Política

guerra a gaza

Biden condiciona el suport dels EUA a Israel a mesures de protecció dels civils a Gaza

El president nord-americà demana per telèfon al ‘premier’ israelià que tanqui un acord immediat amb Hamas

Els Estats Units han fet un gir sig­ni­fi­ca­tiu en la seva política en relació a Israel, molt pres­si­o­nats per l’opinió pública sen­si­bi­lit­zada amb la situ­ació huma­nitària de la població a la Franja de Gaza, espe­ci­al­ment desprès de l’atac isra­elià a un com­boi huma­ni­tari que va fer set morts. El pre­si­dent nord--ame­ricà, Joe Biden, ha man­tin­gut aquest dijous una con­versa telefònica amb el pri­mer minis­tre isra­elià, Ben­ja­min Neta­nyahu, en què ha adver­tit al cap de govern d’Israel que la política nord-ame­ri­cana sobre Gaza estarà con­di­ci­o­nada al fet que Israel pren­gui mesu­res per garan­tir la segu­re­tat dels civils i els tre­ba­lla­dors huma­ni­ta­ris.

En la tru­cada, de menys de trenta minuts, Biden ha dema­nat a Neta­nyahu un alto-el-foc imme­diat a la regió i ha dema­nat a Israel que “tan­qui un acord sense dilació” amb Hamas perquè els ostat­ges isra­e­li­ans tor­nin a casa, gai­rebé sis mesos després de l’atac del grup isla­mista palestí del 7 d’octu­bre.

Biden ha anat can­vi­ant el seu dis­curs en relació a Israel, que ha pas­sat del suport gai­rebé abso­lut a totes les deci­si­ons de Neta­nyahu a dema­nar-li que faci­liti cor­re­dors huma­ni­ta­ris i, ara, a par­lar d’un alto-el-foc. Segons els ana­lis­tes polítics nord-ame­ri­cans, el canvi gra­dual de posició del pre­si­dent demòcrata és fruit de la pressió de l’ala més pro­gres­sista del par­tit, que ha expres­sat el seu des­con­ten­ta­ment amb el suport incon­di­ci­o­nal de Biden a Israel a mesos de les elec­ci­ons pre­si­den­ci­als del novem­bre.

Tot i que Biden no ha supe­di­tat, de forma explícita, el suport dels Estats Units a Israel al fet que el govern isra­elià faci un alto-el-foc a la Franja de Gaza ni l’ha con­di­ci­o­nat a cap mesura con­creta, el pre­si­dent nord-ame­ricà ha “dei­xat clara la neces­si­tat que Israel anunciï i apli­qui una sèrie de mesu­res específiques, con­cre­tes i mesu­ra­bles per abor­dar el dany civil, el pati­ment huma­ni­tari i la segu­re­tat dels tre­ba­lla­dors huma­ni­ta­ris”, segons ha dit la Casa Blanca en la seva decla­ració. El pre­si­dent també “ha dei­xat clar que la política dels Estats Units res­pecte de Gaza estarà deter­mi­nada per l’ava­lu­ació de l’acció imme­di­ata d’Israel en aquests pas­sos”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.