Focus

El duel pel talent el guanya la pime audaç

El fenomen no és exclusiu de Catalunya, hi ha un desajust global
Ens costa arribar a batxillerat per incrementar vocacions STEM
MONTSE PARDÀS
VICERECTORA UPC
La solució depèn d’augmentar la formació continuada
BUFF ha anat incorporant iniciatives cada cop més atractives
Les empreses haurem de formar allà on no arriba l’educació reglada
PEDRO GÓMEZ
ASEITEC
Cada cop hi ha més tipologies d’empreses que busquen perfils TI
JORDI ARRUFÍ
BARCELONA DIGITAL TALENT
Contractar els professionals digitals és el repte més gran de pimes i autònoms
josep gonzàlez
fundació pimec
L’escola ens nodreix de talent per a les nostres empreses
Ernest SÁnchez
nuclio venture builder
El procés de maduració del talent és el que és i no es pot accelerar
La pime tradicional ha de competir amb actors amb altres atractius

TMCo­mas és una empresa fami­liar de Bla­nes que des del 1954 es dedica al man­te­ni­ment i repa­ració de peces per a la indústria i, de mica en mica, s’ha anat espe­ci­a­lit­zant en reco­bri­ments sofis­ti­cats, fins a esde­ve­nir una firma cap­da­van­tera. Han inno­vat en diver­sos camps: el tec­nològic, el de la gestió, però en els dar­rers anys un dels prin­ci­pals mal­de­caps ha estat tro­bar per­fils tècnics com ara tor­ners, fre­sa­dors i ope­ra­ris per a la rec­ti­fi­ca­dora, un tipus de maquinària molt específica. La manca de talent fins i tot els ha fet peri­llar coman­des, explica Geor­gina Comas, adjunta a la direcció de TMCo­mas. Can­sats d’espe­rar que l’escassa for­mació reglada de l’FP en per­fils mecànics els donés res­posta, la firma va tirar pel dret i va mirar de solu­ci­o­nar-ho inter­na­ment. Pri­mer van crear la figura del mes­tre del taller, un empleat amb una llarga tra­jectòria a din­tre de la com­pa­nyia que estava a punt de jubi­lar-se; el van ves­tir de gra­nat per dife­ren­ciar-lo de la resta d’ope­ra­ris i li van enco­ma­nar que fes acom­pa­nya­ment i for­mació in situ a les noves incor­po­ra­ci­ons.

Vis­tos els bons resul­tats, el següent pas el van fer l’any 2020, just abans de la pandèmia: van crear Comas­Tech, un taller de for­mació en què impar­tei­xen un grau supe­rior en mecànica i mecatrònica. En la pri­mera pro­moció, s’hi van matri­cu­lar vuit alum­nes i en la segona ja en són 12, dues dels quals són noies. Per al setem­bre tenen pre­vist ampliar-ho amb un grau mitjà de fabri­cació mecànica. Així mateix, a través de la Cam­bra de Girona, la Creu Roja i el Con­sell Comar­cal han apos­tat fort per rea­lit­zar for­mació ocu­pa­ci­o­nal, amb una vin­tena d’alum­nes en cada edició. Aquesta ini­ci­a­tia els ha donat un res­pir en la gestió de talent.

Altres pimes tra­di­ci­o­nals han optat per rede­fi­nir el seu model d’orga­nit­zació per resul­tar més interes­sants al talent nou i rete­nir l’intern. Est­her Casa­de­mont, sòcia fun­da­dora de Huni­vers Hub Peo­ple, con­sul­tora espe­ci­a­lit­zada en gestió de per­so­nes, explica que les orga­nit­za­ci­ons que dis­se­nyen un pro­jecte que sigui atrac­tiu per als seus col·labo­ra­dors, que els acom­pa­nyen i els posen al cen­tre són les que estan reei­xint. “Les noves gene­ra­ci­ons escu­llen pro­jecte, tenen molt clar què volen fer i també que dei­xa­ran d’estar vin­cu­la­des a la nos­tra empresa quan no els interessi. I atenció!, perquè no volen hora­ris que els con­di­ci­o­nin”, explica Casa­de­mont.

