Opinió

Informació especial

Complement de paternitat

El Tribunal Suprem en la sentència de 21 de febrer del 2024 s’hi ha pronunciat estimant que el complement de maternitat en la prestació als homes no prescriu

Molts dels lec­tors han sen­tit par­lar del fet que els homes poden rebre el com­ple­ment de pater­ni­tat. Això implica, a grans trets, que els homes amb dos o més fills, als quals se’ls ha con­ce­dit una pensió de jubi­lació (ja sigui ordinària o anti­ci­pada invo­luntària), d’inca­pa­ci­tat o de viduïtat durant el període comprès entre l’1 de gener del 2016 i el 3 de febrer del 2021, tenen dret a per­ce­bre un com­ple­ment de pensió en funció del nom­bre de fills (un 5% per a dos, un 10% per a tres i un 15% per a qua­tre o més fills de la pres­tació que per­ce­bin).

De fet, segons la juris­prudència rei­te­rada del Tri­bu­nal Suprem (TS), fins i tot es pot recla­mar el com­ple­ment des de l’inici del reco­nei­xe­ment de la pres­tació.

Aquest dret a rebre el com­ple­ment de mater­ni­tat té el seu ori­gen en una recla­mació que vam inter­po­sar des del nos­tre des­patx, la qual va cul­mi­nar amb la sentència del Tri­bu­nal de Justícia de la Unió Euro­pea (TJUE) de 12 de desem­bre del 2019. En aquesta sentència, es va esti­mar que l’art. 60 de la llei gene­ral de la Segu­re­tat Social (LGSS), vigent en aquell moment, vul­ne­rava el prin­cipi d’igual­tat entre dones i homes, afir­mant que els homes, igual que les dones, tenen dret a per­ce­bre el com­ple­ment de mater­ni­tat per apor­tació demogràfica a la Segu­re­tat Social. L’argu­ment que vam defen­sar és que el com­ple­ment com­pensa el fet de tenir fills com a futurs apor­ta­dors a la Segu­re­tat Social, i per tant, com que tots els pro­ge­ni­tors tenen els matei­xos drets i obli­ga­ci­ons, els dos pro­ge­ni­tors tenen dret al com­ple­ment. En altres parau­les, el com­ple­ment de mater­ni­tat no com­pensa qui fa més renúncies a la seva vida pro­fes­si­o­nal per cui­dar dels fills o al fet de tenir-los de forma biològica, sinó que com­pensa el fet de ser pro­ge­ni­tor d’un futur apor­ta­dor a la Segu­re­tat Social.

No obs­tant això, mal­grat la sentència del TJUE, l’admi­nis­tració va con­ti­nuar dene­gant durant un llarg període de temps totes les sol·lici­tuds dels homes que recla­ma­ven aquest com­ple­ment, fet que els obli­gava a recórrer a la via judi­cial, amb el cost econòmic que això com­porta. D’aquesta manera, l’admi­nis­tració va actuar de manera abu­siva, de la mateixa manera que ho fan algu­nes enti­tats bancàries quan dene­guen les recla­ma­ci­ons de les clàusu­les sòl o des­pe­ses hipo­tecàries sense base jurídica per fer-ho. Tant és així que fins i tot el Tri­bu­nal Suprem ha esta­blert una indem­nit­zació de danys i per­ju­di­cis de 1.800 € per com­pen­sar aquesta mala praxi de l’admi­nis­tració, fet inèdit en la juris­dicció social.

Des de fa alguns mesos, l’admi­nis­tració ha començat a dene­gar el com­ple­ment de mater­ni­tat als homes, argu­men­tant que ha pres­crit. Segons la Segu­re­tat Social, els homes que recla­min el com­ple­ment pas­sats 5 anys i 82 dies a comp­tar des que se’ls va con­ce­dir la pres­tació del qual deriva, no el poden recla­mar perquè els ha pres­crit el dret. Al nos­tre parer, hi ha múlti­ples argu­ments jurídics que per­me­ten impug­nar aques­tes reso­lu­ci­ons dene­gatòries. De fet, el Tri­bu­nal Suprem en la recent sentència de 21 de febrer del 2024 ja s’hi ha pro­nun­ciat esti­mant que el com­ple­ment de mater­ni­tat no pres­criu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.