta. De fet, l’empresa té moltes esperances en el país centreamericà, perquè la previsió és poder-hi obrir a l’entorn dels 200 establiments. D’altra banda, Malta també té la negociació ben encaminada, assegura Javier Llacuna.
L’equip de La Wash té per objectiu, tal com explica el director, posar el focus a millorar el producte i la seva qualitat. Des d’aquí, es porten l’estratègia i la direcció, mentre que el grup britànic proporciona el suport financer per dur a terme l’expansió amb èxit.
Tot i el pla d’expansió internacional en curs, això no vol dir que no es pugui créixer més a l’Estat espanyol. En aquests moments, La Wash disposa de 250 establiments, de què una bona part situats a Catalunya. La resta estan ubicats a les Canàries, les Balears, Andalusia, Galícia i el País Basc. Els propers mesos, no es descarta l’obertura d’algun punt a l’àrea de Girona, on fins ara no eren presents. Cal destacar també que a Portugal tenen una cinquantena de centres, de què el primer va obrir l’any 2016.
El model de negoci de La Wash consisteix a obrir autobugaderies als carrers de les principals ciutats, instal·lar quioscos d’autobugaderia, tipus box, en localitats més petites i dur a terme construccions ràpides ubicades als centres comercials. La idea, segons explica Javier Llacuna, és “impulsar l’empresa sempre de forma sostenible i apostant per l’estalvi energètic i econòmic per als clients”. Segons afirma el fundador de l’empresa, poden aconseguir un estalvi d’un 30% gràcies a la tecnologia desenvolupada per ells “que amplia l’eficiència econòmica i energètica”.
El creador de l’empresa diu que, després de posar en marxa el primer establiment, en plena crisi financera, al cap d’un temps, es va apostar pel model de franquícia. La primera va ser al Poble-sec. Es va créixer de forma ràpida perquè hi havia dos perfils interessats a participar en aquesta franquícia: un era el petit emprenedor, que va tirar endavant amb molta il·lusió, i l’altre corresponia a un perfil d’inversor més professional. “Aquest equilibri ens va anar molt bé per poder arribar als 300 establiments a l’Estat espanyol i Portugal només en 10 anys”, diu Javier Llacuna.
Fonts de La Wash expliquen que l’autobugaderia té molt futur per diversos motius. Un és per l’espai que suposen una rentadora i una assecadora en un pis petit; l’altre, el preu per quilo de roba rentat i assecat a casa és més car que en un autoservei i, finalment, més enllà de l’eficiència de l’espai i d’energia, a La Wash apliquen sistemes d’estalvi d’energia i aigua i entre altres mesures utilitzen detergents biodegradables.
LA WASH
Projecte pilot a Badalona
La Wash ha obert un projecte pilot per desenvolupar el servei d’autobugaderia en un centre comercial. Concretament, ho ha iniciat al Màgic Badalona, un complex comercial i d’oci amb més de 40 botigues, restaurants, multicine, gimnàs, etc. “És una construcció ràpida pensada per a zones comercials”, diu Javier Llacuna. “Serà ideal per als clients dels establiments, com ara els gimnasos, però també per a persones que hi vagin a comprar”, afirma. Després, s’entrarà en altres centres comercials.