Eines

DE MEMÒRIA

A l'illa de la Reunió (1848)

El ministre de Marina i Colònies francès, el científic rossellonès Francesc Aragó, va enviar a la Reunió un alt funcionari, el també nord-català Josep Sardà Garriga (1808-1877), que com a comissari general de la República tenia com a principal objectiu alliberar els 62.000 esclaus i esclaves de l’illa

Els pri­mers pobla­dors de l’illa de l’Índic que avui conei­xem com a illa de la Reunió van ser, el 1665, vint colons fran­ce­sos. L’illa esde­vin­dria una colònia fran­cesa. Era –és- una illa abrupta, amb vol­cans, de 2.500 km², on només la costa era habi­ta­ble. Aviat des­co­bri­rien que s’hi podien con­rear plan­tes de les quals s’obte­nien pro­duc­tes d’expor­tació: cafè, vai­ni­lla, canya de sucre.

El 1848, l’illa de la Reunió es deia Bour­bon, i tenia 110.000 habi­tants. D’aquests, uns 62.000 -el 57%- eren esclaus i escla­ves, duts de Mada­gas­car i de l’Àfrica ori­en­tal, per tre­ba­llar sense salari en les noves plan­ta­ci­ons. A la metròpoli, la Segona República Fran­cesa –la del 1848– va deci­dir l’abo­lició de l’escla­vatge, a França i a les colònies d’ultra­mar. El minis­tre de Marina i Colònies francès, el científic ros­se­llonès Fran­cesc Aragó, va enviar a la Reunió un alt fun­ci­o­nari, el també nord-català Josep Sardà Gar­riga (1808–1877). Com a comis­sari gene­ral de la República tenia com a prin­ci­pal objec­tiu alli­be­rar els 62.000 esclaus i escla­ves de l’illa.

Sardà Gar­riga (que, tal com expli­quen els webs fran­ce­sos, uti­lit­zava els dos cognoms, el del pare i el de la mare, perquè era català) va arri­bar a la Reunió després d’una llarga tra­ves­sia. Els grans –i petits- pro­pi­e­ta­ris d’esclaus (fins i tot els que eren maçons) s’opo­sa­ven a l’abo­lició de l’escla­vatge. Els alum­nes del liceu de l’illa, fills dels pro­pi­e­ta­ris de mà d’obra esclava, pro­tes­ta­ven. Per tallar les actu­a­ci­ons dels estu­di­ants Sardà Gar­riga va pren­dre la decisió de tan­car, durant unes set­ma­nes, el liceu.

Abans, i després, de la data fixada –el 20 de desem­bre del 1848- per posar el punt final de l’escla­vatge a la Reunió, Sardà Gar­riga va man­te­nir múlti­ples reu­ni­ons amb grups de pro­pi­e­ta­ris i grups d’esclaus, en molts punts de l’illa. Volia convèncer uns i altres que l’alli­be­ra­ment era legal­ment ine­luc­ta­ble i econòmica­ment bo per a tot­hom.

En un ban adreçat a la població esclava, podem lle­gir: “Mes amis : ... Le tra­vail de la terre n’est plus un signe de ser­vi­tude depuis que vous êtes appelés à pren­dre votre part des biens qu’elle pro­di­gue à ceux qui la cul­ti­vent.” El que produïa la terra era de tots els que la tre­ba­lla­ven. Ara bé, en una pin­tura a l’oli d’Alp­honse Gar­reau de l’any següent -el 1849-, en què Sardà Gar­riga s’adreça als esclaus, hi ha, al fons, una fàbrica amb una xeme­neia fume­jant, i en pri­mer pla, a la dreta, una roda den­tada. El tre­ball de la terra, doncs, era, també, un tre­ball de fàbrica, indus­trial. De fet, a l’illa de la Reunió, la pri­mera màquina de vapor hi havia arri­bat el 1817.

Al ban -excel·lent i fàcil­ment acces­si­ble amb Goo­gle- de Sardà Gar­riga hi ha altres pro­pos­tes bàsiques. Una és que l’alli­be­ra­ment de l’escla­vatge vagi seguit de tre­ball assa­la­riat per a tot­hom, inclo­ent-hi –l’any següent- les dones. Amb un con­tracte de tre­ball que pot ser, és clar, amb l’antic amo. I, pel moment, mal pagat. Però, Sardà Gar­riga diu ben clar que els qui no tre­ba­llin tin­dran pro­ble­mes.

Al ban hi podem lle­gir, també, “tra­vai­ller en bons ouv­ri­ers comme vos frères de France, pour élever vos fami­lles”. Jus­ta­ment, per con­so­li­dar les famílies, es pro­po­sarà a) lega­lit­zar els matri­mo­nis entre esclaus i escla­ves (ja fets, però, només de forma reli­gi­osa), b) no sepa­rar les cri­a­tu­res dels pares i mares quan fan set anys, ja que les famílies són peti­tes empre­ses –sovint- d’una gran eficiència.

D’ençà 1848, amb alts i bai­xos, la Reunió ha anat crei­xent. Ha esde­vin­gut un pol d’atracció. Una part de la neces­si­tat de mà d’obra l’han satis­fet amb immi­grants de l’Índia i Cei­lan. Els 110.000 habi­tants del 1848 han esde­vin­gut 860.000 el 2019. Amb un 25% d’ori­gen indi (i un 3% d’ori­gen xinès). Tot i que el 1919, després de la Pri­mera Guerra Mun­dial i de l’epidèmia de la grip, eren només 175.000.

Des del 1946, la Reunió és un depar­ta­ment francès a l’Índic. En part, gràcies a l’actu­ació política de Ramon Vergés (1882-1957), que, segons la Viquipèdia, forma part d’una família del Llen­gua­doc-Ros­selló.

Circ Raluy

Un circ històric català, el Circ Raluy, presenta, des de fa uns anys, un nou espectacle a l’illa de la Reunió. Els equilibris, els malabarismes, els moviments de pista, les argúcies del rossellonès Sardà Garriga, tan oblidats, ressorgeixen com a joc, com a festa, amb un toc decididament europeu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.