Ciència

espai

La missió Peregrine abandona l’intent d’arribar a la Lluna en quedar-se sense combustible

Tot i que els enginyers han pogut reorientar els panells solars, la nau ha arribat a un nivell crític de combustible que només garanteix 40 hores més d’orientació controlada

El retorn esta­tu­ni­denc a la Lluna en més de 50 anys està en sus­pens després dels pro­ble­mes del mòdul Pere­grini que pel que sem­bla li impe­dirà arri­bar a la superfície lunar amb expe­ri­ments de la NASA, Mèxic i res­tes huma­nes, i que pre­vi­si­ble­ment el dei­xarà donant vol­tes sense con­trol en l’espai en els pròxims dies.

L’empresa cal­cula que a la nau, que mesura 1,9 metres d’alt i 2,5 metres d’ample, li que­den menys de dos dies de pro­pul­sor abans que s’esgo­tin les reser­ves i la nau espa­cial comenci a donar vol­tes.

A bord de la Missió Pere­grini U, que anava a ser el pri­mer ater­ratge robòtic comer­cial esta­tu­ni­denca a la Lluna, hi ha una vin­tena de càrre­gues de cli­ents que inclo­uen la NASA, amb cinc d’elles per a estu­diar la superfície, l’atmos­fera i l’entorn de radi­ació de la Lluna.

Igual­ment, hi ha cinc ròvers autònoms en mini­a­tura per a la que seria la pri­mera missió a la Lluna de Mèxic, i un altre petit vehi­cle explo­ra­dor dis­se­nyat per estu­di­ants de la Uni­ver­si­tat Car­ne­gie Mellon, entre mol­tes altres càrre­gues pri­va­des, entre elles una d’una com­pa­nyia fúnebre espa­cial.

No obs­tant això, el Pere­grini va tenir pro­ble­mes gai­rebé tan aviat com es va sepa­rar del seu coet de llançament, el nou Vul­can Cen­taur, el qual va tenir un reei­xit enlai­ra­ment.

L’equip d’Astro­bo­tic, així i tot, con­ti­nua tre­ba­llant per a tro­bar mane­res d’esten­dre la vida ope­ra­tiva de Pere­grine, ha asse­nya­lat la com­pa­nyia.

Per a man­te­nir la direcció cor­recta en vol, els pro­pul­sors de Pere­grine ara han de tre­ba­llar hores extres, con­su­mint encara més del sub­mi­nis­tra­ment de com­bus­ti­ble cada vegada menor.

Fins i tot abans de l’anunci del dimarts d’Astro­bo­tic, havia que­dat clar que un ater­ratge en la superfície lunar era gai­rebé impos­si­ble.

La pròxima missió del pro­grama es pre­veu per a febrer, moment en què Intui­tive Mac­hi­nes, amb seu a Hous­ton, llanci el seu mòdul d’ater­ratge Nova-C sobre un coet Spa­ceX Fal­con 9.

Actu­al­ment, el mòdul Pere­grine, que va par­tir aquest dilluns en direcció a la Lluna després de més de cin­quanta anys de l’últim allu­natge dels EUA, tan sols té 40 hores de com­bus­ti­ble i això no li per­metrà arri­bar al seu destí pla­ne­jat per al 23 de febrer, segons ha infor­mat la com­pa­nyia Astro­bo­tic.

Encara que els engi­nyers havien acon­se­guit reo­ri­en­tar els panells del mòdul cap al Sol per al seu proveïment energètic i havien reco­brat la comu­ni­cació amb la nau, van evi­den­ciar una “una pèrdua crítica de com­bus­ti­ble”, va asse­nya­lar Astro­bo­tic en una actu­a­lit­zació sobre la missió.

Davant el nou pano­rama, Astro­bo­tic comu­ni­cat que ara l’objec­tiu és acos­tar al mòdul Pere­grine “el més pos­si­ble” a la Lluna abans que perdi potència.

El mòdul tenia per davant un viatge de 46 dies per a arri­bar a la superfície lunar i con­ver­tir-se en la pri­mera nau esta­tu­ni­denca en allu­nar des de 1972.

La NASA va asse­gu­rar aquest dilluns que, tot i el “revés” del mòdul lunar té “més eines per a explo­rar l’espai”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.