La firma igua­la­dina BUFF és un bon exem­ple d’aquesta trans­for­mació. La com­pa­nyia dedi­cada al dis­seny, fabri­cació i comer­ci­a­lit­zació d’acces­so­ris de cap i coll,tant per ús espor­tiu, labo­ral o com a com­ple­ment de moda es va ado­nar que ser lluny de Bar­ce­lona per a certs per­fils tècnics o de dis­seny jugava a la seva con­tra. Així que després d’escol­tar les neces­si­tats de la seva plan­ti­lla, van deci­dir dur a terme algu­nes ini­ci­a­ti­ves que els fes més atrac­tius davant la poca pre­dis­po­sició del talent a tras­lla­dar-se a l’Anoia. Van incor­po­rar l’opció de tele­tre­ball un dia a la set­mana, molt abans que esclatés la pandèmia, (actu­al­ment poden tre­ba­llar tres dies des de casa) van defi­nir una sèrie d’ajuts econòmics al trans­port per als emple­ats i van mun­tar un men­ja­dor intern amb menús asse­qui­bles. Així mateix, van defi­nir un pla de desen­vo­lu­pa­ment i for­mació auto­ges­ti­o­na­ble per a cada empleat.

Ara, la firma , asso­ci­ada a la Fun­dació Fac­tor Humà, ha fet un pas enda­vant. “Estem trans­for­mant el model orga­nit­za­tiu cap a un sis­tema de tre­ball col·labo­ra­tiu i més trans­ver­sal, per pro­jec­tes inter­de­par­ta­men­tals”, explica Almu­dena Cara, direc­tora del depar­ta­ment de per­so­nes de BUFF.

Així doncs, la inno­vació en la gestió de les per­so­nes s’ha con­ver­tit en un dels punts clau per a les empre­ses pimes tra­di­ci­o­nals, ja que aques­tes topen amb unes limi­ta­ci­ons a l’hora de cap­tar i rete­nir talent que no tenen altres models d’empre­ses. No poden com­pe­tir amb les grans cor­po­ra­ci­ons perquè no tenen tanta capa­ci­tat finan­cera per ofe­rir millors con­di­ci­ons labo­rals als nous fit­xat­ges. I tam­poc tenen marge de mani­o­bra davant les empre­ses emer­gents de base tec­nològica, que ja nei­xen amb uns models orga­nit­za­tius horit­zon­tals i amb sis­te­mes de tre­ball que s’adap­ten més al que busca el nou empleat.

En aquest sen­tit, Coa­tresa, el grup indus­trial dedi­cat als reco­bri­ments tècnics per a la indústria, amb seu cen­tral a Santa Perpètua de Mogoda, ofe­reix un ser­vei i pro­duc­tes tan espe­ci­a­lit­zats que fa temps que van optar per una estratègia de cap­tació i for­mació de talent sin­gu­lar. Com explica la seva direc­tora gene­ral, Ari­adna Marín, hi ha posi­ci­ons en la seva com­pa­nyia que reque­rei­xen una for­mació interna d’entre sis mesos i un any.

Marín asse­gura que la seva fórmula per garan­tir-se els pro­fes­si­o­nals tècnics que més escas­se­gen és assu­mir un sobre­cost labo­ral com a com­pa­nyia. “Si tenim una neces­si­tat de qua­tre incor­po­ra­ci­ons, un temps abans que es generi el reque­ri­ment en con­trac­tem vuit, els for­men i els pre­pa­rem sabent que d’aquests s’aca­ba­ran que­dant la mei­tat”, des­criu.

En els tres casos expo­sats, les dife­rents empre­ses han entès que el seu futur depèn del talent i han enge­gat acci­ons per afron­tar el des­gas­tant desa­just de pro­fes­si­o­nals en el mer­cat de tre­ball.

