Gelats, cereals i xocolata que beneficien la microbiota
L’empresa de nova creació Being Foods desenvolupa productes alimentaris amb probiòtic, prebiòtic i proteïna afegits
Un equip de cinc persones aspira a ser, des de Girona, la punta de llança d’un tipus d’alimentació funcional que triomfa als EUA
La companyia externalitza la seva producció a terceres empreses de Catalunya
Being Foods és una empresa de nova creació nascuda a Girona que vol popularitzar l’alimentació funcional, és a dir la que incorpora components biològicament actius que aporten altres beneficis per a la salut. La companyia, amb el soci tecnològic AB Biotics, ha desenvolupat una línia de productes alimentaris als quals han afegit probiòtics, prebiòtics i proteïna que ajuden a protegir l’aparell digestiu o que actuen com nutrients per a la microbiota intestinal, és a dir el conjunt de microorganismes de l’intestí que condiciona el sistema immunològic de les persones.
Being Foods comercialitza, des de fa dos anys, cinc tipus de gelats amb aquests afegits, a grans centres de distribució de l’Estat espanyol i Bèlgica, i en poques setmanes portarà al mercat fins a un total de 21 aliments (diferents tipus de xocolata, de cereals, de formatges d’untar o de iogurts).
Des de la covid, la preocupació per l’alimentació saludable no ha fet més que augmentar i Being Foods va voler pujar a la nova onada de menjar funcional que dona resposta a aquesta preocupació. “El valor que aportem és que els nostres productes tenen un extra més de components biològics dels que ja tindrien de manera natural i així ens hem convertit en la punta de llança d’un nou tipus d’alimentació que és tendència a d’altres mercats com els EUA”, explica Fernando Calpe, director general i soci de Being Foods.
Sota la marca comercial Proasis, la companyia té el repte d’obrir camí d’una tipologia de producte encara poc conegut i a més trencar l’associació que quan un aliment és saludable d’entrada no té bon gust. I tot plegat amb la dificultat afegida de fer-se un lloc en un mercat en què ha de competir amb gegants que tenen pressupostos ingents en màrqueting. El cas és que a Proasis li toca a més fer molta tasca pedagògica perquè el consumidor no només conegui la marca, sinó quina és la seva proposta de valor. “Estem anant a competir a totes les categories amb grans marques multinacionals i tot plegat té un cert punt de complexitat. No només pels elevats pressupostos que es mouen sinó també perquè tenen grans equips que quan nosaltres agafem posició miraran de desactivar-nos del mercat”, creu Calpe.
La primera acció de la nova companyia va ser, doncs, demostrar que els seus afegits eren reals i amb AB Biotics van fer els estudis clínics necessaris per aconseguir l’autorització oficial. Per a aquesta primera etapa, l’empresa va buscar inversió entre amics i familiars, el que es coneix com les 3F en el món de l’emprenedoria, és a dir l’aportació econòmica de family, friends and fools (les efes de família, amics i bojos en la seva traducció de l’anglès). I ja l’any passat van aixecar 1 milió d’euros en la seva primera ronda d’inversió, que dedicaran al llançament de les noves categories de productes.
Being Foods el va arrancar Marc Castro l’any 2021, qui venia d’una gran empresa del sector de l’alimentació i poc després s’hi va incorporar com a soci Fernando Calpe, qui acumulava anys d’experiència en l’àmbit comercial i estratègic també del sector alimentari.
Actualment són un equip de cinc persones i els plans de la companyia són arribar a ser-ne vuit com a molt. Calpe explica que aposten per un model d’empresa que sigui de dimensió molt reduïda, àgil i eficient que es dediqui a idear els productes i després externalitzar tota la cadena de valor a empreses properes. Així que contracten des del desenvolupament tècnic del producte, la producció i també la promoció comercial del seu portafolis d’aliments. “El nostre model de treball està basat en projectes puntuals a través de professionals independents i d’empreses industrials, als quals exigim uns alts estàndards de qualitat però alhora el compromís de continuïtat i de millora”, descriu Calpe.
Ara com ara, la producció la tenen localitzada a empreses d’alimentació de dimensió més aviat reduïda ubicades a Catalunya. “Són companyies que treballen en un entorn més reduït però que estan invertint per ampliar capacitat per donar resposta al volum que nosaltres preveiem assolir”, explica el director general de Being Foods.
Internacionalització
L’empesa de nova creació té planejat obrir-se a tres nous mercats europeus aquest any i exportar més enllà del Vell Continent l’any vinent. “Tenim negociacions bastant avançades amb empreses de Hong Kong, Singapur i també a l’Orient Mitjà però per poder fer el desplegament internacional necessitem molta més inversió en màrqueting els propers anys”, explica Fernando Calpe.