Política

estat francès

Vaga salarial a França amb un abast limitat, però que amenaça de prolongar-se

El líder de la protesta, Philippe Martínez, ha assegurat que la vaga tindrà continuïtat

La vaga per a recla­mar puja­des sala­ri­als con­vo­cada aquest dimarts a França per una part dels sin­di­cats ha tin­gut un abast limi­tat, però amenaça de pro­lon­gar-se, en par­ti­cu­lar en el sec­tor petro­lier i de l’ener­gia, on porta enquis­tada des de fa set­ma­nes, i en el trans­port públic.

El secre­tari gene­ral de la Con­fe­de­ració Gene­ral del Tre­ball (CGT) i líder de la pro­testa, Phi­lippe Martínez, ha subrat­llat durant la mani­fes­tació orga­nit­zada a París la seva rei­vin­di­cació prin­ci­pal: la qüestió dels sala­ris, que és la “pri­o­ri­tat número u dels fran­ce­sos”.

Martínez ha rei­te­rat la seva recla­mació d’un aug­ment del salari mínim (l’objec­tiu és arri­bar a 2.000 euros bruts men­su­als, enfront dels 1.678,95 actu­als) i la “inde­xació” de la resta dels sous amb el cost de la vida perquè no per­din poder adqui­si­tiu, aspecte que ha qua­li­fi­cat de “més que urgent”.

El líder sin­di­cal ha recor­dat que la jor­nada d’avui, en la qual a més dels aturs hi havia con­vo­ca­des “prop de 200” mani­fes­ta­ci­ons en tot el país, segons la CGT, és una con­ti­nu­ació de con­vo­cada el pas­sat 29 de setem­bre, que s’ha pro­lon­gat des de lla­vors amb atu­ra­des sec­to­ri­als, en par­ti­cu­lar en les refi­ne­ries.

Martínez ha asse­gu­rat a més que la vaga tindrà con­tinuïtat i, tot i que no ha vol­gut entrar en els detalls men­tre no es pro­nunciïn els tre­ba­lla­dors, ha donat a enten­dre que la mobi­lit­zació es podria man­te­nir en el sec­tor petro­lier i en els fer­ro­car­rils.

“Quan la dis­cussió no basta, cal fer un pas més”, ha afir­mat el líder sin­di­cal, que s’ha quei­xat dels vai­vens de les posi­ci­ons dels mem­bres del govern, després que aquest dimarts el minis­tre d’Inte­rior, Gérald Dar­ma­nin, demanés a la patro­nal que “aug­menti els sala­ris quan és pos­si­ble” perquè “hi ha un pro­blema de sala­ris” a França.

Un dels aspec­tes més visi­bles d’aquesta jor­nada de vaga ha estat, com és habi­tual, el trans­port públic, on hi ha hagut per­tor­ba­ci­ons però en cap cas gene­ra­lit­za­des.

En els fer­ro­car­rils, l’impacte més gran ha estat als trens regi­o­nals, ja que només han cir­cu­lat la mei­tat, i també en les roda­lies de París (en algu­nes línies s’han anul·lat una quarta part dels ser­veis habi­tu­als) o en els auto­bu­sos de la capi­tal, perquè s’han supri­mit un terç del total. En el metro la situ­ació ha estat gai­rebé nor­mal.

Com passa des de fa més de dues set­ma­nes, les atu­ra­des en les refi­ne­ries i en els dipòsits de car­bu­rant han man­tin­gut prop del 30% de les gaso­li­ne­res del país sense proveïment d’almenys un tipus de com­bus­ti­ble.

El govern francès havia anun­ciat que un dia més anava a recórrer a la mobi­lit­zació forçosa de per­so­nal vaguista per a des­blo­que­jar alguns dipòsits de car­bu­rant.

El minis­teri d’Edu­cació ha indi­cat al mig­dia que a penes una mica més del 6% dels docents s’havien decla­rat en atur.

Segons una enquesta de l’ins­ti­tut demoscòpic Elabe, un 49% esta­ven en con­tra d’aquesta mobi­lit­zació lide­rada per la CGT i secun­dada també per altres tres cen­trals mino­ritàries, però a la qual no s’ha sumat el prin­ci­pal sin­di­cat del país, la Con­fe­de­ració Fran­cesa Democràtica de Tre­ba­lla­dors (CFDT).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.