Focus

Assolir grans consensos per reactivar el país

Des dels col·legis professionals i l’àmbit acadèmic es veu clau assolir un nou model de finançament

Es demana més dinamisme planificador en infraestructures al govern que surti del 12 de maig

Els enginyers demanen accelerar la integració de les tecnologies digitals i de sostenibilitat

Asso­lir un finançament tan sin­gu­lar com sigui pos­si­ble, tran­si­tar amb passa ferma i àgil cap a un nou model energètic i recu­pe­rar iden­ti­tat indus­trial, 4.0, això sí, són alguns dels rep­tes que la soci­e­tat civil vol­dria que el poder que sor­geixi d’aques­tes elec­ci­ons trans­formés en con­sen­sos naci­o­nals.

Fer coses és com­pli­cat amb la llosa del dèficit fis­cal. Per això, Àngel Her­mo­si­lla, secre­tari gene­ral del Col·legi d’Eco­no­mis­tes de Cata­lu­nya (CEC), creu que “és pri­o­ri­tari asso­lir un nou model, en què un dels prin­ci­pis bàsics ha de ser el d’ordi­na­li­tat”, pel qual Cata­lu­nya, com a comu­ni­tat recap­ta­dora fis­cal per habi­tant, la ter­cera de l’Estat, a l’hora d’ingres­sar no hau­ria de caure al desè lloc com passa ara. El catedràtic d’història i ins­ti­tu­ci­ons econòmiques de la UPF Albert Car­re­ras pensa que, “ja que no sor­tirà la sin­gu­la­ri­tat que ha dema­nat la Gene­ra­li­tat, cal acos­tar-s’hi; es podria fer un front comú amb les altres auto­no­mies que tenen dèficit fis­cal, com el País Valencià, les Illes i Madrid per apun­ta­lar el prin­cipi d’ordi­na­li­tat”. I, si no és així, com diu Her­mo­si­lla, els nous ges­tors hau­rien d’esme­nar l’ano­ma­lia que “el grau d’exe­cució pres­su­postària, tant de l’Estat com de la Gene­ra­li­tat, sigui tan baix. Si pres­su­pos­tem 100 euros, que almenys se’n gas­tin 90, perquè si no és així s’ofega el destí del país”. El por­ta­veu del CEC pensa en infra­es­truc­tu­res, sobre­tot les que tenen a veure amb “un nou model de gestió de l’aigua, amb més des­sa­la­do­res i una posada al dia de la xarxa de cano­na­des”. Els col·legis d’engi­nyers indus­tri­als i de camins, canals i ports fa pocs dies pro­cla­ma­ven en un docu­ment con­junt que “cal rege­ne­rar la tra­dició de pla­ni­fi­cació del país que ha tin­gut històrica­ment la Gene­ra­li­tat, des­bor­dant fins i tot les seves pròpies com­petències”. I per això dema­nen als nous gover­nants un com­promís irre­nun­ci­a­ble en allò que cre­uen més urgent: ampli­ació de l’aero­port de Bar­ce­lona, acces­sos al port de Bar­ce­lona, cons­trucció de la ronda del Vallès, fina­lit­zació de l’L9 del metro i posada al dia de la xarxa de Roda­lies. Aquest dar­rer expe­di­ent és el més impor­tant segons el pro­fes­sor Car­re­ras, per a qui “cal resol­dre l’accés nor­mal als llocs de tre­ball, amb el benentès que, com més va, més escàs serà l’habi­tatge a la ciu­tat de Bar­ce­lona”.

Nova indus­tri­a­lit­zació

Quant a retor­nar una iden­ti­tat genuïnament indus­trial a Cata­lu­nya, Car­re­ras avisa que “ens equi­vo­ca­rem si ho fiem a fili­als d’empre­ses xine­ses d’auto­moció sub­ven­ci­o­na­des que paguen sous bai­xos; hem de donar suport a ini­ci­a­ti­ves més inten­si­ves en intel·ligència i talent”. Els engi­nyers també ho veuen així, i pen­sen que “caldrà posar l’accent en la neces­si­tat que tota la indústria acce­leri la inte­gració de les tec­no­lo­gies digi­tals (la robòtica, la fabri­cació addi­tiva, la IA, etc.) i les tec­no­lo­gies de sos­te­ni­bi­li­tat (les ener­gies reno­va­bles, l’eco­no­mia cir­cu­lar, la mobi­li­tat sos­te­ni­ble...)”

