Societat

Caos per la tensió laboral i la falta de personal

Aquest estiu passaran pels aeroports catalans més de vuit milions de passatgers

Proliferen les companyies que tramiten les reclamacions

S’espera que aquest estiu pas­sin pels aero­ports cata­lans més de vuit mili­ons de pas­sat­gers, el doble que l’any pas­sat però encara un 29% menys que el 2019. La cam­pa­nya, però, ha estat mar­cada des d’aquesta Set­mana Santa per l’ele­vada con­flic­ti­vi­tat labo­ral i la falta de per­so­nal. Al Prat, les jor­na­des de vaga con­vo­ca­des a Rya­nair i Easy­Jet per exi­gir millo­res labo­rals han gene­rat ja milers de retards i can­cel·laci­ons, i es tem que el con­flicte s’endu­rirà al pic de l’estiu. La falta de per­so­nal, espe­ci­al­ment notori en els con­trols de pas­sa­ports, també està pro­vo­cant llar­gues cues des de fa ja set­ma­nes.

La manca de per­so­nal és una cons­tant a molts aero­ports euro­peus, fet que pro­voca pro­ble­mes en cadena. Els sin­di­cats denun­cien que les aerolínies van fer durant la pandèmia aco­mi­a­da­ments mas­sius de plan­ti­lla fixa i ara no poden fer front a la recu­pe­ració del tràfic aeri, que ha estat molt més ràpida del que es pre­veia. L’Air­ports Coun­cil Inter­na­ti­o­nal ha avançat un any la data de retorn als volums de pas­sat­gers que hi havia abans de la covid, el 2024.

Retards i can­cel·laci­ons

En aquest con­text, estan pro­li­fe­rant les com­pa­nyies que es dedi­quen a ges­ti­o­nar les recla­ma­ci­ons dels pas­sat­gers aeris. Una és Recla­mio, amb seu a Saba­dell, que ha doblat la seva fac­tu­ració durant el pri­mer semes­tre de l’any. Com explica Noemí Fernández, gerent del grup, actu­al­ment tra­mi­ten al Prat unes mil recla­ma­ci­ons al mes i pre­ve­uen que siguin 2.000 a l’agost. La mei­tat són per pèrdua d’equi­patge i la resta per can­cel·laci­ons, retards o over­bo­okings.

“S’estan recu­pe­rant els nivells d’abans de la pandèmia però amb molts més pro­ble­mes que abans”, des­taca Fernández, que explica que cobren una comissió d’entre el 25 i el 40% però que el pas­sat­ger no ha d’abo­nar res per enda­vant, i l’empresa només cobra en cas d’acon­se­guir la indem­nit­zació. La taxa d’èxit és del 98% perquè dis­po­sen d’un equip jurídic espe­ci­a­lit­zat que pri­mer tracta d’arri­bar a un acord extra­ju­di­cial amb l’aerolínia i si no pre­senta una demanda. Com explica Fernández, “les com­pa­nyies posen mol­tes excu­ses als pas­sat­gers i molts no saben ni com recla­mar, ni tan sols que hi tenen dret”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.