Serveis

Unió Europea

El TJUE resol que no es pot reclamar per un vol amb retard si no es va a l’embarcament

El Tri­bu­nal de Justícia de la Unió Euro­pea (TJUE) ha deter­mi­nat que els pas­sat­gers d’un vol amb gran retard no tenen dret a la com­pen­sació pre­vista per aquests casos si no han inten­tat embar­car-hi o han aga­fat un altre vol alter­na­tiu per arri­bar a temps.

Els magis­trats de la cort de Luxem­burg han resolt així a una pre­gunta pre­ju­di­cial del Tri­bu­nal Suprem Fede­ral d’Ale­ma­nya sobre les deman­des que havien pre­sen­tat dues per­so­nes afec­ta­des pel retard anun­ciat en un vol de la com­pa­nyia aèria austríaca Lau­da­mo­tion, filial de Rya­nair. En ser infor­mats que l’avió, que sor­tia de Düssel­dorf, arri­ba­ria a Mallorca amb més de tres de retard, dos pas­sat­gers van deci­dir no aga­far l’avió. Un d’ells ni tan sols va anar a l’aero­port i l’altre va optar per com­prar un bit­llet per a una con­nexió alter­na­tiva, que li va per­me­tre arri­bar a la des­ti­nació amb un retard infe­rior al del vol ini­cial.

Els dos cli­ents van recla­mar a l’aerolínia la com­pen­sació de 250 euros a la que tenen dret tots els usu­a­ris afec­tats per can­cel·laci­ons o retards supe­ri­ors a les tres hores. Però els magis­trats de Luxem­burg han sen­ten­ciat que no tenen dret aquesta indem­nit­zació perquè no van patir el per­ju­dici d’una “pèrdua de temps irre­ver­si­ble, igual o supe­rior a tres hores”, mal­grat que el vol de Lau­da­mo­tion va arri­bar efec­ti­va­ment amb un retard supe­rior (tres hores i trenta-dos minuts). Segons el tri­bu­nal, “un pas­sat­ger que no s’ha des­plaçat a l’aero­port, en prin­cipi no ha patit aquesta pèrdua de temps”. Tam­poc ha patit “una pèrdua de temps que doni dret a la com­pen­sació a preu fet” si l’usu­ari ha renun­ciat “voluntària­ment” a una reserva con­fir­mada per embar­car “per ini­ci­a­tiva pròpia” en un vol alter­na­tiu que li per­met “arri­bar a la seva des­ti­nació final amb menys de tres hores de retard res­pecte de l’hora d’arri­bada ini­ci­al­ment pre­vista”.

L’òrgan judi­cial recorda que la fina­li­tat del regla­ment és com­pen­sar les “molèsties greus” que patei­xen els pas­sat­gers afec­tats per la can­cel·lació d’un vol o un gran retard.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.