Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia
L’empresa ha ideat un sistema per reutilitzar els recipients que fa servir la restauració col·lectiva per oferir menjar per emportar-se
La companyia està creant una màquina intel·ligent perquè l’usuari es gestioni autònomament el retorn dels utensilis
Ha rebut diversos reconeixements, com el premi CETT Emprenedors de la UB
Oriol Segarra ha estat tota la vida vinculat a la mar. De petit passava els estius jugant a la platja de Calella, i després, ja de més gran, es va convertir en un gran aficionat al surf. Justament aquesta pràctica esportiva li va permetre visualitzar el greu problema que té l’entorn marí amb l’abocament de plàstics. Aquesta experiència vital acabaria marcant-lo i, sense saber-ho, acabaria condicionant-lo en la seva faceta emprenedora.
Segarra va estudiar enginyeria perquè li agradava posar solucions als problemes i durant tots els anys d’universitari sentia que havia d’orientar-se cap a alguna àrea que tingués un impacte en el medi ambient. En finalitzar enginyeria, va descobrir una organització a Holanda que estava fent tecnologia per netejar els oceans i buscaven un enginyer en pràctiques, i va estar treballant amb ells sis mesos. Allà és on va entendre que el problema no és l’ús del plàstic en si, sinó el model de consum lineal. I és on a més va entrar en contacte amb el concepte d’economia circular i va veure clar que era una bona manera per resoldre el problema dels residus d’un sol ús.
Després de l’experiència a Holanda va estar un any viatjant pel sud-est asiàtic, aprenent i estudiant sobre economia circular, i justament en aquell viatge va decidir que l’economia circular era l’àmbit al qual volia dedicar el seu temps.
L’any 2019 va ser seleccionat com un dels pioners de l’economia circular a Europa per Ellen MacArthur Foundation, un dels laboratoris d’idees més important que hi ha al món. Aquest reconeixement li va donar l’impuls definitiu per llançar-se a la piscina de l’emprenedoria amb impacte.
El 5 de febrer del 2020 va crear Bumerang, una empresa dedicada a implementar envasos reutilitzables en el món de la restauració, amb l’ambiciós objectiu de reduir l’ús de recipients d’un sol ús. Però els seus plans es van ensorrar aviat. El 13 de març del 2020, a penes un mes després de crear l’empresa, la declaració de l’estat d’alarma el va deixar sense clients perquè restaurants i bars van haver d’abaixar la persiana. “Ens havíem orientat a un servei més aviat logístic i vam aprofitar l’aturada de la pandèmia per redefinir-nos i desenvolupar el software i el sistema de com s’havien de moure els envasos. Tot això necessitava una estructura i vam començar a crear una app i a definir un sistema de codis QR per als envasos”, explica.
Bumerang va acabar desenvolupant un sistema innovador per a la reutilització d’envasos, i no només un simple producte. Gràcies a la digitalització, cada envàs i usuari estan connectats mitjançant un codi QR. Aquesta tecnologia permet realitzar un seguiment constant de l’estat de cada envàs, des de la recollida fins a la devolució. Els usuaris tenen la flexibilitat de retornar l’envàs en qualsevol dels establiments associats a la xarxa Bumerang sense haver de deixar un dipòsit. En cas que l’envàs no sigui retornat dins d’un termini de 15 dies, s’aplica un càrrec de 6 euros a la targeta del client, que és el cost per a Bumerang per cada envàs no retornat.
Els envasos fets de polipropilè que tenen una vida de més de 200 usos es retornen a unes bústies instal·lades a cada establiment.
Quan la pandèmia va permetre recuperar l’activitat, Bumerang es va reorientar cap al sector de la restauració de col·lectivitats, és a dir, menjadors d’empreses, d’hospitals, universitats, etc., i no tant a la restauració convencional. “Vam veure que aquest espai de la restauració té una necessitat de sostenibilitat i un client més captiu i ens hem convertit en líders”, assegura Oriol Segarra. Ara com ara, tenen més de 250 centres de restauració de col·lectivitat a tot l’Estat que tenen els envasos i el sistema de reutilització de Bumerang per donar el servei de menjar per emportar-se. Estem evitant més de 2.500 envasos d’un sol ús diàriament.
La companyia ha tingut tres fases de finançament. La primera, provinent d’amics i familiars per engegar l’empresa, a la qual es va afegir l’altre soci fundador de Bumerang, Luis de Tord. I, després, dues rondes més de 450.000 euros en total per continuar desenvolupant el negoci.
Ara com ara, l’start-up està desenvolupant una màquina intel·ligent perquè de manera autònoma l’usuari pugui fer el retorn i, a més, està definint nous sistemes i productes per al sector dels esdeveniments i la restauració d’oci, el nou sector cap al qual està mirant d’orientar-se ara l’empresa, segons avança Segarra.
La seva proposta d’impacte ha fet que l’start-tup hagi rebut diversos reconeixements. Un dels darrers va ser el premi CETT Emprenedors de la UB.