En la millora del capi­tal humà, qüestió ínti­ma­ment vin­cu­lada a com podem millo­rar les polítiques d’ocu­pació, per Her­mo­si­lla els nous gover­nants “hau­rien de tenir en compte que l’oferta labo­ral no s’ajusta prou bé a la demanda, així que hi ha tec­no­lo­gies que no s’apli­quen bé perquè no tenen els pro­fes­si­o­nals ade­quats”. Al seu parer, aquest dèficit de pro­duc­ti­vi­tat es podria resol­dre amb un veri­ta­ble impuls de la for­mació pro­fes­si­o­nal. El pro­fes­sor Car­re­ras indica que, si volem millo­rar el capi­tal humà, la nova Gene­ra­li­tat “ha de mal­dar per millo­rar la legis­lació labo­ral que va ins­tau­rar la reforma del PP”. “Hem de posar fi als con­trac­tes de tre­ball pèssims i als con­ve­nis catastròfics, amb una fle­xi­bi­li­tat exces­siva per als empre­sa­ris, que paguen sala­ris bai­xos i no gene­ren valor afe­git.”

Una acti­vi­tat econòmica massa sot­mesa a la coti­lla admi­nis­tra­tiva? Els engi­nyers tenen clar que l’endemà del 12 de maig cal ende­gar un “pro­fund procés de des­bu­ro­cra­tit­zació i agi­li­tació admi­nis­tra­tiva”. Pel por­ta­veu del CEC, cal pen­sar a “reduir la nor­ma­tiva perquè no esca­nyi l’acti­vi­tat econòmica; les nor­mes i els tràmits que ser­vei­xen per ser efi­ci­ents estan bé, però no cal anar més enllà”. Albert Car­re­ras també creu que “la Gene­ra­li­tat no ha de tenir por i esco­me­tre les refor­mes necessàries perquè no creixi i perquè es redu­eixi la tra­mi­tació admi­nis­tra­tiva”.

Fa poques set­ma­nes, la patro­nal Foment arri­bava a con­si­de­rar Cata­lu­nya “un infern fis­cal”. En aquesta sem­pre deli­cada qüestió tri­butària, Àngel Her­mo­si­lla creu que “pot­ser sí que hi ha un punt d’injustícia en l’impost de suc­ces­si­ons que pot pro­vo­car des­plaçaments de patri­moni, amb un impacte nega­tiu en l’acti­vi­tat social i econòmica”. El pro­fes­sor de la UPF també observa aquest perill de des­plaçament: “Els fis­ca­lis­tes han cons­ta­tat que si una comu­ni­tat com Madrid abaixa tipus fis­cals, les empre­ses se n’hi van. Pot­ser cal­dria igua­lar mar­ges en els seg­ments en què sigui pos­si­ble i, en casos com suc­ces­si­ons, arri­bar a nivells d’exempció més alts”. En el cas de les pimes i els autònoms, la nova Gene­ra­li­tat que surti de les elec­ci­ons “hau­ria d’alleu­ge­rir la mal­vo­lença fis­cal que hi ha con­tra ells”.

Ningú no dis­cu­teix que en tran­sició energètica Cata­lu­nya no avança al ritme que s’escau­ria, “fet que ens resta com­pe­ti­ti­vi­tat”, com denun­cien els engi­nyers, per als quals un gran acord naci­o­nal “ha d’asse­gu­rar amb fer­mesa la millora de l’eficiència, l’elec­tri­fi­cació de la demanda energètica, el foment de les ener­gies reno­va­bles i el desen­vo­lu­pa­ment de tec­no­lo­gies per a la pro­ducció i l’emma­gat­ze­matge d’ener­gia”.

Una dar­rera qüestió és el finançament empre­sa­rial, que per al secre­tari gene­ral del CEC és pri­o­ritària: “Cal esti­mu­lar la inversió pro­duc­tiva i, en aquest sen­tit, a més de poten­ciar el crèdit públic, seria impor­tant pro­moure que els bancs facin una aposta clara per la inversió pro­duc­tiva.”

LES FRASES

Cal assolir un nou model de finançament en què el principi bàsic sigui el d’ordinalitat
Àngel Hermosilla
sec. gral. del cec
Hem de posar fi als contractes de treball pèssims i als convenis catastròfics, amb una flexibilitat laboral excessiva per als empresaris
Albert Carreras
professor de la UPF
Els nous governants haurien de tenir en compte que l’oferta laboral no s’ajusta prou bé a la demanda
Àngel Hermosilla
sec. gral. del cec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.