Serveis

XARXA FERROVIÀRIA

accident

Nou xoc a l’R4 de rodalies

La col·lisió de dos trens a Montcada causa 155 ferits amb contusions i traumatismes lleus

El tram de la línia no té la senyalització Ertms, que augmenta la seguretat de l’aturada i són els conductors els que han de frenar a temps

Un tren de l’R4 de roda­lies pro­ce­dent de Man­resa va xocar ahir a pri­mera hora amb un altre com­boi de la mateixa línia a l’estació de Mont­cada i Rei­xac-Man­resa i va cau­sar 150 ferits lleus i 5 de poca gra­ve­tat –39 van ser tras­lla­dats a cen­tres sani­ta­ris per poli­con­tu­si­ons i algun trau­ma­tisme al cap–. L’acci­dent va tenir lloc a tres quarts i mig de 8 del matí quan un com­boi de la línia en direcció a Bar­ce­lona enves­tia pel dar­rere un altre tren atu­rat a l’estació de Mont­cada. Pas­sat­gers del segon com­boi van expli­car a les agències que el seu tren s’havia atu­rat més del compte a les esta­ci­ons de Saba­dell Sud o Bar­berà del Vallès, on el mateix maqui­nista els va infor­mar d’una incidència d’un tren ante­rior que els podria obli­gar a estar parats una estona. Pas­sats un minuts, el segon com­boi va repren­dre la marxa. En una situ­ació de boira i durant l’entrada en revolt a l’estació de Mont­cada, el tren va xocar con­tra un com­boi també de l’R4 que estava esta­ci­o­nat. Segons expli­cava a Efe un dels usu­a­ris habi­tu­als de la línia i direc­tor del set­ma­nari Cata­lu­nya Cris­ti­ana, Òscar Martí, tots els pas­sat­gers que esta­ven drets per bai­xar a Mont­cada van caure a terra. Ell, que estava asse­gut en direcció a la marxa, va sor­tir dis­pa­rat fins a col­pe­jar amb el cap la pas­sat­gera asse­guda al davant –Martí es va fer una ferida sag­nant–. Altres usu­a­ris recor­da­ven que la majo­ria de pas­sat­gers esta­ven asse­guts perquè, en trac­tar-se d’un dia labo­ra­ble entre dos fes­tius, els com­bois no ana­ven plens –en les set­ma­nes nor­mals els com­bois de l’R4 van plens, molts viat­gers drets, amb usu­a­ris de Man­resa, Ter­rassa o Saba­dell–. Atacs d’ansi­e­tat, con­tu­si­ons i algun trau al cap era el balanç de les feri­des, segons infor­ma­ven des del Ser­vei d’Emergències Mèdiques (SEM), que va mobi­lit­zar 18 uni­tats. Un altre viat­ger del segon com­boi que va resul­tar il·lès, Agustí Sancho, expli­cava a l’ACN que el xoc va pro­vo­car una con­fusió ini­cial però que al cap de poc temps, ja els van infor­mar que havia estat una col·lisió i van començar a entrar als vagons per­so­nal de segu­re­tat i “força ràpid” mos­sos, bom­bers i per­so­nal sani­tari del SEM. La cir­cu­lació de l’R4, l’R7 i la regi­o­nal R12 es van inter­rom­pre durant una hora i mitja fins que es va repren­dre a quarts de deu.

És l’acci­dent més impor­tant a la xarxa de roda­lies i regi­o­nals des del 12 de juny, quan un com­boi de mer­ca­de­ries no va res­pec­tar un senyal i va xocar a Vila-seca con­tra un regi­o­nal de l’R16 que cir­cu­lava de Bar­ce­lona a Tor­tosa amb el resul­tat de 30 ferits, 6 de certa gra­ve­tat.

La minis­tra de Trans­ports (Mitma), Raquel Sánchez, i el con­se­ller de Ter­ri­tori, Juli Fernàndez, van visi­tar el lloc de l’acci­dent a mig matí i la titu­lar del Mitma va des­vin­cu­lar l’acci­dent de les incidències habi­tu­als per l’històric dèficit inver­sor en la xarxa que el seu govern intenta reduir a mar­xes forçades. Sánchez va dema­nar que s’esperés a les con­clu­si­ons de la inves­ti­gació –també els Mos­sos van obrir-ne ahir una– per saber la causa del xoc, però va des­car­tar que la poca visi­bi­li­tat per la boira podria ser-ne l’expli­cació prin­ci­pal. Ella mateixa va expli­car com se cir­cula per la línia R4, amb “marxa a la vista”. Aquest és el règim de cir­cu­lació que fun­ci­ona amb el sis­tema de senya­lit­zació ASFA. Si un con­duc­tor no res­pecta un senyal, el sis­tema ASFA atura el tren però és res­pon­sa­bi­li­tat del con­duc­tor fre­nar si es troba un obs­ta­cle. Fonts d’Adif recor­da­ven ahir que al tram de Mont­cada hi ha “un règim de cir­cu­lació específic” i el con­duc­tor “té també unes ins­truc­ci­ons molt específiques”.

El mateix pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat, Pere Ara­gonès, adver­tia de les “mol­tes man­can­ces” de la infra­es­truc­tura en la línia R4 i del fet que hi “plou sobre mullat”. El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori acla­ria aques­tes man­can­ces: el més modern sis­tema de senya­lit­zació Ertms, que està ins­tal·lat a les roda­lies de Madrid i a tota la línia d’alta velo­ci­tat, però no en tota la xarxa cata­lana, és més segur perquè fun­ci­ona automàtica­ment i és capaç d’atu­rar i fre­nar a temps un tren perquè iden­ti­fica la situ­ació del com­boi ante­rior –en el sis­tema ASFA és el con­duc­tor qui ha de veure l’obs­ta­cle–. Ter­ri­tori ha obert un expe­di­ent a Renfe i recor­dava que, en deu anys, a l’R4 hi ha hagut sis acci­dents greus i hi afe­gia que “un dels incom­pli­ments del Pla de Roda­lies 2008-2015 va ser la posada en ser­vei del sis­tema de gestió del trànsit fer­ro­vi­ari Ertms nivell 2, un sis­tema que geo­lo­ca­litza els trens i millora la segu­re­tat fer­roviària. Aquest sis­tema encara no està incor­po­rat a l’R4”. De fet, el 2013, després de tres xocs de trens als túnels del Clot i Sants i a Mataró, el mateix Col·legi d’Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya va dema­nar “la millora del sis­tema de cir­cu­lació” a la xarxa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.