Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

El canvi legislatiu deixa la B-40 pendent només del conveni entre governs

L’executiu espanyol publica la modificació perquè la Generalitat planifiqui i executi l’obra entre Terrassa, Sabadell i Castellar, tot i que el vistiplau definitiu el donarà el Ministeri

El govern espa­nyol ha apro­vat per decret la modi­fi­cació legal que per­metrà a la Gene­ra­li­tat encar­re­gar-se de les obres de la B-40 en for­mat de Ronda al Nord entre Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar. El But­lletí Ofi­cial de l’Estat (BOE) publica aquest dijous que el govern podrà “lici­tar, con­trac­tar, efec­tuar el segui­ment i super­vi­sar” les obres de la Ronda Nord, l’aspecte que enca­llava que es fes efec­tiu la firma del con­veni després de donar el vis­ti­plau al pro­to­col d’inten­ci­ons que van fir­mar els dos governs el juliol pas­sat.

Aquest era un dels aspec­tes que el PSC recla­mava a ERC que complís dels comp­tes d’enguany –con­jun­ta­ment amb apro­var el Pa Direc­tor Urbanístic  defi­ni­tiu per al Hard Rock del Con­sorci Recre­a­tiu Turístic de Vila-seca i Salou i la cre­ació d’una comissió tècnica que per­meti abor­dar el nou model aero­por­tu­ari– per començar a nego­ciar qual­se­vol suport als pres­su­pos­tos de la Gene­ra­li­tat del 2024.

Ara sem­bla que s’ha solu­ci­o­nat “el blo­queig que havien gene­rat ells matei­xos”, asse­gu­ren des del depar­ta­ment de Ter­ri­tori, però ja avi­sen que el con­veni tam­poc es con­cre­tarà ara mateix ni abans d’aca­bar l’any, ja que els han d’enviar una pro­posta, ha de pas­sar pel Con­sell de Minis­tres i també hi ha de donar el vis­ti­plau el Con­sell Exe­cu­tiu de la Gene­ra­li­tat. Des del depar­ta­ment recor­den que qui blo­que­java el con­veni eren els advo­cats de l’Estat  perquè no veien amb bons ulls fer una modi­fi­cació de la llei de Car­re­te­res.

El canvi legis­la­tiu apro­vat és, segons publica el BOE, per “agi­lit­zar la lici­tació i exe­cució de deter­mi­na­des infra­es­truc­tu­res viàries a Cata­lu­nya”, i no només fa referència a les obres per “donar con­tinuïtat al cor­re­dor de la B-40 ja cons­truït a Ter­rassa i que con­fi­gu­rin la Ronda Nord dels sis­te­mes urbans de Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar del Vallès”-, sinó també a les obres per al car­ril bus a l’entrada de Bar­ce­lona per la B-23 i les obres de millora dels ele­ments fun­ci­o­nals exis­tents en aquesta mateixa via entre Bar­ce­lona i Sant Feliu de Llo­bre­gat.

El govern espa­nyol ha fet els can­vis legals perquè el Govern pugui “lici­tar, con­trac­tar, fer el segui­ment i super­vi­sar tant les obres com les assistències tècni­ques que hi esti­guin vin­cu­la­des” i “lici­tar i con­trac­tar els estu­dis i pro­jec­tes que siguin pre­ci­sos per a la poste­rior exe­cució de les obres”. El govern també es podrà ocu­par de “fer les expro­pi­a­ci­ons necessàries per exe­cu­tar les obres”. En tot cas, però, serà el govern espa­nyol el que haurà d’apro­var aquests estu­dis i pro­jec­tes.

Pel que fa al paga­ment de diners, el BOE con­tem­pla que els con­ve­nis puguin pre­veure “el desem­bor­sa­ment anti­ci­pat de les apor­ta­ci­ons a la Gene­ra­li­tat ns als límits deter­mi­nats per les nor­mes d’apli­cació, sense que sigui neces­sari pres­tar la garan­tia que legal­ment seria exi­gi­ble”.

Volen cele­ri­tat

Els ajun­ta­ments de les dues coca­pi­tals del Vallès Occi­den­tal han reac­ci­o­nat posi­ti­va­ment a l’anunci, però han dema­nat cele­ri­tat en par­lar ed traçat i calen­da­ris. “Que no tri­guem 30 anys, perquè ja anem tard”, ha etzi­bat l’alcalde de Ter­rassa, Jordi Ballart. En aquest sen­tit, explica que ja hi ha un històric d’anys de nego­ci­a­ci­ons i con­ver­ses i diu que ara toca des­en­ca­llar defi­ni­ti­va­ment el pro­jecte “sigui la gestió de qui sigui”. Tant des de Ter­rassa com des de Saba­dell recla­ment que la futura Ronda Nord tin­gui “el mínim impacte ambi­en­tal” , afirma Ballart, men­tre que l’alcal­dessa de Saba­dell, Marta Farrés, ha recor­dat que “des del pri­mer moment, al ter­ri­tori hi ha con­sens”. “Hi ha acord entre Cas­te­llar del Vallès, Ter­rassa, Saba­dell i l’Arc Metro­po­lità per tirar enda­vant aquesta infra­es­truc­tura”. El con­sis­tori tre­ba­lla en un traçat “abso­lu­ta­ment res­pectuós amb l’entorn i amb totes les garan­ties ambi­en­tals”, con­clou Farrés.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.