Empreses

La Wash inicia un pla d’expansió internacional

La bugaderia, iniciada el 2011 al Clot, preveu arribar als 1.000 punts en 15 països en 5 anys Volen fer-se grans oferint estalvi energètic

Rentar la roba a La Wash suposa un estalvi d’aigua i energia d’un 30%, diu Javier Llacuna

La Wash, una cadena d’auto­bu­ga­de­ria nas­cuda el 2011, ha ini­ciat un procés d’expansió inter­na­ci­o­nal de la mà de la pro­pietària britànica Fhoto-Me –que la va adqui­rir el 2018-, amb l’objec­tiu de pas­sar dels 300 punts d’auto­ren­tat actual fins al miler.

El pla con­sis­teix a obrir els nous esta­bli­ments en una quin­zena de països els pro­pers cinc o sis anys. “Ho farem con­jun­ta­ment amb un soci local. Nosal­tres hi posa­rem el saber fer i el soci se cen­trarà en l’expansió, ja que coneix millor aquell mer­cat”, explica Javier Lla­cuna, el fun­da­dor i res­pon­sa­ble d’estratègia d’expansió. Ara, ja hi ha dos països molt madurs per ini­ciar-hi la presència: Mèxic i Malta. De fet, l’empresa té mol­tes espe­ran­ces en el país cen­tre­a­me­ricà, perquè la pre­visió és poder-hi obrir a l’entorn dels 200 esta­bli­ments. D’altra banda, Malta també té la nego­ci­ació ben enca­mi­nada, asse­gura Javier Lla­cuna.

L’equip de La Wash té per objec­tiu, tal com explica el direc­tor, posar el focus a millo­rar el pro­ducte i la seva qua­li­tat. Des d’aquí, es por­ten l’estratègia i la direcció, men­tre que el grup britànic pro­por­ci­ona el suport finan­cer per dur a terme l’expansió amb èxit.

Tot i el pla d’expansió inter­na­ci­o­nal en curs, això no vol dir que no es pugui créixer més a l’Estat espa­nyol. En aquests moments, La Wash dis­posa de 250 esta­bli­ments, de què una bona part situ­ats a Cata­lu­nya. La resta estan ubi­cats a les Canàries, les Bale­ars, Anda­lu­sia, Galícia i el País Basc. Els pro­pers mesos, no es des­carta l’ober­tura d’algun punt a l’àrea de Girona, on fins ara no eren pre­sents. Cal des­ta­car també que a Por­tu­gal tenen una cin­quan­tena de cen­tres, de què el pri­mer va obrir l’any 2016.

El model de negoci de La Wash con­sis­teix a obrir auto­bu­ga­de­ries als car­rers de les prin­ci­pals ciu­tats, ins­tal·lar quios­cos d’auto­bu­ga­de­ria, tipus box, en loca­li­tats més peti­tes i dur a terme cons­truc­ci­ons ràpides ubi­ca­des als cen­tres comer­ci­als. La idea, segons explica Javier Lla­cuna, és “impul­sar l’empresa sem­pre de forma sos­te­ni­ble i apos­tant per l’estalvi energètic i econòmic per als cli­ents”. Segons afirma el fun­da­dor de l’empresa, poden acon­se­guir un estalvi d’un 30% gràcies a la tec­no­lo­gia desen­vo­lu­pada per ells “que amplia l’eficiència econòmica i energètica”.

El cre­a­dor de l’empresa diu que, després de posar en marxa el pri­mer esta­bli­ment, en plena crisi finan­cera, al cap d’un temps, es va apos­tar pel model de franquícia. La pri­mera va ser al Poble-sec. Es va créixer de forma ràpida perquè hi havia dos per­fils interes­sats a par­ti­ci­par en aquesta franquícia: un era el petit empre­ne­dor, que va tirar enda­vant amb molta il·lusió, i l’altre cor­res­po­nia a un per­fil d’inver­sor més pro­fes­si­o­nal. “Aquest equi­li­bri ens va anar molt bé per poder arri­bar als 300 esta­bli­ments a l’Estat espa­nyol i Por­tu­gal només en 10 anys”, diu Javier Lla­cuna.

Fonts de La Wash expli­quen que l’auto­bu­ga­de­ria té molt futur per diver­sos motius. Un és per l’espai que supo­sen una ren­ta­dora i una asse­ca­dora en un pis petit; l’altre, el preu per quilo de roba ren­tat i asse­cat a casa és més car que en un auto­ser­vei i, final­ment, més enllà de l’eficiència de l’espai i d’ener­gia, a La Wash apli­quen sis­te­mes d’estalvi d’ener­gia i aigua i entre altres mesu­res uti­lit­zen deter­gents bio­de­gra­da­bles.

LA WASH

Facturació
15 M€
Treballadors
15
Any de fundació
2011
El primer establiment es va obrir el 2011 al barri barceloní del Clot. Ara, ja són 300 establiments, la majoria franquiciats, que mouen una facturació de 15 milions d’euros. L’empresa dona feina a una quinzena de treballadors fixos, tot i que té acords amb d’altres d’externs.
Nova línia

Projecte pilot a Badalona

La Wash ha obert un projecte pilot per desenvolupar el servei d’autobugaderia en un centre comercial. Concretament, ho ha iniciat al Màgic Badalona, un complex comercial i d’oci amb més de 40 botigues, restaurants, multicine, gimnàs, etc. “És una construcció ràpida pensada per a zones comercials”, diu Javier Llacuna. “Serà ideal per als clients dels establiments, com ara els gimnasos, però també per a persones que hi vagin a comprar”, afirma. Després, s’entrarà en altres centres comercials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.