Política

La secretària general del Consell d’Europa diu que “Pegasus només es justifica per raons de seguretat nacional”

Marija Pejcinovic diu que “si es confirma, tenim organismes per a supervisar el cas”

La secretària gene­ral del Con­sell d’Europa, Marija Pej­ci­no­vic Buric, ha asse­gu­rat aquest dimarts que l’espi­o­natge es pot jus­ti­fi­car només en el marc de la llei i per raons de segu­re­tat naci­o­nal o pro­tecció de la salut, i fora d’aquest marc és “incon­ce­bi­ble”, ha agre­gat en al·lusió al cas Pega­sus a Cata­lu­nya.

L’arti­cle 8 del Con­veni Euro­peu de Drets Humans diu que no podrà haver-hi ingerència de l’auto­ri­tat pública en l’exer­cici d’aquest dret” al res­pecte a la vida pri­vada i fami­liar, “sinó en tant aquesta ingerència esti­gui pre­vista per la llei”.

A més de les raons cita­des, el trac­tat asse­nyala com a excep­ci­ons la segu­re­tat pública, el benes­tar econòmic del país, la defensa de l’ordre, la pre­venció de les infrac­ci­ons penals, la pro­tecció de la moral i dels drets i lli­ber­tats dels altres.

“No és gens posi­tiu que per­so­nes que per­ta­nyen a la soci­e­tat civil, a la qual tant hem elo­giat, hagin estat espi­a­des. Si això es con­firma, caldrà tre­ba­llar sobre això per a pro­te­gir aques­tes per­so­nes”, ha dit la secretària gene­ral.

Pej­ci­no­vic Buric ha estat pre­gun­tada per la sena­dora d’ERC per Tar­ra­gona Laura Cas­tel, en la sessió de pre­gun­tes a la secretària gene­ral, durant el ple de l’Assem­blea Par­la­mentària del Con­sell d’Europa.

Cas­tel va pre­gun­tar “qui­nes acci­ons efec­ti­ves pro­posa per a dete­nir aquesta greu vio­lació de drets a la pri­va­ci­tat i a la lli­ber­tat d’expressió”, després d’escla­tar “l’escàndol més gran d’espi­o­natge a Cata­lu­nya”, que ha afec­tat uns setanta advo­cats, polítics i peri­o­dis­tes.

La secretària gene­ral ha afe­git que, “abans que vostè parlés d’Espa­nya i Cata­lu­nya, ja havia sen­tit acu­sa­ci­ons en dife­rents estats mem­bres d’inter­cepció de comu­ni­ca­ci­ons”. Totes elles estan pro­te­gi­des pel citat arti­cle 8 del Con­veni.

“Sem­pre que exis­tei­xin acu­sa­ci­ons com les que vostè ha fet i que les docu­men­tin les auto­ri­tats com­pe­tents, es pot inves­ti­gar ade­qua­da­ment”, ha dit Pej­ci­no­vic Buric, que ha aca­bat afir­mant que “si es con­firma, tenim orga­nis­mes per a super­vi­sar el cas”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.