Política

Anna Buxó Calzada

Portaveu d’ERC i cap de l’oposició a l’Ajuntament de Santa Cristina d’Aro

“El porta a porta era delicat, però calia implantar-lo”

Buxó ha assumit el rol d’oposició, després de la pèrdua de vots d’ERC després del canvi del model de recollida d’escombraries

Respecte al nou executiu de Tots per Santa Cristina, troba a faltar una planificació a més llarg termini, a més de la gestió del dia a dia

Buxó, número dos de la llista cris­ti­nenca d’ERC el 2023, va assu­mir el rol de por­ta­veu arran de la renúncia de l’exal­cal­dessa Lour­des Fuen­tes, que va renun­ciar a l’acta davant la pèrdua de suports.

El grup d’ERC va dava­llar de cinc a dos regi­dors en els dar­rers comi­cis havent gover­nat. A què ho atri­bu­ei­xen, a part de la dava­llada gene­ral?
Pot­ser el 2019 la marca havia pujat molt, coin­ci­dint amb les euro­pees. I ens va cas­ti­gar també l’abs­tenció. Ens sap greu, perquè s’havia fet molta feina, tot i els mesos per­duts per la covid i les des­tros­ses del Glòria, i en que­dava per fer.
Quin balanç fan del nou govern, dotze mesos després?
Ens arriba un cert des­con­ten­ta­ment, perquè van ven­dre solu­ci­ons ràpides, que la gent va com­prar. I con­ti­nuem veient quei­xes simi­lars. Les obres al car­rer Lli­ber­tat havien d’estar al desem­bre pas­sat, i ja som al juny següent. O la pavi­men­tació dels entorns del pavelló, pen­dent. Han apro­fi­tat alguns pro­jec­tes que esta­ven a punt, però d’altres sem­bla que els cos­ten, pot­ser perquè eren nos­tres. Van reti­rar coses del pres­su­post, i ara han anat rein­cor­po­rant-ne algu­nes amb modi­fi­ca­ci­ons de crèdit, com en la sub­venció per a l’ins­ti­tut o asses­so­ra­ment urbanístic. No veiem un rumb o una pla­ni­fi­cació clara. Van fent segons es van tro­bant, com en les puges de sous.
Les van cri­ti­car al ple...
Van argu­men­tar que s’equi­pa­ra­ven amb els tècnics, però un regi­dor o un alcalde són polítics. Han d’apor­tar idees i pren­dre deci­si­ons. Tam­poc no ens va agra­dar que es fes en un ple extra­or­di­nari, que s’avançava teòrica­ment per no coin­ci­dir amb les fes­tes de Nadal, però sobre­tot perquè era la segona puja de sou des del juliol, a l’inici de man­dat. I a molts veïns no els ha agra­dat, perquè per a segons qui­nes altres neces­si­tats la res­posta és que no hi ha pres­su­post.
També par­lava de la pla­ni­fi­cació a més llarg ter­mini.
Alhora, obser­vem que han anat ple­gant molts tècnics impor­tants. Secre­tari, inter­ven­tora, TAG, l’arqui­tecte, els caps de recur­sos humans i la bri­gada...
Pot ser que hagin tro­bat millors con­di­ci­ons sala­ri­als en altres con­sis­to­ris?
Pot ser, segu­ra­ment ha estat en part per això. Però és molta coin­cidència.
Com veuen el futur del POUM, el pla gene­ral urbanístic encara pen­dent?
Falta un informe favo­ra­ble de Cos­tes i la res­posta d’Urba­nisme de Girona. Espe­rem que s’aca­bin de resol­dre els pro­ble­mes i és un docu­ment que es va tre­ba­llar en l’ante­rior man­dat, amb l’alcalde actual com a regi­dor d’Urba­nisme. Cre­iem que serà un pla­ne­ja­ment favo­ra­ble, per a l’habi­tatge pro­te­git o mirant de faci­li­tar la recepció d’algu­nes urba­nit­za­ci­ons històriques pen­dents.
Hi espe­ren algun canvi?
En la dar­rera apro­vació al ple, el man­dat pas­sat, tot­hom hi va votar a favor menys el mateix Xifre i l’altra regi­dora que va sor­tir de l’equip de govern, que es va abs­te­nir. Però l’equip redac­tor és el mateix.
