Infraestructures

transport

Sis mesos per impulsar l’operadora catalana de Rodalies

Gene­ra­li­tat i Estat es donen sis mesos per tal de tenir una pro­posta d’esta­tuts i òrgans de govern de la nova ope­ra­dora fer­roviària cata­lana que subs­ti­tuirà Renfe en el ser­vei de Roda­lies, així com els tràmits que seran neces­sa­ris per cons­ti­tuir-la. La con­se­llera de Ter­ri­tori, Ester Cape­lla, i el minis­tre de Trans­ports, Óscar Puente, han cons­tituït aquest matí a la seu bar­ce­lo­nina del depar­ta­ment la comissió política pre­si­dida per ells dos que super­vi­sarà tot el procés de traspàs. Minis­tre i con­se­llera han acor­dat la cre­ació de sis grups de tre­ball que s’encar­re­ga­ran específica­ment de la cre­ació de l’ope­ra­dora Roda­lies de Cata­lu­nya, els ser­veis fer­ro­vi­a­ris, el pla de Roda­lies, el traspàs d’infra­es­truc­tu­res, els assump­tes econòmics i els assump­tes jurídics i admi­nis­tra­tius. Les sis comis­si­ons es cons­ti­tui­ran aquest pri­mer tri­mes­tre que fina­litza al març i cadas­cuna ela­bo­rarà el seu propi calen­dari per avançar en la part del traspàs que els cor­res­pon –la con­se­llera Cape­lla ha afir­mat que “tant de bo” la comissió política amb el minis­tre només hagi de reu­nir-se per “vali­dar“ els acords a què arri­ben les comis­si­ons bila­te­rals de tre­ball.

Els esta­tuts, òrgans de govern i tra­mi­tació reque­rida per crear la nova ope­ra­dora Roda­lies de Cata­lu­nya hau­ran d’estar defi­nits en sis mesos a par­tir de la cons­ti­tució de la comissió que s’encar­re­garà de l’ope­ra­dora. Aquest any també s’acor­darà el meca­nisme perquè l’Estat pagui a la Gene­ra­li­tat els diners cor­res­po­nents al dèficit d’explo­tació de Renfe a Roda­lies en l’anu­a­li­tat 2023. En ter­cer lloc, abans d’aca­bar l’any, està llest l’estudi de les infra­es­truc­tu­res fer­roviàries que s’han de tras­pas­sar: vies i catenàries de l’R1 del Maresme seran la pri­o­ri­tat però també s’inclo­uen les línies R3 d’El Papiol a Vic i Puig­cerdà i l’R2 de Bar­ce­lona a Sant Vicenç de Cal­ders tal com con­tem­pla l’acord d’inves­ti­dura de Pedro Sánchez entre ERC i PSOE. L’estudi també inclourà els nous trams de vies que es podrien tras­pas­sar a la Gene­ra­li­tat en el futur i durant el 2025 es pre­sen­tarà un calen­dari de traspàs d’aquests nous trams.

“Això camina” ha expres­sat amb satis­facció la con­se­llera de Ter­ri­tori perquè, diu , es com­pleix l’acord polític de “traspàs inte­gral”. Cape­lla deixa clar que l’exe­cu­tiu català vol “gover­nar les Roda­lies que tran­si­ten pel país” i “exer­cir totes les com­petències mal­grat sabem que com­porta gran res­pon­sa­bi­li­tat i que no tot va com un rellotge suís”.

El minis­tre asse­gura que “no som aquí per reme­nar la per­diu” i que el traspàs es farà efec­tiu “el més ràpid i eficaç pos­si­ble”. Davant la com­ple­xi­tat econòmica, labo­ral, humana, tècnica i jurídica de tras­pas­sar a la Gene­ra­li­tat trens, per­so­nal i part de les vies avui esta­tals Cape­lla no dubta a reconèixer que “hi ha coses que es poden enca­llar” però con­clou que “els acords s’hono­ren i es com­plei­xen”. Per la seva part, Puente ha asse­gu­rat que l’impuls del traspàs va “rao­na­ble­ment ràpid” per la pre­dis­po­sició i la con­fiança mútua d’ambdós governs i agra­eix a la Gene­ra­li­tat la “dis­po­sició a lli­mar” aquells aspec­tes més pun­xe­guts del traspàs, que és fruit d’un acord polític però implica, per exem­ple, la des­a­pa­rició de Renfe als ser­veis de roda­lies i regi­o­nals cata­lans i el traspàs dels tre­ba­lla­dors a la Gene­ra­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.