Aparca&go vol que el cotxe estacionat generi més ingressos
L’empresa, que ha patit durament la caiguda de viatgers, s’ofereix a passar la ITV o a portar els vehicles al taller
El pla d’expansió s’ha ajornat i ara es busca finançament per desenvolupar el nou producte
La crisi dels viatgers per les restriccions de mobilitat ha castigat severament la facturació d’Aparca&go, que ha passat de 8 milions d’euros el 2019 a 2,3 el 2020, i ha tenyit de vermell els comptes de la companyia per primer cop en els seus dotze anys de vida. La previsió és iniciar la recuperació aquest any i situar les vendes en 3 milions, un 25% més, en part gràcies a la reactivació dels trajectes i als nous serveis que s’han creat. “Pensem que el sector del viatge no recuperarà el nivell d’abans de la pandèmia fins al 2023 o el 2024; mentrestant, tindrem menys usuaris, per la qual cosa hem d’elevar el tiquet mitjà”, afirma la directora general de la companyia d’aparcaments, Anna Mascort.
L’empresa, que va néixer el 2009 per competir amb el monopoli d’Aena en l’aparcament de l’aeroport del Prat, ha llançat Aparca&go Car Service, un paquet de nous productes que van des de passar la ITV fins a fer la revisió oficial o efectuar el manteniment o reparacions del vehicle mentre el client està de viatge. Cal pensar que el temps mitjà que un cotxe està estacionat és de quatre dies. Mascort explica que ja feia temps que havien detectat aquesta oportunitat en el mercat a partir d’enquestes als usuaris de tallers mecànics: “Un 54% de les persones entrevistades assenyalen com a aspectes negatius de la seva relació amb els tallers el fet d’haver de perdre hores de feina per portar i recollir el vehicle i quedar-se sense cotxe mentre està al mecànic”, explica. Concentrar aquestes activitats quan el client està de viatge és la quadratura del cercle.
El servei es va llançar l’abril passat i els primers que s’hi han apuntat són els clients premium, que viatgen de manera recurrent. Aparca&go disposa de dos productes d’aparcament: l’express, en què el client porta el vehicle a l’aparcament d’Aparca&go i es trasllada a la terminal de l’aeroport en bus llançadora, i el premium, en què el client va a la terminal i el cotxe l’estaciona un conductor de la companyia. De tota manera, la previsió és que Aparca&go Car Service guanyi usuaris amb independència de la categoria i que en porti de nous entre els que han tingut fins ara com a primera opció l’aparcament d’Aena: “El conductor veurà que som una solució al seu problema”, diu la directora general de l’empresa.
Aquest servei ha estat possible després d’un acord amb tallers multimarca, i ara es treballa per incorporar els tallers oficials i les empreses de rènting (lloguer a llarg termini), que tenen un pes específic important en el segment del client de negocis. L’ambició, però, no s’acaba aquí, i ja s’han començat a fer proves pilot per obrir aquest servei de taller també als usuaris d’aparcaments urbans de grans ciutats. En concret, el focus està en aquelles persones que viuen fora i es desplacen cada dia per treballar en un vehicle propi que es queda aparcat fins al final de la jornada. Les possibilitats de creixement són moltes, i la previsió és que acabi suposant un 30% de la facturació de la companyia: “Al final, el nostre mercat ha de ser tota la població que és propietària d’un vehicle”, diu Mascort.
Com a pas previ, Aparca&go, una companyia d’ADN tecnològic, necessita desenvolupar l’eina informàtica que permeti suportar tot aquest servei posant l’accent en l’usabilitat i l’experiència de l’usuari, sense oblidar l’esforç de màrqueting que acompanya el llançament del producte. En conseqüència, la companyia necessita finançament, i la prioritat és que sigui bancari, tot i que si aquest no cobreix les expectatives se sondejaran els perfils inversors. Serà una novetat per a una empresa que es considera una start-up, però que mai no ha fet una ronda de finançament perquè ha facturat des del primer dia i ha pogut reinvertir els guanys.
Ara bé, els plans de creixement geogràfic queden aparcats. Aparca&go disposa de places als aeroports del Prat i Barajas i a les estacions de tren de Sants i Atocha. La idea era estendre el servei a altres ciutats, però “ara no toca”, diu Mascort. De fet, han ajustat l’oferta. Al Prat, on tenien unes 3.000 places, que en temporada alta eren del tot insuficients, ara n’han reduït un 30%. “No vam poder arribar a un acord amb el propietari dels terrenys i vam optar per reduir espais”, es lamenta Mascort.
APARCA&GO
Fer de la necessitat, virtut
Eren els anys del boom de les aerolínies de baix cost, i Jaime Escamilla, usuari recurrent entre Barcelona i Mallorca, va detectar que sovint pagava més per l’aparcament que pel vol. Amb quatre amics, entre els quals hi havia Anna Mascort, van decidir fer la competència a Aena. “La ubicació era clau i vam trigar dos anys fins que no vam trobar el lloc adequat”, explica Mascort. Primer es van dir Aparca&vola, encara no existia la T1 i estaven al costat de Mundiauto. Més endavant, van contractar 25.000 m² a l’altre costat de la C31.