Política

Cimera virtual del G20

Els líders de les principals economies mundials aposten per la solució dels dos Estats israelià i Palestí

El grup celebra l’última reunió sota la presidència de torn de l’Índia

La cita ha tingut l’absència destacada dels presidents d’Estats Units i la Xina i la presència de Vladímir Putin, que no havia assistit a les últimes trobades

La guerra entre Israel i Hamàs a Gaza ha pro­ta­go­nit­zat la cimera vir­tual del G20 cele­brada aquest dime­cres. Els líders de les eco­no­mies més grans del món han apos­tat per la solució dels dos Estats per resol­dre el con­flicte ara­bois­ra­elià.

El pri­mer minis­tre indi, Naren­dra Modi, que ostenta la pre­sidència de torn del G20, ha expli­cat en la clo­enda de la tro­bada que després d’escol­tar tot­hom ha cons­ta­tat que hi ha con­sens al grup en “la neces­si­tat de resol­dre el pro­blema entre Israel i Pales­tina per mitjà d’una solució de dos Estats”.

Els països desen­vo­lu­pats i emer­gents han con­dem­nat el ter­ro­risme i la mort de civils durant el con­flicte i han apel·lat al “diàleg i la diplomàcia com l’única via per resol­dre els con­flic­tes inter­na­ci­o­nals”. També han acor­dat l’envi­a­ment “ràpid i eficaç” d’ajuda huma­nitària a la Franja de Gaza apro­fi­tant l’opor­tu­ni­tat oberta per l’acord d’una treva tem­po­ral, que els mem­bres del G20 han aco­llit “amb satis­facció”.

La reunió. l’última con­vo­cada per l’Índia abans que el Bra­sil agafi el relleu de la pre­sidència de torn, s’ha cele­brat a porta tan­cada, excepte a l’ober­tura i la clau­sura. Hi han par­ti­ci­pat repre­sen­tants de més de 35 Estats, inclòs el pre­si­dent de Rússia, Vladímir Putin, i d’orga­nis­mes inter­na­ci­o­nals com les Naci­ons uni­des, la Unió Euro­pea o la Unió Afri­cana.

La cita vir­tual ha tin­gut la nota­ble absència del pre­si­dent dels Estats Units, Joe Biden, i del seu homòleg xinès, Xi Jin­ping. Sí que hi ha anat el pri­mer minis­tre de la Xina, Li Quiang, que ja va repre­sen­tar Pequín a la cimera pre­sen­cial del pas­sat setem­bre a Nova Delhi.

L’absència de Xi a l’ante­rior reunió ja va ser inter­pre­tada com un avís que Pequín se’n dis­tan­ci­ava perquè tenia poca capa­ci­tat d’influència al grup. A més, diver­sos països del bloc tenen con­flic­tes amb la Xina, començant per l’Índia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.