La rea­li­tat és com­pli­cada i en alguns per­fils s’arros­sega des de fa anys; en d’altres, com en el cas dels tec­nològics, és més nou, però ha anat empit­jo­rant després de la pandèmia, amb l’acce­le­ració de la trans­for­mació digi­tal.

L’any 2016, una enquesta de la patro­nal de la petita i la mit­jana empresa (Pimec) va des­ve­lar que 7 de cada 10 fir­mes del Vallès Occi­den­tal tenien difi­cul­tats per cobrir llocs vacants a la seva empresa. D’entre les posi­ci­ons més difícils d’incor­po­rar a la indústria del Vallès Occi­den­tal, cita­ven les famílies pro­fes­si­o­nals d’ins­tal·lació i man­te­ni­ment d’elec­tri­ci­tat i electrònica. Sis anys després, la Fede­ració de Gre­mis d’Ins­tal·ladors de Cata­lu­nya (Fegi­cat) estima que el sec­tor neces­sita incor­po­rar de manera imme­di­ata 8.500 pro­fes­si­o­nals. Com explica el direc­tor gene­ral de la Fede­ració, Raúl Rodríguez, en un arti­cle d’opinió a la pàgina 14 d’aquest número, la man­cança pot arri­bar a posar en perill la tran­sició energètica a Cata­lu­nya.

L’absència de pro­fes­si­o­nals també es compta per milers en el sec­tor tec­nològic. David Fer­rer, secre­tari de Polítiques Digi­tals de Cata­lu­nya, en una jor­nada sobre el futur digi­tal va aler­tar que exis­teix una demanda no coberta de 60.000 llocs vacants a Cata­lu­nya.

Així que, seguint el prin­cipi econòmic bàsic de la llei de l’oferta i la demanda, es reflec­teix en els sala­ris. Els sous dels per­fils espe­ci­a­lit­zats en les tec­no­lo­gies de la infor­mació (TI) superen en més de 15.000 euros el salari mitjà.

Tot i que en un sec­tor total­ment dife­rent, un procés de neces­si­tat de talent i reflexió simi­lar al de TMCo­mas va por­tar Nuclio Ven­ture Buil­der a crear un cen­tre de for­mació pròpia per pal·liar la manca de per­fils pro­fes­si­o­nals en l’àmbit tec­nològic. Nuclio Ven­ture Buil­der, impul­sada per l’empre­ne­dor i inver­sor pri­vat en el sec­tor de les noves tec­no­lo­gies Car­los Blanco, és una fac­to­ria de start-ups que crea empre­ses tec­nològiques basa­des en models d’èxit que ja fun­ci­o­nen a altres països. Amb seu al Palau de Mar de Bar­ce­lona, han posat en marxa més de 10 noves fir­mes. Ernest Sánchez, soci direc­tor de Nuclio Ven­ture Buil­der, explica que el 2018 es va acor­dar dis­se­nyar una mena d’eco­sis­tema que ali­mentés els ele­ments més febles dins d’aquesta par­ti­cu­lar fàbrica i entre aquests hi havia la cap­tació de talent. En poc temps, van obrir Nuclio Digi­tal School, un cam­pus de for­mació a l’estil boot­camp. És una mena de màster d’entre qua­tre i sis mesos de durada, diri­git tant a pro­fes­si­o­nals que ja tre­ba­llen en l’eco­sis­tema digi­tal com a altres d’ali­ens a aquest sec­tor però que estan oberts a fer un canvi. Nuclio Digi­tal School s’ha con­ver­tit en una de les tres esco­les del ter­ri­tori espa­nyol amb més influència. De fet, a més dels cam­pus de Bar­ce­lona i el de Madrid, en pre­ve­uen obrir un a Lis­boa per a aquest curs. Actu­al­ment acull més de 2.000 alum­nes de fins a 60 naci­o­na­li­tats dis­tin­tes entre les moda­li­tats pre­sen­cial i en línia. “L’objec­tiu és que fun­ci­oni com a negoci inde­pen­dent però també perquè ens per­met a Nuclio accés al talent digi­tal que aca­bem fit­xant per a les nos­tres empre­ses”, asse­gura Sánchez.

