Política

Pròxim Orient

Hezbol·là i l’Iran amenacen Israel amb represàlies per les explosions al Líban

El cap del partit milícia, Hassan Nasral·là, considera que són una “declaració de guerra”

Caces israelians trenquen la barrera del so sobrevolant Beirut durant el discurs del líder xiïta mentre l’aviació bombardeja objectius al sud del país

El líder del grup xiïta libanès Hez­bol·là, Has­san Nas­ral·là, ha adver­tit aquest dijous que els recents atacs mas­sius con­tra els apa­rells de comu­ni­cació emprats per l’orga­nit­zació, que han dei­xat més d’una tren­tena de morts i milers de ferits al Líban, són una “decla­ració de guerra”.

En les seva pri­mera reacció pública després de les dues ona­des d’explo­si­ons que dimarts i dime­cres van afec­tar milers de dis­po­si­tius cer­ca­per­so­nes i walkie-talkies de la milícia, Nas­ral·là ha donat per fet que Israel està al dar­rere d’aques­tes acci­ons, que ha qua­li­fi­cat de “ter­ro­risme pur”. “L’ene­mic ha superat en aquesta ope­ració tots els límits, les lleis i les línies ver­me­lles, no li ha impor­tat gens”, ha denun­ciat el religiós xiïta en un dis­curs tele­vi­sat.

Nas­ral·là ha recor­dat que algu­nes explo­si­ons s’han produït en hos­pi­tals, farmàcies, mer­cats boti­gues, cases, cot­xes i car­rers “on hi ha milers de civils, de dones i nens”. Segons ell, Israel “volia ata­car els mem­bres d’Hez­bol·là, però també tenia com a objec­tiu a tot l’entorn que els envol­tava”. “Això són crims de guerra o almenys una decla­ració de guerra” a la gent del Líban, ha decla­rat.

En aquest sen­tit, ha avi­sat que els atacs tin­dran una res­posta, de la qual no ha vol­gut avançar detalls. Nas­ral·là s’ha limi­tat a dir que la represàlia es pro­duirà d’una manera que Israel “pot­ser no espera”. “Ho sabreu quan passi. La represàlia tindrà lloc. Els detalls no els reve­laré ara, perquè estem en un moment molt sen­si­ble de la bata­lla”, ha indi­cat.

A més, ha avi­sat Israel que “el front del Líban no s’atu­rarà abans que l’agressió a Gaza acabi”. Nas­ral·là ha promès que “la resistència al Líban no dei­xarà de donar suport” als pales­tins de Gaza i Cis­jordània. També ha afir­mat que Hez­bol·là impe­dirà que els 60.000 resi­dents eva­cu­ats de les pobla­ci­ons del nord, fron­te­re­res amb el Líban, torni a les seves cases, com a promès el govern isra­elià. “No acon­se­gui­reu retor­nar aquesta gent al nord. L’única manera que ho podreu fer és atu­rant l’agressió a Gaza i Cis­jordània. Aquest és l’únic camí”, ha insis­tit.

L’Iran, aliat de Hez­bol·là, també ha amenaçat Israel amb represàlies per l’agressió del seu ambai­xa­dor al Líban, Mokh­taba Amani, que va resul­tar ferit lleu en la pri­mera onada d’explo­si­ons de dimarts. L’ambai­xa­dor iranià a les Naci­ons Uni­des (ONU), Saeed Ira­vani, ha avi­sat que la República Islàmica “es reserva el dret, en vir­tut del dret inter­na­ci­o­nal, d’adop­tar les mesu­res necessàries per res­pon­dre a tan atroç crim i vio­lació”. Ira­vani ha denun­ciat que les explo­si­ons en cadena “cons­ti­tu­ei­xen un crim con­tra la huma­ni­tat”. És per això que ha ins­tat el secre­tari gene­ral de l’ONU, António Guter­res, a con­dem­nar aques­tes acci­ons.

