Opinió

Tribuna

És car l’oli?

“Els comercialitzadors, fent servir l’oli com a producte “ganxo”, van fer durant molt de temps, que els consumidors gaudíssim de preus de l’oli molt per sota del lògic
el temps atmosfèric condiciona en gran mesura la collita que es pugui obtenir de les plantacions d’oliveres

En els dar­rers mesos, la polèmica del cost de l’oli ha estat en mol­tes por­ta­des de dia­ris i infor­ma­tius. I fins i tot el govern de l’estat ha apro­vat recent­ment, la mesura de que esti­gui exempt d’IVA en els pro­pers mesos. És per això que comen­tant el tema amb el Ramon Figue­ras, el pagès al qual com­prem gran part de frui­tes i ver­du­res a casa, m’ha por­tat a ana­lit­zar i inten­tar enten­dre fins a quin punt és car l’oli que com­prem.

En pri­mer lloc cal tenir en compte que el temps atmosfèric con­di­ci­ona en gran mesura la collita que es pugui obte­nir de les plan­ta­ci­ons d’oli­ve­res i, per tant, de la matèria pri­mera de l’oli. Així, per exem­ple, en el mes d’abril d’enguany, gràcies a les plu­ges, l’incre­ment de la pro­duc­ti­vi­tat d’una oli­vera ha pogut aug­men­tar un 28% res­pecte a l’any ante­rior, molt més sec.

Hem fet els càlculs dels cos­tos direc­tes de pro­ducció d’un litre l’Oli Verge Extra. Els cos­tos direc­tes son aquells neces­sa­ris per a la pro­ducció d’aquest oli, és a dir, aquells recur­sos que inci­dei­xin direc­ta­ment en la pro­ducció, en aquest cas, d’un litre d’oli.

Dis­po­sem d’una hectàrea d’oli­ve­res a plena pro­ducció. Això vol dir que ja han pas­sat els deu anys sufi­ci­ents perquè cada oli­vera plan­tada generi entre 30 i 50 kg d’oli­ves. Durant els pri­mers 10 anys, durant els quals s’ha hagut de plan­tar, regar i cui­dar aquesta oli­vera, la pro­ducció és molt menor -podem estar par­lant d’entre un 10% i un 30% de la plena pro­ducció-.

A par­tir d’aques­tes oli­ve­res a ple ren­di­ment, i d’acord a les dades obtin­gu­des de diver­sos page­sos pro­duc­tors, els cos­tos direc­tes de pro­ducció de les oli­ves per cada litre d’oli son, apro­xi­ma­da­ment, els següents: 0,25 € de llo­guer, pro­duc­tes i adobs 0,15 €, aigua de reg 0,42 €, tre­ball de trac­tor 0,56 €. De moment, pro­duir les oli­ves i reco­llir-les costa 1,38 euros per litre.

Després de reco­llir-les, les oli­ves s’han de por­tar a mol­tu­rar, que és el procés neces­sari per treure’n l’oli i enva­sar-lo. El cost d’amb­dues acti­vi­tats resulta de 2,13 euros per litre.

Per tant, el cost de dis­po­sar, per part del pro­duc­tor, d’un litre d’oli per poder-lo anar a ven­dre, és d’uns 3,5 euros. En aquest import no s’ha con­tem­plat ni la inversió necessària en les oli­ve­res ni el temps perquè aques­tes siguin pro­duc­ti­ves, ni l’amor­tit­zació d’altra maquinària necessària en la pro­ducció. Tam­poc els cos­tos de comer­ci­a­lit­zació del pro­ducte, ni de màrque­ting, ni de dis­tri­bució, ni dels admi­nis­tra­tius. Només par­lem dels direc­tes de pro­ducció.

El preu al que es podia com­prar un litre d’oli en un super­mer­cat durant l’any 2022, era d’entre 4 i 6 euros (3,63 i 5,45 sense IVA) , depe­nent de la qua­li­tat, la marca i les pro­mo­ci­ons del punt de venda. Durant el 2023, aquest preu pujava a una mitja de 7 euros , i el gener d’enguany es tro­bava a 12 euros el litre.

Les con­clu­si­ons que en podem extreure de tot això son, en pri­mer lloc que el preu de l’oli l’any 2022 i ante­ri­ors no cobria els cos­tos i els mar­ges de tota la cadena de valor, per tal que els page­sos i els comer­ci­a­lit­za­dors fes­sin via­bles els seus nego­cis. En aquest sen­tit, les pro­mo­ci­ons que feien els comer­ci­a­lit­za­dors, fent ser­vir l’oli com a pro­ducte “ganxo”, van fer durant molt de temps, que els con­su­mi­dors gaudíssim de preus de l’oli molt per sota del que hau­rien estat lògics. En segon lloc, que els enva­sa­dors i els comer­ci­a­lit­za­dors son els que major part del marge de tota la cadena tenen amb els preus actu­als. I per últim els preus actu­als obe­ei­xen a un ajus­tos lògics d’acord amb els cos­tos de pro­ducció i que pro­ba­ble­ment bai­xa­ran si millo­ren les con­di­ci­ons climàtiques o bai­xen cos­tos com els del trans­port, però que difícil­ment es tor­narà a preus de dos anys enrere. Ara que ja ens hem acos­tu­mat a preus alts i l’oli ha dei­xat de ser un pro­ducte “ganxo”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.