Política

Pròxim Orient

El Parlament libanès torna a fracassar a l’hora de triar el cap d’Estat

El termini per elegir el successor de Michel Aoun expira la setmana vinent

El país està governat per un executiu interí que no podrà assumir les funcions de la presidència si hi ha un buit

El Par­la­ment del Líban ha tor­nat a fra­cas­sar aquest dilluns en el seu quart intent d’ele­gir un nou cap d’Estat. Els par­tits tenen ara menys d’una set­mana de marge per acon­se­guir un nome­na­ment in extre­mis, abans que expiri el man­dat de l’actual pre­si­dent, Mic­hel Aoun.

Com ja va pas­sar en dues ses­si­ons ante­ri­ors, la majo­ria dels dipu­tats pre­sents, 50, han votat avui en blanc, i Mic­hel Moawad –fill de l’assas­si­nat expre­si­dent libanès René Moawad-, ha tor­nat a que­dar a més de vint vots de la majo­ria abso­luta necessària.

Moawad, que no té el suport del poderós par­tit xiïta Hez­bol·là i els seus ali­ats, ha rebut aquest dilluns 39 pape­re­tes a favor, molt per dar­rere del mínim esta­blert de 65 per poder ser pro­cla­mat cap d’Estat.

Dels 110 legis­la­dors que han par­ti­ci­pat a la sessió, una desena han votat pel nome­na­ment de l’acadèmic Issam Kha­lifa, un nom que no havia apa­re­gut en l’ante­rior intent a la Cam­bra.

El pre­si­dent de la cam­bra legis­la­tiva, Nabih Berri, ha donat la sessió per pos­po­sada després de l’anunci dels resul­tats i pel ara no ha con­vo­cat el ple que supo­sarà el cinquè intent d’ele­gir el suc­ces­sor d’Aoun. El cap d’Estat sor­tint haurà d’aban­do­nar el Palau Pre­si­den­cial el pròxim dilluns.

Men­tres­tant, els dife­rents blocs polítics del Líban duen terme con­sul­tes entre bas­ti­dors per mirar de con­sen­suar un repar­ti­ment de car­te­res que per­meti for­mar govern abans del pròxim dilluns, quan es podria pro­duir un buit a la pre­sidència de l’Estat.

El país medi­ter­rani està gover­nat per un exe­cu­tiu en fun­ci­ons, ja que des de la seva desig­nació, al juny, el pri­mer minis­tre, Najib Mikati, encara no ha acon­se­guit per­fi­lar un gabi­net de minis­tres que satis­faci el pre­si­dent de la República i els dife­rents par­tits.

El govern interí no té la capa­ci­tat legal d’assu­mir les fun­ci­ons del pre­si­dent en cas d’un buit en la pre­fec­tura d’Estat i, per tant, el país podria caure en una altra greu crisi política si no s’acon­se­guei­xen aviat avenços en almenys un dels dos fronts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.