L’altre cavall de bata­lla en cap­tació de talent ha estat Nuclio Weekend, una mena de bar­reja de hackató i Ope­ración triunfo con­cen­trat en un cap de set­mana, en què ajun­ten empre­ne­dors o poten­ci­als empre­ne­dors, per iden­ti­fi­car talent en un entorn de tre­ball en equip i rep­ta­dor. Després d’unes quan­tes i reei­xi­des edi­ci­ons, i vist el desa­just de per­fils tècnics en l’eco­sis­tema de start-ups, van deci­dir crear Nuclio Talent, una con­sul­tora dedi­cada als recur­sos humans en el món tec­nològic.

El mateix Josep González, pre­si­dent de la Fun­dació Pimec, i més de dues dècades al cap­da­vant de la patro­nal, va reconèixer a un jor­nada sobre digi­ta­lit­zació: “Segons la meva experiència, crec que el talent digi­tal és un dels rep­tes més impor­tants als quals s’han d’afron­tar les pimes i autònoms.”

De fet, entre els anys 2017 i 2019 es va doblar la demanda de pro­fes­si­o­nals TI. L’any 2020, el sec­tor va gene­rar 14.700 llocs de tre­ball a Cata­lu­nya, la mateixa xifra que només el pri­mer semes­tre del 2021. Bar­ce­lona és la que s’emporta la palma, de fet, aglu­tina el 95% de les ofer­tes d’ocu­pació digi­tals. Per posar algu­nes xifres més sobre la taula: al setem­bre, el gegant Micro­soft va anun­ciar que ins­tal·laria a la capi­tal cata­lana el pri­mer hub de recerca i desen­vo­lu­pa­ment d’intel·ligència arti­fi­cial i que dona­ria feina a 100 engi­nyers. La mul­ti­na­ci­o­nal PepsiCo també ha esco­llit la capi­tal cata­lana per al seu hub mun­dial en digi­ta­lit­zació i inno­vació, per al qual neces­sita 400 pro­fes­si­o­nals nous en l’àmbit. Així mateix, Seat tindrà a la ram­bla de Cata­lu­nya Seat:Code, el cen­tre de desen­vo­lu­pa­ment digi­tal de la com­pa­nyia, que pre­veu arri­bar als 150 emple­ats.

Per enten­dre aquesta pro­gressió expo­nen­cial de tre­ba­lla­dors TI, Jordi Arrufí, direc­tor del pro­grama de talent digi­tal de la Mobile World Capi­tal, explica que con­flu­ei­xen dife­rents fenòmens. Si fa una dècada eren prin­ci­pal­ment les con­sul­to­res tec­nològiques les que tenien vacants digi­tals, pro­gres­si­va­ment s’hi han anat afe­gint nous actors que com­pe­tei­xen per un recurs, ara com ara, escàs. Les start-ups, els cada cop més nom­bro­sos hubs de tec­no­lo­gia que s’han ins­tal·lat a Bar­ce­lona i, ara també, empre­ses de sec­tors no digi­tals (comerç, salut, manu­fac­tura, etc.) que estan en ple procés de trans­for­mació digi­tal i neces­si­ten aquests pro­fes­si­o­nals per fer la tran­sició.