Segons infor­men mit­jans ira­ni­ans, el cap de la Guàrdia Revo­lu­cionària de l’Iran, Hos­sein Salami, ha asse­gu­rat a Nas­ral·là que Israel s’enfron­tarà “a una acla­pa­ra­dora res­posta de l’eix de la resistència” per aques­tes explo­si­ons.

Atacs aeris

L’espe­rat dis­curs de Nas­ral·là ha estat enter­bo­lida pels bangs sònics pro­vo­cats per diver­sos caces isra­e­li­ans que han tren­cat la bar­rera del so sobre Bei­rut. Els avi­ons de com­bat han sobre­vo­lat la capi­tal liba­nesa a baixa alti­tud des de poc després de l’inici del dis­curs del líder xiïta. Els forts esclats han fet tre­mo­lar por­tes, vidres i fines­tres, i han fet sonar les alar­mes dels cot­xes apar­cats al car­rer.

En paral·lel, l’avi­ació isra­e­li­ana ha infor­mat de bom­bar­de­jos con­tra “objec­tius de Hez­bol·là” al Líban, sense donar detalls de la loca­lit­zació ni l’abast d’aques­tes acci­ons, tot i que acos­tu­men a con­cen­trar-se al sud del país. Segons l’exèrcit, els caces han bom­bar­de­jat en total uns 30 llançaco­ets i altres infra­es­truc­tu­res de Hez­bol·là, que con­te­nien uns 150 bar­rils de llançament “lles­tos per dis­pa­rar pro­jec­tils con­tra Israel”.

Una segona onada de bom­bar­de­jos ha afec­tat aquesta tarda diver­ses zones del sud i sud-est del Líban. Segons el canal local de tele­visió Al Manar, vin­cu­lat a la milícia ali­ada de l’Iran, Israel ha rea­lit­zat almenys 52 bom­bar­de­jos a la regió de Jez­zine, força allu­nyada de la fron­tera però dins del radi d’acció d’ante­ri­ors acci­ons mili­tars.

L’exèrcit isra­elià ha asse­nya­lat en un comu­ni­cat que amb aquests atacs busca “des­truir les capa­ci­tats ter­ro­ris­tes i la infra­es­truc­tura mili­tar de l’orga­nit­zació”. Segons les For­ces de Defensa Isra­e­li­a­nes (FDI), Hez­bol·là ha con­ver­tit el sud del Líban en “una zona de guerra” i “durant dècades ha con­ver­tit en armes les cases dels civils, cons­truint túnels i uti­lit­zant els civils com a escuts humans”. El text afe­geix que l’objec­tiu és “por­tar segu­re­tat al nord d’Israel per per­me­tre la tor­nada dels resi­dents a les seves cases”, en referència als prop de 60.000 isra­e­li­ans eva­cu­ats de les pobla­ci­ons fron­te­re­res amb el Líban.

En un altre comu­ni­cat, l’exèrcit con­firma que el cap de l’Estat Major isra­elià, Herzi Halevi, ha apro­vat recent­ment “els plans per a l’esce­nari del nord”. Segons mit­jans isra­e­li­ans, això vol dir que les tro­pes espe­ren ara les direc­trius del govern sobre com actuar al Líban sense per­ju­di­car les altres fites mili­tars, inclòs el res­cat dels ostat­ges de Gaza.

El Regne Unit crida a sortir del Líban

El Ministeri d’Afers Estrangers del Regne Unit ha instat aquest dijous els seus ciutadans desplaçats al Líban a sortir com mes aviat millor del país en vols comercials mentre estiguin “disponibles”.

El Foreign Office “desaconsella” a la seva pàgina web qualsevol viatge al país “pels perills associats amb el conflicte en curs entre Israel, Hezbol·là i altres agents no estatals”. “Si actualment es troba al Líban, l’instem a sortir mentre continuen disponibles les opcions comercials”, afegeix la nota.

El secretari d’Estat d’Exteriors, David Lammy, ha advertit que “la situació es pot deteriorar ràpidament” al país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.