Floox ja té al mercat el seu carregador ràpid compacte
El Lyra 60, d’una potència de 60 kW i un pes de 160 quilos, permet carregar el 80% de la bateria entre 30 i 42 minuts
Treballa en més projectes, com ara carregadors de més potència, bidireccionals i la càrrega per inducció
L’empresa presentarà aviat el Lynx, model que reduirà el temps de càrrega a cinc minuts
El nou carregador es pot instal·lar a la paret i això el fa indicat per a pàrquings o centres comercials
El trànsit cap a la mobilitat elèctrica és una carrera en què no s’hi val a perdre pistonada, i Floox ja ha estat capaç, després de dos anys de desenvolupament, de llançar al mercat el Lyra 60, el carregador ràpid més compacte del mercat.
Floox va néixer al si de l’empresa Premium PSU, la qual, com explica el CEO de Floox, Jordi Gazo, “va decidir dedicar tota l’experiència adquirida en electrònica de potència al llarg de quaranta anys per introduir-se en la mobilitat sostenible”. Incubada per Premium PSU, Floox és ara una empresa plenament independent, amb identitat mercantil pròpia i espai fabril propi, una planta de 800 m2veïna de l’empresa mare. “Ha estat un cas d’intraemprenedoria en què s’han esmerçat cinc milions d’euros d’inversió en equipament, instal·lacions i talent humà per desenvolupar una tecnologia disruptiva que no té res a veure amb el negoci tradicional de Premium PSU.”
El carregador Lyra 60, de 60 kW, pesa només 160 quilos i les seves dimensions (588 x 255 x 1.124 mm) permeten carregar el 80% de la bateria d’un vehicle en un temps estimat d’entre 30 i 42 minuts, aportant una autonomia de 250 km. “El que realment ens diferencia és que no hi ha ara mateix un carregador de 60 kW més compacte, i la seva relació entre potència, lleugeresa i compacitat permet reduir els costos d’instal·lació en un 70% pel fet de poder ser muntat a la paret, a més de poder ser utilitzat en una peanya.” L’avantatge de poder anar penjat a la paret el fa ideal per a pàrquings, centres comercials i gimnasos, entre altres espais. Un altre dels trets distintius del nou carregador elèctric és que en la seva fabricació el 70% de l’acer que s’ha fet servir és reciclat. A més, les actualitzacions del programari que el governa es fan per control remot: “Constantment surten al mercat nous models de cotxes elèctrics que necessiten comunicar-se amb el carregador, al qual cal enviar-li constantment actualitzacions que responguin als codis dels nous models. Quan algú diu: «Aquest carregador no funciona», això no és així, el que passa és que no està actualitzat, i és aleshores que han d’anar a fer-ho físicament, amb tota la pèrdua de temps que això comporta. Nosaltres aportem un clar avantatge logístic.”
Bona entrada al mercat
Jordi Gazo destaca: “Com que hem entrat més tard en el mercat dels carregadors elèctrics, calia fer-ho amb un producte transgressor. Fa tres anys teníem algun dubte sobre si ens podríem situar en el mercat, però com que la introducció del vehicle elèctric ha resultat més lenta del que s’esperava, això ens ha permès agafar posicions.” L’any 2023 Floox va facturar 1,6 milions d’euros i enguany –el mes vinent es materialitza la venda de les primeres cent unitats– el volum de negoci arribarà als 4 milions d’euros, amb la previsió d’enfilar-se als 20 milions d’aquí a cinc anys. Val a dir que en aquesta primera fase Floox ha pogut obrir canals de venda gràcies al fet que Premium PSU ha estat durant anys distribuïdor d’un fabricant taiwanès de carregadors elèctrics: “Això ens ha permès observar de molt a prop què vol realment el mercat, tant l’instal·lador com l’usuari final.” En l’estratègia de l’empresa, enguany combinarà la distribució del producte propi amb la del fabricant taiwanès, per passar l’any vinent a només vendre el carregador Lyra. Així mateix, d’aquí al 2030, l’actual plantilla de quinze persones arribarà a 40-50, segons les previsions del CEO.
De cara al futur més immediat, Floox té previst fer 4 nous llançaments en el termini de dos anys, i la gran novetat serà el model Lynx, de 240 kW, perquè la càrrega del vehicle no vagi més enllà dels 10 minuts. “La meva obsessió és afegir més i més potència fins a assolir els cinc minuts que dura la càrrega d’un dipòsit de benzina.” En paral·lel, Floox treballa en projectes prou ambiciosos, com carregadors bidireccionals, per poder bolcar l’energia del cotxe a la xarxa, iniciativa en què col·labora en règim de consorci amb quatre referents de la indústria, i la càrrega per inducció, en què ja no es fan servir els cables, per facilitar la càrrega en espais petits. Gazo confia que en cinc anys hi haurà notícies sobre aquest segon projecte.
Jordi Gazo observa que ara mateix “hi ha un mercat massiu, per als pròxims vint anys, el període necessari per transformar el parc mòbil de combustió a elèctric”, i Floox preveu, després de conrear el mercat europeu, on comença a operar, fer el salt als EUA, “on veiem que estan creixent els nostres competidors”. Els anys a venir són propicis per a la indústria de la mobilitat elèctrica, donat que els fabricants llançaran al mercat models a preus assequibles, de 20.000 euros, amb autonomies de 400 km. Puntualitxa Gazo: “Seran marques asiàtiques, perquè s’ha de dir que els fabricants europeus s’han adormit, tenien capacitat per nodrir el mercat amb cotxes d’aquesta gamma mitjana de 20.000 euros, però no s’ho van creure, mentre que la Xina ja fa deu anys que fabrica cotxes de baix cost, pel problema greu que tenen amb la contaminació atmosfèrica.” Prova de la manca de reflexos de la indústria europea ha estat, com assenyala Gazo, que Volkswagen hagi hagut de comprar una plataforma a un dels seus grans competidors en mobilitat elèctrica, l’empresa xinesa BYD.
Jordi Gazo també espera que s’acabin d’esvair els prejudicis que ha mantingut l’usuari en mercats com el nostre: “Com més carregadors hi hagi instal·lats en zones de pas, més s’animaran, però també cal dir que el 90% dels trajectes són urbans, i per això amb el carregador del pàrquing ja n’hi ha prou.”