Política
ORIOL GIRALT I GILI
CAP DE L’OPOSICIÓ A SANT ANDREU DE LLAVANERES (JUNTS)
“ERC governa a Llavaneres des de la inoperància i la manca de coneixement”
“Aquest és un projecte en què el govern va prometre 50 pisos aquest mandat i no n’ha fet ni un”
“Tres regidors van reconèixer que empreses pròpies o participades havien estat contractades per l’Ajuntament i també es van investigar les retribucions de l’alcalde”
No podíem entendre per què les propostes i els projectes eren contra la gent i no per la gent
Abans d’aplicar el porta a porta has de tenir el poble net i preparar la gent per al canvi que suposa
Advocat de professió, Oriol Giralt (Barcelona, 1967) va entrar en política fa 37 anys a la JNC i posteriorment a CDC. Es va estrenar com a cap de l’oposició amb Junts per Llavaneres. Especialista en dret esportiu, es va fer popular per encapçalar una moció de censura l’any 2008 contra la junta del FC Barcelona presidida per Joan Laporta.
Quina valoració en fa, el cap de l’oposició, dels quatre anys de mandat?
Bé, aquí a Llavaneres la veritat és que hem vist un mandat amb una majoria absoluta per part d’Esquerra que ha sigut molt decebedor. Ha estat un mandat on no hi ha hagut generositat, on no s’ha escoltat l’adversari i on l’oposició ha quedat molt tapada. Pel que fa al govern, ha aplicat polítiques molt erràtiques. La veritat és que el govern d’Esquerra tenia una oportunitat molt gran per desenvolupar el seu programa, cosa que no ha fet. El cert és que ha endegat propostes tot i haver molta oposició veïnal. Ha estat una constant del mandat i ens ha sorprès molt. Ens ha deixat molt parats perquè els hem repetit una vegada i una altra en els plens que no podíem entendre per què les propostes i els projectes eren contra la gent i no per la gent. Molt decebedor tot plegat, la veritat.
Concreti’m alguns dels projectes especialment polèmics.
Un va ser el del barri de l’Ametllareda, on els veïns van reaccionar amb una recollida de signatures en contra per demostrar la seva disconformitat. I és que el projecte eliminava alguns dels factors pels quals els veïns havien decidit viure-hi. El govern es va entestar a continuar amb la proposta. Em vaig reunir amb els veïns i després de molta pressió, tant d’ells com nostra com a grup municipal, vam aconseguir que es replantegés el projecte, però va ser ja a la part final, fins i tot un cop s’havia aprovat. Un altre cas important va ser al barri de Sant Pere, on el govern cobreix una pista poliesportiva que estava al descobert amb una teulada a deu metres d’altura que trenca totes les normes paisatgístiques i l’skyline dels veïns que hi viuen. La gent tampoc va entendre com és que es van fer uns vestidors al costat sense dutxes. Això va significar una inversió de 600.000 euros i la gran majoria de veïns en contra. Tot i que el govern va rebre centenars de signatures en contra, va tirar el projecte endavant. Finalment, a la zona del Balís ara es planteja un centre logístic, quan al municipi tenim altres llocs per poder-lo fer, on es planteja portar els cotxes abandonats, un espai per als ADF, les carrosses de Nadal… Els veïns de la zona tampoc estan d’acord que sigui el lloc adient, perquè paisatgísticament el projecte t’ho trenca tot.
A l’octubre es va engegar un nou sistema de recollida selectiva porta a porta.
El govern ha imposat un porta a porta que no preveia en el programa electoral i que és un sistema que no reuneix les condicions per poder-ho engegar. Nosaltres vam proposar que es fes de manera més calmada, perquè tenim un contracte que el govern ha volgut que fos confidencial i els veïns pràcticament no tenen accés a les condicions amb què s’ha fet, només els regidors. De fet, però, hi ha incompliments flagrants del contracte, reconeguts pel mateix govern, com ara temes relacionats amb l’entrega del material per poder fer el porta a porta o l’ús indegut de terrenys municipals amb contaminació inclosa i en què el govern no reacciona. Això té la gent molt perplexa. El porta a porta pot ser un bon sistema de recollida de les deixalles, però s’ha de fer bé. Abans d’aplicar-lo has de tenir el poble net i preparar la gent per al canvi que suposa. En resum, ara tenim un 35% de turisme de residus de veïns de Llavaneres que van a llençar la brossa a municipis del costat. Són dades del Centre de Residus del Maresme, no ens les inventem pas nosaltres. I aquest percentatge comença a augmentar, perquè en lloc d’educar en el nou sistema només s’han aplicat polítiques repressives i sancionadores. Hi ha moltes zones a Llavaneres, sobretot en aquelles on hi ha més densificació, on el porta a porta no està funcionant.
Antifrau ha intervingut en dos casos a l’Ajuntament.
