Patrimoni

Quatre elements del patrimoni ferroviari català, declarats Bé Cultural d’Interès Nacional

Són un cotxe de viatgers i tres locomotores

Un cotxe de viat­gers i tres loco­mo­to­res que for­men part de la història del trans­port fer­ro­vi­ari de Cata­lu­nya han estat decla­rats Bé Cul­tu­ral d’Interès Naci­o­nal (BCIN) pel govern de la Gene­ra­li­tat. Es tracta d’un con­junt de vehi­cles que amb la seva tipo­lo­gia, cro­no­lo­gia i pro­cedència expli­quen la història fer­roviària urbana i rural del ter­ri­tori des de finals del segle XIX. La decla­ració com a BCIN s’inclou dins d’un pro­jecte con­junt per pro­te­gir els ele­ments més emblemàtics i sin­gu­lars del patri­moni fer­ro­vi­ari de Cata­lu­nya.

El Govern ha des­ta­cat que tant les loco­mo­to­res com el cotxe de viat­gers són de “gran trans­cendència històrica i tècnica per al patri­moni català perquè es con­ser­ven pocs ele­ments d’aquests tipus”. Altres trets que les fa sin­gu­lars són haver cir­cu­lat dins la via estreta del país, actu­al­ment des­a­pa­re­guda, o ser un vehi­cle repre­sen­ta­tiu, per les seves reduïdes dimen­si­ons i escas­ses pres­ta­ci­ons, a les línies rurals de finals del segle XIX i prin­ci­pis del XX.

El cotxe de viat­gers cata­lo­gat és el OG C-10, cons­truït l’any 1901 per l’empresa Cra­vens Ltd. del Regne Unit per la com­pa­nyia del fer­ro­car­ril Olot a Girona (OG). És un cotxe amb un dis­seny molt carac­terístic dels exem­plars britànics colo­ni­als de finals de segle XIX, dels quals només s’han con­ser­vat exem­plars al Regne Unit i a Cata­lu­nya.

El Grup Excur­si­o­nista i Espor­tiu Gironí (GEiEG) va adqui­rir tant el cotxe de viat­gers OG C-10 com la loco­mo­tora de vapor 031T PGB 7, i els va ubi­car a les seves ins­tal·laci­ons fins que l’any 2005 l’Ajun­ta­ment de For­nells va com­prar i res­tau­rar la loco­mo­tora de vapor i el cotxe de viat­gers, que va col·locar davant l’estació de la loca­li­tat, sobre un pedes­tal.

Les loco­mo­to­res cata­lo­ga­des són la 031T PGB 7, una de les poques que va fun­ci­o­nar als fer­ro­car­rils de via estreta del país. Cons­truïda a Munich l’any 1890, va ser la única que va cir­cu­lar per l’antic Tram­via del Baix Empordà (línia Girona a Palamós i a Banyo­les).

La segona va ser la dièsel Estado 20, cons­truïda per Meta­lur­gia San Mar­tin, i que va entrar en ser­vei l’any 1935, sent la única dièsel que va cir­cu­lar pels car­ri­lets de Cata­lu­nya. Des de l’inici de la guerra civil fins al 1938, va ser­vir a la línia Girona-Banyo­les. Després de patir un incendi, va ser apar­tada i recons­truïda el 1952 per seguir en actiu fins al 1956.

La ter­cera loco­mo­tora de vapor és la 220T FESA1, que per­tany a una sèrie de 12 loco­mo­to­res, cons­truïdes per la Huns­let Engine com­pany de Leeds d’Angla­terra per a la Com­pa­nyia de Tran­vias y Fer­ro­car­ri­les de Valen­cia (CTFV) entre 1890 i 1906. Es tracta d’una loco­mo­tora de vapor carac­terística dels fer­ro­car­rils de via estreta d’ori­gen britànic. És molt repre­sen­ta­tiva de les línies rurals de finals del segle XIX i pri­mera mei­tat de segle XX. Però el pas dels anys i les dife­rents ava­ries en van fer des­a­parèixer algu­nes, fins que l’any 1968 l’Ajun­ta­ment de Tor­tosa en va pre­ser­var una que va col·locar com a monu­ment al parc muni­ci­pal Teo­dor González.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.