El cuquet per emprendre
200 eurosés el capital inicial amb què va néixer Faranight, la miniempresa creada per cinc estudiants de primer de batxillerat
Segons una enquesta duta a terme per la firma de treball temporal Adecco, titulada Què vols ser de gran?, els nens catalans somien ser futbolistes (el 33,3% dels enquestats), policies (8,7%), científics i informàtics (4,3% cada un). Les nenes volen ser professores (21,3%), veterinàries (10%) o actrius (7,5%). Ni rastre d’emprenedors. I quan se’ls pregunta als joves, tampoc ho veuen com una opció de futur. De fet, un informe de la plataforma Remitly sobre la feina preferida del jovent a tots els països en funció de les recerques a Google entre octubre del 2021 i octubre del 2022, mostrava que a l’Estat espanyol el que més interessa és ser influencer.
“Tot i la dimensió i visibilitat que ha anat agafant l’univers de les start-ups a Catalunya, no he notat un increment de l’interès per ser emprenedors respecte a fa una dècada”, explica Olga Padilla, professora d’Economia i Empresa i de l’optativa d’emprenedoria a CiC Batxillerats, de la Fundació CiC, que fa tres anys va tornar a fer classes d’aquesta matèria després d’una dècada al marge. Ara bé, diu Padilla, “sí que és cert que quan dins l’assignatura els fem crear una miniempresa, aleshores sí que se’ls desperta el cuquet per l’emprenedoria”. Així doncs, un cop es posa en pràctica l’aprenentatge teòric sobre com crear una empresa, ser empresaris ja es considera una altra opció de futur per als estudiants de batxillerat.
Des de fa tres cursos, aquesta escola va decidir presentar-se al concurs de miniempreses de la Fundació Junior Achievement, que aspira a fer que l’estudiantat visqui el que és la presa de decisions empresarials en primera persona. El concurs obliga a pensar en un producte o servei que abordi problemes socials i que resolgui una necessitat i que amés a més sigui viable.
L’equip format per Aleix Castro, Àlex Molina, Carlota Chalé, Marc Ochoa i Clàudia Mourinho, amb la seva miniempresa Faranight, va ser seleccionat el primer de Catalunya en el concurs de la Fundació Junior Achievement de l’edició passada, i després d’arribar a la final estatal va ser seleccionat com la iniciativa més innovadora. “Al principi no ho vam agafar gaire seriosament, però l’experiència ha estat molt enriquidora i ens ha fet entendre a tot l’equip la importància de la gestió i l’organització en la creació d’una empresa, i sobretot les ganes de seguir endavant en aquesta iniciativa quan els estudis ens ho permetin”, explicava l’Aleix entre classe i classe. El seu grup ha desenvolupat una capsa per poder carregar el mòbil sense que emeti radiacions. Per fer realitat el producte, van emetre accions de la firma valorades en un total de 200 euros a familiars i amics, que ja han pogut retornar gràcies als ingressos per la venda de les capses.