El primer va ser reconegut pel mateix govern i és que tres regidors seus van reconèixer que empreses pròpies o participades havien estat contractades per l’Ajuntament mentre ells tenien capacitat de decisió estant en el govern. Això està expressament prohibit per llei, i alguns dels mateixos regidors van reconèixer haver dut a terme conductes èticament reprovables. Tot està gravat a YouTube i en alguns casos estem parlant d’un import important. A més, en aquest Ajuntament vam aprovar un codi d’ètica que malauradament no s’ha desenvolupat, suposo per por del mateix govern de no poder seguir treballant en aquesta línia. Aquest tema segueix a Antifrau i estem pendents de resolució i veurem si pot tenir una derivada penal. Cal especificar també que la denúncia a Antifrau la va fer un veí i Junts va advertir que podria passar. Ells en van fer cas omís i sempre diré que ha estat el pitjor error que he fet en aquest mandat, que ha estat avisar-los. Aquell avís ha estat l’excusa d’Esquerra per erosionar-me i dir que jo era al darrere de la denúncia presentada. El segon cas investigat per Antifrau afectava l’alcalde.
Les retribucions de l’alcalde, però, s’adaptaven a la normativa, segons la Generalitat.
Antifrau va obrir d’ofici una investigació sobre les retribucions de l’alcalde i va establir clarament que qualsevol persona que forma part d’un òrgan administratiu cobra exactament el mateix per assistència a aquell òrgan. L’alcalde, en el mandat anterior, s’havia adjudicat cobraments dinou vegades superiors als de les altres persones. Antifrau va establir que els diners que cobrava en concepte de dietes es podria entendre que eren un sou encobert. L’informe de la Comissió Jurídica Assessora, precisament, el va fer una persona que és de Junts i quan te’l llegeixes diu que no queda clar que, tot i haver un incompliment de la norma, no és un sou encobert. En qualsevol cas és un tema d’apreciació i crec que és bo que surtin a la llum perquè no quedin dubtes sobre si hi ha voluntat o no d’eludir la llei.
Una altra de les carpetes que hi ha sobre la taula és la d’habitatge de protecció oficial.
Aquest és un projecte en què ERC va prometre 50 pisos durant aquest mandat i no n’ha fet ni un. Ara només s’estan generant les bases perquè una constructora que té una fundació ho tiri endavant. Les constructores són molt intel·ligents i allà on no poden aixecar pisos de venda lliure creen una fundació que els permeti accedir a la construcció d’altres tipus d’habitatges. S’han preparat, doncs, les bases per poder fer 75 pisos socials, i ja ens han dit que la part que correspon al Balís es retardarà perquè no tenim ni l’avantprojecte fet. Crec que tenim un problema molt greu perquè els acords a què ha arribat aquest govern amb la constructora no els entenc. Els han donat tres drets de superfície de forma gratuïta per als propers 75 anys, els han condonat l’ICIO i de la mà del consistori arribaran fons Next Generation per a aquesta obra. Però quan un fa números s’adona que en pocs anys la constructora haurà amortitzat la inversió. És veritat que una fundació ha de revertir els ingressos en finalitats socials, però en una reunió ja ens van advertir que els beneficis servirien per construir pisos socials en un altre lloc, no a Llavaneres. Jo em pregunto com es va negociar això, perquè si jo fos l’alcalde hauria dit a la constructora que els exonerava de pagar el dret de superfície durant uns anys, però una part dels beneficis que s’obtinguessin de l’explotació de l’obra hauria de ser per al municipi i per a les polítiques socials locals. Tenen el titular de la construcció de 75 pisos socials, però la negociació ha estat pèssima. Està tot lligat i no es pot fer res i ara hem de ser nosaltres, com a Ajuntament, els que pidolem a la constructora a veure què ens pot donar. ERC governa a Llavaneres des de la inoperància, la manca de coneixement i la manca de rigorositat. De fet, l’alcalde va assumir que no tenien cap informe econòmic sobre l’operació i que el demanaria ara.
Quin ha de ser el creixement urbanístic de la població?
Vam demanar una modificació del POUM i el ple hi va votar en contra. És un govern que sovint no pensa en clau de poble i moltes vegades ho fa en clau d’altres interessos, dels quals ja avanço que no en tinc cap perquè no soc propietari de terrenys i no tinc familiars que en tinguin. El POUM el que ha de fer és una modificació amb sentit comú; hem de procurar ara ja afrontar el problema hídric, que és molt urgent. Som un dels municipis de Catalunya més contaminats pel que fa a les aigües subterrànies per culpa del tipus d’agricultura que s’hi practica i dels productes que s’hi fan servir. No podem ni podrem utilitzar les aigües subterrànies per al consum humà. Si, a més, hi afegim que no plou, hem de començar a pensar molt seriosament com ordenem el territori i de quina manera creixem, perquè si no ho fem d’aquí a vint anys tindrem problemes cronificats.
