La IA en la presa de decisions: una solució o un risc?
Tot i que la IA pot ajudar als executius a prendre decisions informades, encara no pot substituir aquesta dimensió humana de les organitzacions. Els líders empresarials han de prendre decisions en àrees que no són fàcils de quantificar o mesurar objectivament. Per exemple, han de liderar i motivar a l’equip, establir la visió i l’estratègia de l’empresa, prendre decisions ètiques i responsables en situacions difícils, gestionar el risc i la incertesa en un entorn empresarial canviant, etc.
Un informe recent elaborat per Oracle revela que el 84% dels líders empresarials a Espanya ha patit estrès en la presa de decisions i en lamenta alguna del darrer any. A més, posa de manifest que el 70% es bloqueja a l’hora de decidir degut al gran volum de dades disponibles i la seva manca de confiança en elles. En aquest context, el 45% dels responsables empresarials espanyols preferiria que la Intel·ligència Artificial (IA) prengués les decisions per ells.
Déu n’hi do!!! La IA ens proposa un futur ben borrós. D’una banda, pot ser una eina útil per als líders empresarials, en la mesura que el 99% dels empresaris desitja recolzar-se en les dades per decidir millor, reduir riscos i decidir més ràpid. La IA permet processar grans volums d’informació a un ritme vertiginós i més eficient que els humans, amb objectivitat i precisió.
En la meva opinió, certament això podria ser ben bé així en el que anomenem responsabilitats de gestió, on resulta clau disposar de la màxima informació possible, de qualitat i ben interpretada.
Així i tot, la dependència de la IA també comporta riscos. En primer lloc, la IA no és infal·lible i pot cometre errors. Si es confia la decisió cegament a la IA, es corre el risc de prendre decisions equivocades basades en dades incorrectes o malinterpretades.
En segon lloc, la IA podria perpetuar els biaixos i els prejudicis dels humans que l’han programada. La IA necessita ser entrenada, ensenyada i programada. Si les dades utilitzades per entrenar-la són esbiaixades o reflecteixen prejudicis, la IA podria no ja perpetuar-les, sinó amplificar-les.
Finalment, la dependència de la IA podria erosionar la confiança i la capacitat dels responsables empresarials per prendre decisions oportunes i assumir riscos calculats. És a dir, podria reduir la capacitat dels líders per decidir per ells mateixos i confiar en el seu propi judici i experiència. I si a un líder li escapcem el criteri propi, tenim algú ocupant una posició de responsabilitat que no li correspon.
Dit això, massa sovint utilitzem de forma intercanviable liderar i gestionar, quan si bé son complementaris, contemplen accions ben diferents. Liderar va de dirigir persones cap a un objectiu col·lectiu, que les emocioni i el sentin propi i que, per tant, sigui capaç de conduir voluntats.
Tot i que la IA pot ajudar als executius a prendre decisions informades, la IA encara no pot substituir aquesta dimensió humana de les organitzacions. Els líders empresarials han de prendre decisions en àrees que no són fàcils de quantificar o mesurar objectivament. Per exemple, han de liderar i motivar a l’equip, establir la visió i l’estratègia de l’empresa, prendre decisions ètiques i responsables en situacions difícils, gestionar el risc i la incertesa en un entorn empresarial canviant, etc.
A més, els líders han de ser conscients de l’impacte de les seves decisions a les parts interessades, com els empleats, els clients, els accionistes i la comunitat en general. La IA pot proporcionar informació i dades per ajudar a prendre decisions, però no pot reemplaçar completament l’experiència, el judici i la intuïció humana que són necessaris per liderar una empresa de manera efectiva.
Amb tot plegat, és una evidència que les decisions dels executius s’enriquiran, cada vegada més, amb l’ajuda de la IA, per això és important queUn negoci que no és fum se centrin a les àrees on aquesta pot tenir un impacte més gran, com ara la planificació (la IA pot predir tendències i patrons de comportament amb molta precisió), la personalització (el client mana i gràcies a la IA podem millorar-li l’experiència, satisfacció i retenció) o la innovació (la IA pot ajudar els executius a identificar noves oportunitats i solucions innovadores de forma que podria no haver estat possible altrament).
Mentre que la gestió mira al futur través del passat, espai on la Intel·ligència Artificial serà la gran dominadora de les dades, el lideratge mira al futur a través del futur. La gestió contempla un únic futur, el lideratge contempla múltiples futurs incerts.
A fi de comptes, el lideratge és un procés complex que requereix un equilibri d’aptituds i ’actituds, a cavall de les dades objectives i la intuïció i l’experiència humana. En aquest context, la IA pot ser una eina útil de gestió, però s’ha d’utilitzar amb precaució. Sense deixar de banda les persones, els líders empresarials han de ser conscients dels riscos i les limitacions de la IA i utilitzar-la com una eina complementària en lloc d’una solució única.