Política

Conflicte bèl·lic a l’est d’Europa

La central nuclear de Zaporíjia, desconnectada de la xarxa elèctrica per un incendi

Ucraïnesos i russos s’acusen mútuament d’accions militars a la planta

L’OEIA assegura que hi ha un principi d’acord per inspeccionar el complex

Un incendi ha pro­vo­cat aquest dijous la des­con­nexió de l’última línia que con­nec­tava la cen­tral nuclear de Zaporíjia amb la xarxa elèctrica d’Ucraïna, segons un comu­ni­cat de l’empresa ucraïnesa Ener­go­a­tom.

L’incendi, que s’ha produït als pous de cen­dra de la cen­tral de carbó del mateix com­plex, ha gene­rat en dues oca­si­ons la des­con­nexió de l’última línia de con­nexió.

Altres tres línies havien estat mal­me­ses ante­ri­or­ment per acci­ons que l’empresa va qua­li­fi­car d’“atacs ter­ro­ris­tes”. “Les acci­ons dels inva­sors han pro­vo­cat una des­con­nexió total de la ZNPP de la xarxa elèctrica, la pri­mera en la història de la planta”, asse­nyala el comu­ni­cat.

La cen­tral de Zaporíjia, la més gran d’Europa, ha estat esce­nari d’acci­ons mili­tars de les quals rus­sos i ucraïnesos es res­pon­sa­bi­lit­zen mútua­ment. La situ­ació de la planta ha gene­rat gran pre­o­cu­pació pel perill que la con­fron­tació acabi pro­vo­cant un inci­dent atòmic de con­seqüències impre­dic­ti­bles.

Aquesta infor­mació d’Ener­go­a­tom es pro­du­eix poc després que, des de París, el direc­tor gene­ral de l’Orga­nisme Inter­na­ci­o­nal d’Ener­gia Atòmica (OIEA), Rafael Grossi, ha expli­cat que hi ha un prin­cipi d’acord amb Ucraïna i Rússia perquè la seva agència dugui a terme una ins­pecció al lloc “en els pròxims dies”.

“Hi ha un prin­cipi d’acord i estem tre­ba­llant en els detalls. La hipòtesi d’una ins­pecció és immi­nent”, ha dit Grossi en una entre­vista amb la cadena France 24, després de reu­nir-se París amb el pre­si­dent francès, Emma­nuel Macron.

L’exèrcit rus con­trola la cen­tral des del pas­sat mes de març, però els ope­ra­dors ucraïnesos hi con­ti­nuen tre­ba­llant, en un con­text de bom­bar­de­jos i estrès que pre­o­cupa la comu­ni­tat inter­na­ci­o­nal, començant per l’OIEA.

Grossi espera lide­rar la missió en la qual par­ti­ci­pa­ran diver­sos espe­ci­a­lis­tes tècnics per fer repa­ra­ci­ons, res­ta­blir els sis­te­mes de trans­missió que han estat danyats i asse­gu­rar una presència contínua de l’agència per aju­dar a esta­bi­lit­zar la cen­tral on, ha recor­dat, “els ris­cos són reals”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.