Medi ambient

medi ambient

Premià de Mar posa contenidors tancats i el canvi provoca malestar entre els veïns

Els con­te­ni­dors tan­cats que s’estan posant nous als car­rers de Premià de Mar començaran a fun­ci­o­nar al maig. L’Ajun­ta­ment ha fet arri­bar 9.800 tar­ge­tes als veïns perquè puguin obrir-los i con­tro­lar les dei­xa­lles que reci­clen. El regi­dor de Medi Ambi­ent, Pep Ripollès, asse­gura que es vol millo­rar les xifres de la reco­llida selec­tiva que no superen el 40% i que en un any hau­ria d’arri­bar al 55% per com­plir amb la nor­ma­tiva euro­pea. “És res­pon­sa­bi­li­tat de tots reduir la brossa que por­tem a inci­ne­rar”, explica el regi­dor tenint en compte que aquest procés per trac­tar els resi­dus suposa una des­pesa extra de 800.000 euros i fer-ne la reco­llida té un cost de 1,4 mili­ons d’euros.

El nou model amb con­te­ni­dors tan­cats ha aixe­cat quei­xes entre alguns veïns que han anun­ciat mobi­lit­za­ci­ons i recu­llen sig­na­tu­res perquè l’Ajun­ta­ment faci marxa enrere. “Ens falta infor­mació i no pot ser que et con­tro­lin i et pena­lit­zin si reci­cles massa plàstic”, es queixa la pre­si­denta del barri del Gas, Car­men Fon­ta­net, on es va fer una de les pro­ves pilot d’aquest sis­tema.

El canvi de sis­tema boni­fi­carà als veïns que gene­rin brossa orgànica i de paper i cartró, però en canvi pena­litza als qui superin els dos lliu­ra­ments de plàstic a la set­mana o l’excés del rebuig. “No pot ser que ens tin­guin fixats, quan és impos­si­ble fer un con­trol real del que es reci­cla”, cri­tica un dels veïns con­tra­ris, Sebastià Gui­rao, que denun­cia que s’hagi fet ús de dades per­so­nals per acre­di­tar als veïns amb la tar­geta. Per la seva part el con­sis­tori manté que amb la nova taxa de la brossa es jus­ti­fica la lec­tura d’un codi ocult i que no apa­rei­xen dades per­so­nals a la tar­geta.

Els nous con­te­ni­dors es dis­tri­bui­ran a les 80 illes de con­te­ni­dors de tot el muni­cipi on també hi haurà reco­llida de roba, res­tes vege­tals, oli i piles. Els de reco­llida de vidre es man­tin­dran oberts.

El comerç també reci­cla

Els comer­ci­ants també s’estan adap­tant al porta a porta que estan obli­gats a fer des de final d’any a través d’un ges­tor o el ser­vei muni­ci­pal.La pre­si­denta de Comerç Premià, Núria Vàzquez, reco­neix que es va posar en marxa en un “moment com­pli­cat” en plena cam­pa­nya de Nadal i que encara s’estan adap­tant segons el volum de resi­dus que genera cada tipus d’esta­bli­ments de les cinc frac­ci­ons (orgànica, enva­sos, paper i cartró, vidre i rebuig). “Cada comerç es va adap­tant als hora­ris” explica la boti­guera que reco­neix que per alguns és un pro­blema posar i treure els con­te­ni­dors que els ocupa part de l’apa­ra­dor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.