XY Booster, un fons amb vocació d’impacte social
El fons creat per Robert Monturiol a Nova York impulsarà projectes dissenyats a Barcelona per als mercats de parla hispana
Acaba d’invertir cinc milions d’euros en la que ha de ser la seu i un ‘hub’ d’innovació a Barcelona
Q Home vol esdevenir un espai on es puguin establir aliances estratègiques
El fons d’inversió XY Booster, creat per l’emprenedor català Robert Monturiol a Nova York fa un parell d’anys, desembarca a Barcelona, on tindrà nova seu, amb vocació d’esdevenir un nou hub d’innovació per desenvolupar projectes que aspiren a tenir un impacte social.
El nou centre d’operacions del fons, ubicat en ple centre de la ciutat, suposarà una inversió de cinc milions d’euros. Com explica Robert Monturiol, el nou hub, anomenat Q House, “pretén aprofitar la demostrada capacitat d’innovar de Barcelona, el principal pol del sud d’Europa, en projectes d’experiència client, amb el suport del capital que es fondeja a Nova York i per explotar a fons les possibilitats que ofereixen els mercats de parla hispana, fonamentalment Mèxic”. En aquest triangle, Monturiol insisteix que “Barcelona i Catalunya tenen la capacitat de ser un imant per als inversors, gràcies a la capacitat que tenen les seves empreses de dissenyar solucions de futur”. A més, “és important que l’emprenedor català tingui l’oportunitat de fer escalable el seu projecte en els mercats globals”.
XY Booster s’ha especialitzat a donar suport a iniciatives d’emprenedoria que tenen com a objectiu millorar la qualitat de vida de segments socials desatesos, sense renunciar al rendiment financer. Com explica el fundador i president d’XY Booster, “la conseqüència directa d’apostar per iniciatives d’impacte social és la generació de riquesa, entenent-la no només com a alt rendiment econòmic, sinó també com a beneficis socials, educació, desenvolupament i seguretat”. “Sabem que produir i invertir en solucions centrades en un producte en què el dogma és money first (‘primer, els diners’) continua sent rendible, però, tanmateix, aquesta tendència està canviant en prou iniciatives empresarials en què l’ésser humà passa a un primer terme”, hi afegeix.
Neurodiversos
Amb vocació de trencar prejudicis, Monturiol, que és dislèctic, ha volgut que la seva organització estigui integrada per perfils neurodiversos, que representen a XY Booster més del 40% de la plantilla. “El talent neurodivers aporta punts de vista fora d’allò estàndard i, per tant, ens permet ser disruptius i més competitius en el mercat”, assegura Monturiol. En aquest sentit, entre els prop de 30 projectes que s’estan desenvolupant en el si d’XY Booster, hi trobem Xtraordinary People, una solució per a la millora de la detecció de la neurodivergència i l’aprofitament de les habilitats d’aquests perfils en la societat. En aquesta iniciativa, l’objectiu és crear un entorn de suport per a les persones amb dificultats d’aprenentatge i desenvolupar una eina de diagnòstic amb IA per guanyar eficiència en la identificació de la diferència i adaptar l’educació a les necessitats individuals de cada estudiant. En els pròxims mesos, està previst que a l’Estat espanyol Xtraordinary People obri vuit centres.
Un altre projecte que reflecteix el tarannà d’aquest fons d’inversió és Dream Boosters, un model d’hipoteca digital dissenyat a Barcelona, però per ser escalat a Mèxic. En aquest cas, l’estalviador fa aportacions periòdiques fins a arribar al 20% del préstec sol·licitat, i és aleshores quan XY Booster li finança el 80% restant. A Mèxic, com comenta Monturiol, “hi ha un mercat potencial de 8.000 milions de dòlars per a aquest tipus d’hipoteca”. No menys característic de la idiosincràsia d’XY Booster és Colors, orientat a la comunitat LGTBI+, a la qual s’ofereixen diversos productes i serveis financers. Com diu Monturiol, “és un fet que la banca estigmatitza les persones d’aquest col·lectiu, ja sigui per comprar una casa o per demanar un crèdit per al seu negoci, així que els oferim tot un ventall de solucions, com ara una targeta feta amb Visa”. Un altre dels grans projectes del fons és Xpats, plataforma de serveis adreçada als més de 300 milions de nòmades digitals i expatriats que hi ha al món.
L’estratègia inversora d’XY Booster pot menar per dues vies. D’una banda, pot esdevenir cofundador d’una start-up des de zero i, de l’altra, pot donar suport a iniciatives que ja estan caminant i volen ampliar mercats. És el cas d’Enso, una iniciativa en què l’empresa compra o lloga immobles i els adapta per al coliving, amb la garantia per al propietari d’una renda a llarg termini. Altres projectes serien Journeys, de viatges personalitzats; Festlovers, amb una targeta de crèdit per als amants dels festivals de música; Taco Lover, pensada per donar suport als venedors de tacos, i Twolander, que dona suport als que comencen de zero en llocs desconeguts, entre d’altres.
Obert a tothom
El nou espai Q House disposarà de 2.500 m², en set plantes, amb capacitat per a 400 persones i, a banda de ser el quarter general de les iniciatives de l’ecosistema d’XY Booster, s’obrirà a empreses externes i al públic en general, atès que un dels objectius del nou hub és propiciar relacions estratègiques. L’espai, dissenyat per l’estudi barceloní Alto, tindrà un laboratori 4.0 (robòtica, prototipatge, realitat virtual, impressió 3D) i grans zones per a activitats corporatives pròpies i de tercers, amb un aforament per a 340 persones. Sens dubte, la màxima atracció serà la Sala Immersiva, on es desenvoluparan experiències amb realitat virtual. Robert Monturiol compta que, quan el nou centre estigui operatiu i a ple rendiment, Q House “donarà cabuda a prop de 200 esdeveniments mensuals”. “Volem que sigui un lloc de referència a Barcelona”, hi afegeix. Cal recordar que, el 2023, XY Booster ja havia fet una incursió a Barcelona, amb la desenvolupadora de start-ups The CX Lab, que ha passat a formar part de la venture builder, amb la qual treballa XY Booster.
Avantpassat il·lustre
Els gens marquen; en aquest cas, els de l’enginyer empordanès Narcís Monturiol, avantpassat d’en Robert, que va inventar l’Ictineo, el primer submarí de la història, l’any 1859. Robert, amb més de 30 anys d’experiència en banca internacional i consultoria financera i tecnològica, ha impulsat més de 100 iniciatives de transformació digital i d’experiència de client. Recentment, Robert Monturiol va vendre Ictineo Plataforma, institució financera mexicana que va fundar i presidir durant deu anys, a Bradesco, el segon banc privat més gran de l’Amèrica Llatina. “És aleshores quan vaig veure l’oportunitat de fundar un fons d’inversió privat a Nova York, que té un magnetisme especial per al capital”, explica. L’elecció de Mèxic com a gran mercat on operar s’explica pel fet que “és un país jove, amb més PIB que Espanya i molt impuls emprenedor per la influència dels EUA”.