El pro­blema és que el procés de madu­ració del talent és el que és, i el ritme d’incre­ment de voca­ci­ons en l’àmbit TIC tam­poc segueix la velo­ci­tat de la demanda labo­ral d’ara ni de la que es pre­veu. De fet, segons dades del Bar­ce­lona Digi­tal Talent, en els últims cinc anys els titu­lats en tec­no­lo­gia i engi­nye­ria han aug­men­tat en un 13% a tot Cata­lu­nya i els de l’FP, a penes un 10%. Molt lluny del ritme de la demanda de talent de les empre­ses, i d’aquí el desa­just. “Amb la rapi­desa amb què can­via la demanda de per­fils pro­fes­si­o­nals, el sis­tema edu­ca­tiu actual no té capa­ci­tat per seguir-li el ritme”, con­si­dera el pre­si­dent de la patro­nal de les empre­ses de tec­no­lo­gia Asei­tec, Pedro Gómez.

Més pla­ces.

Montse Pardàs, la vice­rec­tora de política acadèmica de la UPC, la uni­ver­si­tat per excel·lència en titu­la­ci­ons tècni­ques i tec­nològiques de Cata­lu­nya, reco­neix que els costa molt arri­bar als estu­di­ants de bat­xi­lle­rat per incre­men­tar més les voca­ci­ons en les àrees STEM (acrònim dels ter­mes en anglès Sci­ence, Tech­no­logy, Engi­ne­e­ring and Mat­he­ma­tics). I con­si­dera que l’aug­ment de titu­lats ha de venir de millo­rar els índexs de titu­lació actu­als, i només un cop acon­se­guit això majo­ritària­ment s’hau­ria d’incre­men­tar l’oferta.

Per exem­ple, dels 313 estu­di­ants que van començar el curs 2017/2018 el grau en engi­nye­ria de tec­no­lo­gies i ser­veis de tele­co­mu­ni­cació a ETSETB, només s’han titu­lat un 56%. Més o menys el mateix que ha pas­sat en engi­nye­ria informàtica: de 396 alum­nes que es van matri­cu­lar fa qua­tre anys, l’han aca­bat el 74%.

Així que la bata­lla per atreure talent està ser­vida. És cert que aquest feno­men no és exclu­siu de Cata­lu­nya, hi ha un desa­just glo­bal, que encara ho com­plica tot més perquè entren en escena com­pe­ti­dors d’altres ter­ri­to­ris que poden cap­tar talent local sense neces­si­tat de des­plaçar-los. La nos­tra par­ti­cu­la­ri­tat, però, és que aquesta manca de per­fils passa a més en un mer­cat labo­ral que arros­sega una deso­cu­pació juve­nil del 25%, cinc vega­des més que a Ale­ma­nya (5,2%)

Ini­ci­a­ti­ves des de dife­rents ban­des.

Orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als, col·legis pro­fes­si­o­nals i enti­tats públi­ques han acti­vat, també, els dar­rers exer­ci­cis acci­ons per afron­tar aquest par­ti­cu­lar desa­bas­ti­ment.

Amec, la comu­ni­tat d’empre­ses indus­tri­als, va posar en marxa l’any pas­sat una comissió de talent des d’on pro­moure ini­ci­a­ti­ves per incen­ti­var les voca­ci­ons en el sec­tor indus­trial, entre d’altres. El seu secre­tari gene­ral, Joan Tris­tany, explica que tenen una urgència perquè hi ha posi­ci­ons a les empre­ses pro­duc­ti­ves ocu­pa­des per per­so­nal amb llarga experiència per al qual no es troba relleu perquè no hi ha voca­ci­ons en el sec­tor indus­trial.

El Col·legi d’Engi­nyers Agrònoms de Cata­lu­nya va enge­gar un pla per visi­bi­lit­zar la pro­fessió i superar la dava­llada de titu­lats que patei­xen.

En el cas de les pro­fes­si­ons digi­tals, com explica el direc­tor gene­ral de Bar­ce­lona Activa, Félix Ortega, han dis­se­nyat un pla holístic de for­mació digi­tal per a la ciu­ta­da­nia amb una àmplia for­qui­lla que va des de cur­sos bàsics fins a un cam­pus de for­mació en pro­gra­mació que aca­ben de posar en marxa junt a la Fun­dació Telefónica i la Gene­ra­li­tat. Bar­ce­lona 42 ofe­reix edu­cació gratuïta en noves pro­fes­si­ons digi­tals.

