Medi ambient

comissió europea

Brussel·les proposa elevar al 45% la reducció d’emissions de camions i autobusos el 2030 i arribar al 90% el 2040

La Comissió Europea planteja que tots els nous autobusos urbans siguin de zero emissions el 2030

La Comissió Euro­pea ha pro­po­sat aquest dimarts reduir les emis­si­ons dels vehi­cles de trans­port pesat, entre els quals hi ha cami­ons, auto­bu­sos urbans i de llarga distància, res­pon­sa­bles del 6% de les emis­si­ons amb efecte hiver­na­cle a la Unió Euro­pea.

La pro­posta de l’exe­cu­tiu euro­peu plan­teja una dis­mi­nució en tres fases res­pecte a les emis­si­ons del 1990 amb una reducció del 45% de les emis­si­ons el 2030, del 65% el 2035 i del 90% el 2040. El nou plan­te­ja­ment de Brus­sel·les eleva així els objec­tius de dis­mi­nució d’emis­si­ons fixats el 2019, que se situ­a­ven en el 15% el 2025 i en el 30% el 2030.

Segons la Comissió Euro­pea, amb aquests nous estàndards d’emis­si­ons per als vehi­cles de trans­port pesat dis­mi­nui­ran en uns 2.000 mili­ons els bar­rils de petroli impor­tat entre el 2031 i el 2050 en com­pa­ració amb el 2019.

A banda d’aquesta reducció de la demanda energètica, Brus­sel·les també apunta que la mesura ser­virà per millo­rar la qua­li­tat de l’aire, espe­ci­al­ment a les ciu­tats, i donarà suport a la indústria de la tec­no­lo­gia verda a la Unió Euro­pea.

Les dades de l’exe­cu­tiu euro­peu apun­ten que les emis­si­ons dels vehi­cles de trans­port pesat aug­men­ten cada any des del 2014, a excepció del 2020 per la Covid-19. Les emis­si­ons han aug­men­tat espe­ci­al­ment ràpida­ment en el sec­tor de les mer­ca­de­ries per un incre­ment de la demanda que es pre­veu que con­tinuï a l’alça en el futur.

Segons dades de la Comissió Euro­pea, les emis­si­ons del trans­port de mer­ca­de­ries van ser un 44% supe­ri­ors al sec­tor de l’avi­ació el 2019 i un 37% supe­ri­ors a les del trans­port marítim.

El Parlament Europeu aprova prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035

El Parlament Europeu ha donat aquest dimarts llum verda a prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. Amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions, el ple ha aprovat l’acord al qual s’havia arribat amb el Consell perquè a partir del 2035 només es puguin vendre vehicles de zero emissions.

La mesura forma part del paquet de la Unió Europea per reduir en un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030. Abans del 2035, la legislació, que encara ha de ser ratificada pel Consell, estableix dos objectius intermedis: reduir en un 55% en el cas de cotxes i en el 50% en el de furgonetes les emissions de CO2 el 2030.

La legislació preveu que els fabricants amb una producció reduïda –entre 1.000 i 10.000 automòbils nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves l’any– puguin beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els que declarin menys de 1.000 vehicles nous l’any continuaran estant exempts.

La Comissió Europea també haurà de presentar a tot estirar el 2025 una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO2 durant tot el cicle de vida dels cotxes i les furgonetes venudes a la Unió Europea. Brussel·les també publicarà cada dos anys a partir del 2025 un informe per avaluar els avenços per assolir que tots els vehicles que es venguin el 2035 sigui de zero emissions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.