Pescar xarxes fantasma
Fins fa poc, l’economia circular era una expressió de bona voluntat amb poc pes específic, però ara ja és una expressió de cap a on ha d’anar la gestió dels béns, entesos com a recursos d’usos permanents.
Aquesta és la visió de Gravity Wave, organització social que es proposa netejar el mar de xarxes de pescadors fantasma, que tants danys provoquen als ecosistemes marins, per fer-ne objectes de senyalística urbana, taules i altres peces de mobiliari.
Aquesta organització acaba d’arribar a acords amb les confraries de pescadors dels ports de Barcelona, Vilanova i la Geltrú, la Ràpita, les Cases d’Alcanar, Cambrils, l’Ametlla de Mar i Arenys per gestionar les xarxes que ja han caigut en desús i evitar així que –com acostuma a passar– acabin tornant al mar com a residu. A Amaia Rodríguez, CEO de Gravity Wave, el sentit de la iniciativa li va ser inspirat en un dels seus viatges per Àsia: “Vaig anar a petar a una platja deserta que s’hauria pogut considerar verge si no fos per tots els residus de xarxa de pescar que s’hi havien anat abocant.” A partir d’aquí, Gravity Wave ha arribat a acords amb dos milers de pescadors de Grècia, Itàlia i Egipte, a banda dels de Catalunya i el País Valencià, per pescar aquestes xarxes fantasma procedents dels grans bucs de la pesca industrialitzada, i que ja suposen el 40% del residu indesitjat que es diposita al fons marí. L’any passat, Gravity Wave va recollir 40 tones de xarxes fantasma, 15 de les quals a les costes espanyoles. Gravity Wave només treballa amb pescadors tradicionals, i en alguns països, com Egipte, se’ls paga per aquesta tasca de neteja, mentre que en el cas dels pescadors catalans, la compensació és assumir la gestió del residu de xarxa. Hom parteix del principi que “cal defensar la pesca tradicional, perquè són aquests pescadors els que senten realment que cal respectar la mar”. I després, com diu Amaia Rodríguez, “cal tractar el residu amb amor, se’n poden fer grans coses, com ara lletres decoratives, taules o penjadors per a taules de surf”. Gravity Wave radicada a Calp (Marina Alta, País Valencià), té com a soci per fer realitat els seus projectes d’economia circular CM Plastik, però a banda ja ha sabut teixir una important xarxa, amb més de quaranta empreses col·laboradores involucrades en la neteja dels mars o a les quals acompanya per emprendre projectes d’economia circular. Una de les darreres associacions ha estat amb Garden Gourmet, marca de Nestlé de productes anàlegs a la carn. Per a la promoció de Vuna, una alternativa vegetal a la tonyina en llauna elaborada a partir de pèsols, Garden Gourmet s’alia amb Gravity Wave per netejar mars i ports mediterranis de 14.500 quilos de xarxes que tot seguit es transformaran en mobiliari.