Vist això, i amb una pers­pec­tiva de demanda de futur que seguirà en aug­ment, les recep­tes per posar remei als desa­jus­tos de talent van en dife­rents línies.

Per a Sílvia Miró, direc­tora de l’àrea de tre­ball de Pimec, una mesura essen­cial seria asse­gu­rar una oferta for­ma­tiva molt més lli­gada a les neces­si­tats del mer­cat de tre­ball, del que tenim ara: “Cal­dria tenir en compte les deman­des per poder ori­en­tar els estu­di­ants sobre les opci­ons que tenen.”

Així mateix, la for­mació de més pro­fes­si­o­nals a l’àmbit TIC no només es pot fer incre­men­tant els titu­lats de grau, sinó que depèn de la for­mació con­ti­nu­ada, for­mant en les noves com­petències digi­tals pro­fes­si­o­nals d’altres àmbits.

De fet, les ini­ci­a­ti­ves pri­va­des i públi­ques en l’àmbit de reci­clatge cap a pro­fes­si­ons digi­tals noves no han fet més que incre­men­tar-se. Els cur­sos curts a l’estil boot­camps s’han mul­ti­pli­cat com bolets en els dar­rers anys.

El paper de l’empresa.

El pre­si­dent de la patro­nal de les empre­ses de tec­no­lo­gia Asei­tec, Pedro Gómez, posa en qua­ran­tena el mis­satge més apo­calíptic de la manca de pro­fes­si­o­nals TI, i passa la pilota al camp de l’empresa: “És cert que s’ha d’apro­par el sis­tema edu­ca­tiu i l’empresa però, amb la velo­ci­tat d’aquesta revo­lució digi­tal, a les empre­ses ens toca remar fort i assu­mir el que s’ano­mena la for­mació d’última milla.” Gómez creu que el sis­tema edu­ca­tiu ha de garan­tir una for­mació de base i després que l’espe­ci­a­lit­zació vagi a càrrec del món empre­sa­rial.

En allò que tot­hom coin­ci­deix és que la solució depèn d’acur­tar la distància entre empresa i sis­tema edu­ca­tiu i fer pros­pec­tiva de les neces­si­tas.

LES XIFRES

25%
atur juvenil.
La manca de perfils digitals i industrials contrasta en un mercat de treball amb un índex d’atur entre el jovent que triplica el d’Alemanya.
15,7%
TALENT FEMENí.
És el percentatge de dones que s’han matriculat aquest curs a enginyeria informàtica a la UPC.
60.000
TREBALLADORS.
És la demanda no coberta de llocs vacants digitals a Catalunya.
13%
augment de vocacions.
És l’increment dels titulats en carreres tecnològiques a Catalunya en els darrers cinc anys. Un percentatge molt per sota de la demanda, que es dobla cada any.

Les vuit habilitats imprescindibles

Amb la transformació digital, les habilitats que requereixen les organitzacions cada cop són més canviants. Segons un informe de la consultora McKinsey, s’estima que el 2030 la demanda d’habilitats tecnològiques augmentarà en un 55%; els requisits per a les habilitats socials i emocionals, un 24%, i les habilitats cognitives, un 8%. Els experts assenyalen vuit habilitats que es consideren necessàries per trobar ocupació: la primera és intel·ligència emocional; és a dir, bàsicament, saber bregar amb les emocions és especialment important en situacions en les quals els empleats treballen sota pressió.

En segon lloc, l’alfabetització digital; és a dir, la familiarització amb diferents tecnologies per desenvolupar la tasca assignada.

Hi consten altres habilitats, com ara les de persuasió, així com l’adaptabilitat i la resolució de problemes i la voluntat emprenedora. I, per acabar, inclouen la mentalitat de creixement en aquesta llista de prioritats, de manera que com més se’n tinguin més oportunitats es tindran per trobar feina.

Cybersecurity



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.