Obert als pactes?
Soc advocat i soc una persona molt fenícia. Extremadament fenícia i crec que si em fes l’arbre genealògic es podria demostrar el parentiu. No hi ha res que m’agradi més que pactar, que transaccionar i que arribar a acords. Crec que és meravellós, i no només en la política, sinó en tots els aspectes de la vida. La diferència respecte al que hi ha hagut fins ara és que nosaltres el que farem és governar, no manar, que és molt diferent. Ara hi ha un equip de govern que mana des de l’autoritat legal, però no des de l’autoritat moral.
En aquests anys s’han repetit els episodis de desmantellament de cultius de marihuana a cases del municipi. Hi ha un problema de seguretat?
No és un problema de seguretat. El que sí que és cert és que tenim un tipus d’habitatge d’alt standing, protegit de l’exterior i que es lloga sovint enganyant el propietari o la immobiliària. Som conscients de la problemàtica i, de fet, hi va haver una temporada llarga en què vèiem molta policia pel poble a la recerca d’aquestes plantacions en funció de la despesa energètica que feien.
La singularitat de Llavaneres passa per la promoció gastronòmica?
Crec que tenim productes molt reconeguts en la restauració, que també s’ha fet un nom i fora del municipi se’ns coneix per exemple pel pèsol garrofal. Sempre és bo promocionar el municipi i donar-se a conèixer. Tot i això, cal precisar. El mes vinent tenim la festa del pèsol, però és que en el dia d’avui tota la producció està venuda a tots els millors restaurants del Maresme, que és quan el venen més car. Per tant, depèn de quina promoció s’hauria de replantejar. Tot i això, i pel que m’arriba a mi, gastronòmicament Llavaneres ja és prou coneguda.
Què en pensa, de la municipalització de l’aigua?
A Llavaneres ja tenim una empresa pública que no funciona malament, però des de Junts vam fer diferents esmenes al reglament d’aigües i crec que van ser prou coherents perquè fins i tot ERC, que ens ho rebutja tot, va votar a favor d’incloure-les. El que crec que és vital –i hi hauríem d’entrar totes les administracions– és aturar el frau de l’aigua. Ens trobem cada cop més amb situacions en què se simula una fuita d’aigua per acabar omplint una piscina. I això hem d’acabar-ho d’arrel. La gent que té piscines ha de cuidar l’aigua a l’hivern i mantenir-la per a l’estiu. No podem, com a societat, llençar tanta aigua al mar.
Les retribucions de l’alcalde es faran servir com a arma electoral?
És un tema que hi és. Crec, però, que Esquerra, el govern d’Esquerra i en Nani Mora en particular, ho han fet tot tan malament que no serà necessari recórrer a aquest cas. Nosaltres el que volem explicar és el nostre equip i el nostre programa. Un equip ple de gent jove i superpreparada, amb perfils universitaris i que coneix tots els àmbits que afecten un ajuntament. Persones referents i molt qualificades. Un consistori com el de Llavaneres, que mou tants diners, cal que estigui en mans de gent capaç i que sàpiga de què està parlant. El que explicarem en campanya també és allò que no volem fer.
I què no vol fer Junts?
Mantenir en obres el poliesportiu que s’havia d’haver acabat el 2018; encara queden dues fases per acabar. Aquesta és una forma de governar que té desesperat el poble. Els infants que fan servir les instal·lacions s’han de dutxar en uns barracons sense aigua calenta. Estem enquistats en una manera de fer que sembla que sigui eterna. Es parla de fer moltes coses, mai es fa res i sempre estem igual. Un altre dels grans temes que segueixen sense moure’s és el del Labandària, amb un procés participatiu de fa dos mandats molt qüestionat i que a dia d’avui continua sent una escola abandonada i on deixen alguns espais per a entitats. És un municipi molt abandonat i hi hem de posar remei. Vas al poble del costat, a Sant Vicenç, i hi veus un pavelló espectacular, un centre cívic espectacular... Tenen de tot. Llavaneres no té res. La gent, quan en sent a parlar, pensa que som privilegiats, i és cert, per viure-hi s’hi està molt bé, però per viure-hi i quedar-te a casa. Si vols fer qualsevol cosa has de marxar a Mataró o a Sant Vicenç de Montalt. La gent demana altres tipus d’activitats.
Quina serà la primera acció que durà a terme en cas que aconsegueixi el govern?
Reunir-nos amb tots els veïns que han mostrat la seva preocupació i queixa per algun dels projectes que l’Ajuntament ha aprovat contra la seva voluntat. Mirarem en quin punt estem i en aquells casos en què es pugui, com reconduir-los o, segons com, revertir-los. En aquests moments tenim gent angoixada i que ho està passant malament.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.