Educació

Campi qui pugui a l’escola

L’impacte de la covid a les escoles i la saturació del sistema fan que la informació arribi abans pels xats de WhatsApp que pels canals oficials

A moltes farmàcies s’esgota el test finançat o les cites prèvies no es donen amb prou temps

La concertada engega una borsa de substituts amb estudiants pels problemes per trobar suplents

S’imposa el pelegrinatge, ja sigui telefònic o físic, i les cues a les farmàcies per fer el TAR finançat

Qualsevol pare o mare que estigui en un grup de WhatsApp de l’escola haurà vist traslladat l’increment exponencial de casos de covid al seu telèfon. I més d’un haurà experimentat la sensació que el WhatsApp de la classe és un element d’autogestió més ràpid que els canals oficials, amb els seus pros i contres, i condicionat per la relació entre les famílies i l’afany d’uns i altres de donar una informació no sempre correcta. Sandra Lara, mare d’una nena que cursa primer i d’un nen que està a segon de primària en una escola de Barcelona, ha vist aquests dies com el desbordament de la sanitat pública repercuteix en la comunicació que donen les escoles. A partir de dimecres ja es va veure un augment de casos a les aules i la informació dels positius va córrer ràpidament pel xat. I també les recomanacions de què fer.

“De cop i volta sembla que al grup hi ha viròlegs, metges, farmacèutiques... pares i mares que donen una informació molt esbiaixada o que fan crítiques molt dures cap a Salut i l’escola, i això encara genera més ansietat i desvirtua la informació que arriba de l’escola”, lamenta Lara, que treballa com a infermera en un hospital i coneix de primera mà la situació de desbordament per la pandèmia. Manté plena confiança en l’escola, però assenyala la diferent informació en la gestió dels casos dels seus dos fills: ha rebut informació de com fer el test d’antígens ràpid (TAR) de la petita, mentre que en el cas del gran l’escola no ha dir res i ha hagut de descobrir a la Meva Salut la disponibilitat del TAR a la farmàcia per al seu fill. “Dono per fet que no hi ha mala fe del personal de les escoles ni de Salut i apel·lo a fer que la gent s’informi pels canals oficials”, considera Lara. El problema, però, és que “no hi ha prou recursos humans”.

Aquí ve la segona part de la història en què tantes famílies es veuran reflectides: la dificultat de fer un test finançat a la farmàcia. Aquell gratuït que funciona com a cribratge, que es pot fer de manera gratuïta durant quatre dies a alguna de les farmàcies adherides al programa per fer TAR supervisats i comunicar els casos positius a Salut. Conforme anava passant la setmana i augmentava el nombre de positius, al WhatsApp fluïa la informació sobre les farmàcies adherides. Es pot anar a un determinat nombre de farmàcies i cada establiment té el seu sistema: n’hi ha que demanen cita prèvia, n’hi ha que reserven franges horàries per als tests –no sempre compatibles amb l’horari escolar– i n’hi ha que no fan ni una cosa ni l’altra. I de casuístiques n’hi ha unes quantes: famílies que no descobreixen que tenen el TAR activat fins al tercer dia perquè l’escola no n’ha informat; que reben cita de la farmàcia l’endemà que el test hagi caducat; farmàcies que tenen esgotat el test finançat. I s’imposa el pelegrinatge, ja sigui telefònic o físic, i les cues a les farmàcies. “Igual que Salut envia sms per a les vacunes podria enviar-ne per avisar de l’activació del TAR”, defensa aquesta mare.

Borsa de suplents en la concertada

Els contagis continuen creixent dia rere dia a les escoles. Ahir, el Departament d’Educació va notificar 22.870 positius més, raó per la qual el total d’acumulats aquest curs arriba als 191.906. Resten confinats 74.052 alumnes –un 5,14% del total– i 6.727 professionals –un 4,10%–. Divendres hi havia 57.017 estudiants i 6.512 professionals en quarantena. El departament va cobrint les baixes dels docents de la pública amb nomenaments d’urgència –segons els sindicats queden sense cobrir un 30% de les baixes– però aquests no cobreixen les dels centres concertats, que han de buscar ells mateixos els substituts d’un dia per l’altre, amb l’afegit que molts marxen si són nomenats per anar a un centre públic. Això està provocant unes dificultats a les escoles i instituts que la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) i la Universitat Blanquerna volen contribuir a pal·liar amb la creació d’una borsa de treball. En aquesta borsa, creada de manera puntual per atendre l’excepcionalitat del moment, hi ha per ara 153 estudiants de doble grau que ja han acabat el d’infantil o primària i de màsters universitaris d’educació. També hi ha estudiants de l’últim cus que no poden ser encara contractats. La FECC ha demanat al Departament d’Educació que ho flexibilitzi perquè es puguin contractar aquests estudiants, “que han fet les pràctiques i tenen les competències per estar en una aula quatre o cinc dies”, el que duraria una baixa. Així ho va defensar ahir la secretària general de la FECC, Meritxell Ruiz, que va comparar la situació amb la contractació d’estudiants de medicina i infermeria. La federació calcula que en l’última setmana es van fer 2.000 substitucions, el triple de l’habitual.

Ajornen les proves a l’IOC
Ahir no es tenia encara notícia de la data de realització dels exàmens en línia de l’Institut Obert de Catalunya, el centre de formació professional a distància que depèn del Departament d’Educació. Dissabte es va decidir suspendre les proves pels continus problemes informàtics que estava donant la plataforma telemàtica. L’IOC va decidir anul·lar les proves i ajornar-les per a un altre dia. Encara no s’ha comunicat la nova data.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.