El comerç inicia un any d’incerteses
Malgrat l’optimisme que ha aportat la bona campanya de Nadal, el sector ha de fer front a qüestions estructurals
Les rebaixes d’hivern estan posant la cirereta a la bona campanya que ha viscut el comerç durant les festes de Nadal i Reis, alhora que tanca el balanç d’un any postpandèmia amb xifres que cada vegada s’acosten més a les dels anys precovid. L’últim indicador de Comertia, l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar del Retail, que agrupa 4.000 establiments comercials, indica que el 85% dels seus associats van tancar l’any passat amb un increment de la facturació, amb un creixement mitjà del 10,7% al desembre, en relació amb el mateix mes de l’any 2021.
La pandèmia, tot i fer abaixar la persiana a molts comerços, ha ofert un balanç global que també ha aportat signes positius al sector, segons les dades ofertes per dos estudis presentats per l’Observatori Eixos entre el novembre i el desembre de l’any passat. El primer d’aquests estudis, fet en col·laboració amb el Col·legi d’APIS, conclou que la pandèmia “ha revalorat els locals comercials en barris de la perifèria de Barcelona on tradicionalment no n’hi havia un gran nombre, com el Poblenou, Diagonal Mar o la Verneda”, explica David Nogué, CEO d’Eixos. L’estudi també indica que s’ha mantingut la rotació comercial a l’Eixample i als barris del voltant, així com que els preus a Ciutat Vella continuen sent elevats.
D’altra banda, l’informe sobre el mapa comercial de la província de Barcelona, encarregat per la Diputació i en què s’analitza per primera vegada l’oferta comercial dels 311 municipis que la componen, indica que la salut del sector és bona: “La majoria de comarques tenen una oferta comercial completa i, per tant, autosuficient.” Per fer l’informe s’han visitat 194.563 locals comercials.
Tot i això, tal com manifestava fa pocs dies Joan Carles Calbet, president de la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya (RetailCat), a Ràdio Comerç, “la situació d’increments de costos d’explotació provocats per la inflació està erosionant els comptes de resultats de les empreses, i és un tema que afecta tots els sectors de manera transversal”.
Neguit.
Àlex Goñi, president de PimeComerç, explica: “L’any passat va ser estrany, ja que va tenir el primer estiu lliure de restriccions per la covid i el sector va obtenir uns bons resultats. Això ens va fer pensar que el balanç anual acabaria bé, perquè les famílies tenien diners estalviats que no havien pogut gastar.”
Patien per un nou èxit del Black Friday i perquè pensaven que la venda en línia consolidaria el creixement accelerat que va tenir durant els mesos de pandèmia. “Però el Black Friday va ser, per a grans i petits, més fluix del que s’esperava, i les compres per internet es van moderar”, afirma Goñi. El pont de la Puríssima va començar a capgirar els ànims del sector i la campanya de Nadal i Reis va injectar finalment l’optimisme, als ànims i al calaix, que molts necessitaven.
Tanmateix, l’any que ara hem encetat presenta moltes incerteses. “Al costat de casa tenim una guerra que és mundial. Notem les conseqüències i anem amb una mica de por que la situació surti de mare. El preu del diner, de l’energia, dels aliments... tot repercutirà en les famílies i les empreses. El consum es pot veure afectat i també els llocs de treball. Les empreses es poden veure obligades a acomiadar pel fet d’haver d’alleugerir despeses, i perquè la covid les ha deixat justes de liquiditat”, diu Goñi.
Davant d’aquesta situació, el sector demana accions urgents i reals. “L’administració està prenent mesures poc eficients per revertir-la, s’hi hauria de posar amb més contundència, perquè és una situació insostenible al llarg del temps”, declarava Calbet a Ràdio Comerç. “Sobretot calen mesures fiscals, perquè són horitzontals i beneficien tothom. S’ha de donar resposta a l’aspecte laboral i a la falta de liquiditat de les empreses. La morositat pot créixer molt en els pròxims mesos i, si no es donen solucions, es poden produir molts tancaments”, assegura Goñi. Les dades ofertes pels estudis de l’Observatori Eixos donen pistes de com encarar el futur.
Innovant per al nou mercat
“Els infants tenen cada cop més pes en la decisió de compra, i són les famílies mil·lennials les que marquen unes pautes de consum, prioritzant les empreses que comparteixin els seus valors sobre sostenibilitat, igualtat social i justícia”, afirma Anna López, directora del Kid’s Cluster, format per més de vuitanta empreses referents del sector infantil i familiar. Per adaptar-se a aquest nou mercat, des del Kid’s Cluster es van impulsar, entre els anys 2021 i 2022, projectes d’innovació per un valor global d’1,7 milions d’euros, en els quals estan implicades nou de cada deu empreses associades. Ara batallen perquè els productes adreçats a la infància rebin la consideració de primera necessitat i es redueixi l’IVA que se’ls aplica.