Pot­ser va ple­gar per la inco­mo­di­tat amb el resul­tat final?
No va ple­gar. Si hagués ple­gat hi hau­ria entrat algú altre de la llista d’ERC. Ens arri­bava que pre­pa­rava un nou par­tit. I al final, des de la direcció, ens van reco­ma­nar que hi talléssim la relació. Va posar el POUM o el porta a porta com alguns dels motius. I el porta a porta, mesos després, l’ha tret del seu barri.
El porta a porta li va pas­sar fac­tura, a ERC?
És una qüestió deli­cada, però veient la patata calenta del tan­ca­ment de Solius, calia implan­tar-lo. Ara els tocarà apu­jar taxes d’escom­bra­ries, i si nosal­tres haguéssim con­ti­nuat al govern, hauríem hagut d’apu­jar-les igual­ment. Aquí no podem cri­ti­car res.
Com veuen el desen­llaç de la bibli­o­teca, que s’ha enca­rit?
Estem espe­rant que es pugui aca­bar l’obra i s’adeqüi l’inte­rior i el mobi­li­ari. Es va dei­xar esca­par una sub­venció que podria haver pal·liat sobre­cos­tos a inici de man­dat. I diuen que no els ho vam recor­dar, però l’alcalde havia estat al nos­tre govern i sabia com esta­ven les coses.
Una de les rei­vin­di­ca­ci­ons del seu grup és la d’una millor gestió de la gran zona natu­ral de l’Arde­nya, que vol­drien que es fes de forma con­junta amb les Gavar­res. I en això han sumat tant el nou govern com els altres grups muni­ci­pals al con­sens.
És un tema impor­tant, que ja va començar a tre­ba­llar el nos­tre regi­dor David Segarra el man­dat pas­sat. L’Arde­nya i Cadi­re­tes és un patri­moni que tenim, amb molts valors que van més enllà dels ambi­en­tals. Megàlits, assen­ta­ments arqueològics com Plana Basarda. Con­vin­dria que altres muni­ci­pis impli­cats, com ara Sant Feliu de Guíxols, Vidre­res, Tossa o Llo­ret, hi esti­gues­sin d’acord, i sem­bla que tant per part de la Dipu­tació com de la Gene­ra­li­tat hi havia pre­dis­po­sició a enfor­tir el Con­sorci de les Gavar­res.
Què hi pri­o­rit­za­rien, en la gestió?
Ja és una zona pro­te­gida com a PEIN, però hi ha molta feina a fer no només per man­te­nir els bos­cos, sinó per exem­ple per orde­nar els usos recre­a­tius. És una zona molt con­cor­re­guda per pas­se­jants i espor­tis­tes. Cor­re­dors, ciclis­tes i també moto­ris­tes. I tot­hom ha de tenir el seu dret a prac­ti­car esport i gau­dir-ne, però també deu­res i nor­mes a res­pec­tar.
A escala local, què pri­o­rit­za­rien com a inver­si­ons?
Insis­teixo que cal pla­ni­fi­cació, i ens agra­da­ria conèixer-la, deba­tre-la i votar. No teníem dèficit i hi ha roma­nent que per­met tirar enda­vant recor­rent també al crèdit. De moment, tam­poc s’han con­vo­cat pres­su­pos­tos par­ti­ci­pa­tius. El nou govern volia rede­fi­nir el model, però no en sabem res més.
Quina estratègia de man­dat segui­ran a l’opo­sició i quins plans té per al 2027?
És massa aviat per par­lar de les pròximes elec­ci­ons. Som un equip i n’ani­rem par­lant. No tindré cap pro­blema, si es pre­senta algú més capa­ci­tat, per fer un pas al cos­tat. L’objec­tiu ara és con­ti­nuar tre­ba­llant i apre­nent en el nou paper d’opo­sició, que encara és més com­pli­cat quan tens un grup amb majo­ria abso­luta al davant. Però volem fer apor­ta­ci­ons, enten­dre’ns i superar l’etapa de con­fron­tació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.